Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg så innlegget ditt om at du bruker provera og så skal bruker pergotime. Gjør det samme selv, og er nå på min første 10 pillers kur med provera. Viss jeg får en blødning etter 2 eller 3 dager skal jeg begynne med pergotime etter dag 4.

Men så lurte jeg på en ting. Man skal jo begynne med provera på dag 15 i syklusen. Det vil da altså bli omkring da jeg håper å få eggløsning. Hva om jeg da blir gravid? Vil ikke det være skadelig for fosteret?

Gynekologen min nevnte ikke dette, har din sagt noe om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt spørsmål. Jeg har gått på provera to ganger. Første gang gikk jeg på provera i ti dager, fikk mensen på dag 2 og deretter på pergotime. Ble så gravid med nr 1.

Andre gang gikk jeg på provera i ti dager, men fikk ingen mens... Skjønte jo ingenting før jeg fikk somlet meg til å teste. Og da viste det seg at jeg hadde blitt gravid før jeg hadde tatt provera og uten pergotime. Jeg ble selvfølgelig veldig bekymret, og leste alt om fosterskader og bruk av hormoner osv. Men gyn beroliget meg og sa at det var ingen fare. Gutten vår på nå 2,5 år ser heller ikke ut til å ha tatt skade. Det blir vel litt som at mange tar p-piller før de oppdager graviditeten...

Men lurer litt på hvorfor du skal ta provera hvis du har naturlig mens? Jeg ble gitt provera for å lage en kunstig mens som liksom skulle "rense opp i systemet" før en evnt graviditet, og for å ha en slags syklus å telle dager ut fra i forhold til pergotime.

Uansett er det nok best å holde deg til "oppskriften" som gyn har gitt deg, og evnt teste tidlig hvis mensen ikke dukker opp som den skal...

Lykke til:-)

Skrevet

Takk for svar!

Nei jeg har ikke naturlig mens. Da jeg skrev at jeg skal begynne på provera på dag 15 regner jeg altså fra den mensen jeg får etter jeg har brukt provera 1 gang. Altså 2 runde med provera. For man skal vel bruke provera i 3 sykluser viss jeg har skjønt det riktig.(Om man ikke blir gravid da).

Jeg begynte med provera for 8 dager siden. Begynte på 1 kur helt uavhengig av syklus nettopp fordi jeg ikke har noen bestemt syklus, og ingen eggløsning.

Spennende da! Så bra at det har funket for deg før! Jeg er håpefull!

Skrevet

Da skjønner jeg:-)

Ja, det funket veldig bra for meg. Hadde heller ingen bivirkninger av hverken provera eller pergotime. Husker at jeg fikk eggløsning litt senere med pergotime enn "bruksanvisningen" til gyn. tilsa. Så kan være lurt å stå på noen dager ekstra, hehe:-)

Skrevet

:-) Det skal jeg nok klare å få til!

Takker for svar og lykke til med deg og din kur kanskje vi snakkes inne på 1 trimester snart!

Skrevet

Trykte på anonym istedenfor lagre jeg, men du skjønte vel hvem det var!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...