Gå til innhold

Alder ved dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var deres da de ble døpt?

Våre to eldste var ca 3 mnd. Men for minsten kolliderer det midt oppe i julen...

Lurer på om vi skal ta det før værste julerushet eller etter nyttår!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ble begge døpt ved da de var ca 3 mnd. Niesen min var 4 mnd. Ta dåpen da du føler det blir minst stress:) (for min del hadde det vært i begynnelsen av januar;))

Gratulerer med liten baby, forresten!:))

Skrevet

Takk:-)

Ja, vi får diskutere det litt, og høre med faddere når det passer best. Blir sikkert minst stress på nyåret ja. Men samtidig vil jeg gjerne ha det overstått også, hehe!!

Skrevet

Eldste var 2,5 mnd, yngste var 2 mnd. Jo yngre de er jo mer sover de, og det kan være ganske deilig på en travel dåpsdag. ;o)

Skrevet

Ja, det er jo sant. Dessuten vet jeg at gutte-dåps-luen vi har er litt liten. Så vidt den passet til mellombror da han ble døpt ved 3-mnd.

Skrevet

Natalie var 7 mnd og det regner vi med at babyen kommer til å være også :)

Mange som reagerte på at hun var såpass stor, men GUD så deilig det var hehe :)

Vi hadde kommet inn i en god rutine, jeg var ikke utslitt etter fødsel og barseltid, frøkna kunne sitte i stolen sin å spise sammen med oss og jeg ammet ikke lenger.

I kirken sto hun på fanget mitt å sjarmerte alle rundt seg med latter og tannløse smil mens de andre babyene hylte, mødrene stresset med å amme osv.

Jeg er litt lat hehe, minst mulig stress passer meg best :)

Skrevet

Alle mine har vært rundt 5 mnd.

Eldstejenta ble døpt i pinsen, de andr to er døpt hhv 2 og 1 juledag.

Med de to minste "måtte" vi ta det i jula for det var da det passet best for våre to langveisfarende studerende døtre å komme hjem. de skulle jo tross alt reise 90 og 160 mil! Med guttongen "måtte" vi ha det 2 juledag for fadrene var avhengig av ferge for å komme til dåpen, og de gikk ikke 1 juledag. Med lillemor bestemte vi oss for å ha det 1 juledag så slapp vi "innblanding" fra hele slekta om hvordan bordene skulle stå++++

Synes det var het flott å ta det i jula, så hadde vi unnagjort "juleselskapet" til halve slekta i tillegg. Også hadde vi masse god mat resten av jula. Bakte ikke en eneste julekake det året. Vi hadde sånn etterpåselskap for litt mer perifere slekt og venner 2 juledag.

Skrevet

Minsta var litt under 3 mnd, eldstemann var nesten 5 mnd (men vi måtte avlyse opprinnelig dato, siden jeg lå 1 mnd på sykehus).

Ellers må jeg si meg enig med Mami jeg altså. Egentlig skjønner jeg bare ikke hvorfor vi skal stresse sånn med å ta dette i nyfødtperoiden. Man er sliten (minsta var kolikkbarn, og dåpsdagen var for meg bare en dag jeg måtte komme meg gjennom..), babyen krever masse, man har lite overskudd til planlegging, organisering osv.

Mye bedre å ta det litt senere. Kommer jeg til å gjøre om det blir flere barn i hvert fall:-)

Skrevet

min var ca 7uker..syntes d var veldig greit jeg da...han sov hele tiden...de blir fort tunge nok å bære tenker jeg da..så jeg er gla jeg er ferdi med det...tok d nå før vinteren kommer og vi var også kjempeheldige med været...kommer til å ta d tidlig neste gang og tror jeg;)

Gjest Siklerotte
Skrevet

Tradisjonelt sett skal egentlig dåpen skje de første leveukene, dette fordi barnet skal bli (det for å "fjerne" all "original sin... " - Det praktiseres neppe i like stor grad nå som før (det er i hvert fall slik i katolisismen, regner med at det er noe likt i statskirken....) Datteren min ble døpt da hun var 3 mnd gammel.

Skrevet

Min lille Emma var såvidt fylt 1 mnd.. Var så deilig med en liten baby som sov seg gjennom alt.. Enset ikke et øyelokk da presten helte vann over hodet hennes.. Eneste gangen hun såvidt orket å åpne det ene øyet var da orgelmusikken jomet veggimellom.. Funket fint for oss ihvertfall :-)

Skrevet

Eldste var 3 1/2 veke gamal då han vart døypt. Grunnen til tidleg dåp var at bestemora mi er "trekkfugl" og skulle reise sørover då småen var 4 veker. Ho blei utruleg glad for å få vere med i dåpen likevel.

Sidan kjolen var sydd til førstemann måtte vi ha dåpen forholdsvis tidleg med andre og. Ho var 2 mnd, kunne ikkje ha den før pga jul/nyttår. Får vi fleire nokon gong får vi prøve å ta dåpen ved 4-6 vekers alder, ermene på kjolen var litt korte til lilletuppa nemli...

Skrevet

Jenta mi var 2 mnd.

Gutten min var 4 uker

Den neste kommer sannsynligvis til å bli døpt når han er 6 uker.

De har bare en dato i desember som passer for alle oss,så da blir det sannsynligvis 14.des.

Kunne hatt det 25,des også,men da passer det ikke for alle...

Noen kommer langveisfra..

Skrevet

Vår eldste ble døpt når hun var 3 mnd , minsta når hun var 2 mnd.

Skrevet

Vi har døpt våre når de var ca 3 mnd. Syns det var helt topp vi.

Skrevet

Maja kommer til å være 7,5 uker ved dåp.

Litt tidlig, men hun skal døpes sammen med sin kusine som er 5 uker eldre, så da måtte det bli sånn.

Skrevet

Eldste var ca 2.5mnd og minste skal vi døpe nå til søndag og han er da 6.5uke:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...