Gå til innhold

Noen som har peiling på fødselspenger, NAV etc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke gravid ennå, men kanskje snart. Var ferdig utdannet i våres og har jobbet siden juli. Hvordan er det med penger når man går i et vikariat som enten går ut mens du er i fødselsperm eller rett før? Er det da NAV som betaler fødselspenger? Og hvordan beregnes dette? Jeg jobber akkurat nå bare 50 %, men tar ekstravakter for å spe på med penger. Vil permisjonspengene bli vurdert ut fra basislønna eller det man faktisk tjener pr måned? Hva om jeg blir gravid nå og vikariatet går ut mens jeg er gravid og jeg ikke får noe nytt vikariat før babyen blir født, hva da? Åh, den som kunne fått seg fast jobb!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du må ha vært i jobb 6 av de siste 10 mnd før du går ut i permisjon for å ha rett på foreldrepenger. hvordan dette regnes ut må du nesten spørre NAV. ofte blir det regnet ut et gjennomsnitt av de siste mnd med lønn for å beregne foreldrepengene, når du har variabel inntekt. husk at du må ha jobbet minst 50 prosent stilling for at far skal kunne ta ut sin fedrekvote. resten av spm kan jeg ikke svare på, men det lønner seg å ta en telefon til nav. føler du at du ikke får tilstrekkelig svar, kan du be om et møte med en saksbehandler hos ditt lokale NAV-kontor.

Skrevet

Så vidt jeg har forstått så vil du ikke ha rett på fødselspenger hvis vikariatet ditt går ut før permisjonen starter, men hvis du skulle bli sykemeldt før dette og frem til terminen vil du ha opparbeidet retten til foreldrepengene...Er du sykemeldt vil dette sammen med det du har jobbet være grunnlaget for penger i permisjonstiden.

så skal være mulig å snike seg rundt reglene på den måten...men er ikke 100 % sikker.

Helt forferdelig å sette seg inn i alle disse reglene...håper det løser seg for deg..

Skrevet

hold deg sykmeldt fra vikariatet ditt går ut !! :)

ellers får du bare den engangsutbet på 34000 :) d er ikke mye fordelt på 1 år....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...