Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #1 Skrevet 30. september 2008 ..........hva skjer oppi hodet på deg da? Jeg ser på reklame for luksusfellen, og kan ikke fatte og begripe at noen klarer å grave seg så langt ned! Hva skjer? Hvordan er det mulig å la det gå så langt? Vi betaler ALLTID ALLE regninger som har nære forfallsdato så fort lønningen kommer og så får vi leve av det som er igjen. Blir det lite igjen, får vi lage billige og enkle måltider den måneden, og kredittkort er KUN til kriser, da snakker jeg om snøstorm ute og barna har kun joggesko, da skal jeg skjønne man tyr til kredittkortet om man er blakk. Men så betaler man de når lønningen kommer.. Jeg skjønner at en regning eller 2 kan bli betalt for sent, eller det har blitt noe kluss som gjør at den går til inkasso.. Jeg kan også forstå når man er uenig i regningen man har fått, men man får betale den og heller krangle om å få refundert. Det er kun deg det går ut over om du ikke betaler for du får anmerkningen. Firmaene driter i det. Jeg kan under tvil også forstå at en regning på 2000kr kan ende i 7000 kr pga salær osv, MEN, når man snakker 6-sifret inkasso gjeld, da er det noe alvorlig galt! Hjelp meg å forstå!!! Hvorfor handler noen så waaaaay over evne?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #2 Skrevet 30. september 2008 Vennina mi sin ex proriterte det han hadde lyst på når pengene kom.Koste seg godt,og så til slutt hva han hadde igjen til å betale regningene med.Sier seg selv at han hadde flust med inkasso saker på seg. Er jo slik man kanskje tenker når man går på ungdomsskolen og har få utgifter.Tror de som ender opp med så mye gjeld enten er vannvittig lite intelligente evt utrolig umoden tankegang.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #3 Skrevet 30. september 2008 Herregud, da er man jo bare schmekk i hue. Er det mulig....
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #4 Skrevet 30. september 2008 Godt at dere dibbere alle er så perfekte og ikke gjør feil!!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #5 Skrevet 30. september 2008 herregud,har vi sagt vi er perfekte? hold kjeft hvis du ikke har noe saklig å si!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #6 Skrevet 30. september 2008 De som setter seg i en slik gjeld er ofte syke mennesker. Det kan sammenlignes med f.eks bulemi der et menneske belønner/trøster seg selv med mat. En person som ikke klarer å styre pengene, men handler over evne og på kreditt, og forsømmer regninger gjør dette fordi det der og da føles bra. "jeg fortjenner det" "jeg trenger det" Jeg har en tante som lider av bipolar lidelse, hun sliter fælt med økonomien sin fordi hun terapishopper.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #7 Skrevet 30. september 2008 Jeg er langt i fra perfekt, men jeg kunne ALDRI satt oss i 500000kr i inkasso-gjeld, nei.. Vi snakker INKASSO-gjeld, ikke vanlig gjeld som huslån, billån o.l.. Må bare si meg enig i at du må være litt schmekk ( ? ) da ja.. 13:48 Er vel ikke tilfeldigvis deg programmet gjelder, siden du ble så sur??
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #8 Skrevet 30. september 2008 Helt utrolig å dømmende dere er, drøyt å si at en person som setter seg i inkassegjeld er dumme og lite intelligente,vet om ei som sliter med inkassoregninger flere år etter hun skaffet seg de, hun har prøvd å kontakte kreditorer og fårr igang betalingsordninger på noen men ikke på alle, er ikke bare å få alle kreditorer til å gå med på ordning,så det å si at en bare kan gå og ordne opp i det og få istand avtaler er ikke bare så enkelt.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #9 Skrevet 30. september 2008 Jeg tror det var litt av poenget til HI.. En og annen regning er forståelig, men 500 000 kr?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #10 Skrevet 30. september 2008 og en annen ting: de trenger ikke nødvendigvis ha sløst bort pengene! det kan skyldes sykdom i familien. at de har mistet jobben. osv osv.. synes det er forferdelig dårlig gjort at dere dømmer alle på lik måte som evt skulle ha inkassoer på seg. mange har f,eks i en krisesituasjon brukt kredittkortet for å betale annen viktig kostnad som f.eks husleie og håpet at det skal løse seg på kort sikt! (f,eks å få seg ny jobb...) dere er vanvittig korttenkte dere som ikke klarer å se lenger enn til deres egen perfekthet!!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #11 Skrevet 30. september 2008 Det var snakk om et program på tv!Hadde ingenting med sykdom å gjore,men en som bare var korttenkt og brukte penger på dritt. Les innlegget for dere svarer.Sykt nærtagende folk er her inne. Glemt å betale noen regninger i det siste kanskje?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #12 Skrevet 30. september 2008 enig med deg 14:03! ver kjekke og ikkje døm. og til deg hi! kvifor orke og sette deg inn i det da? lage en slik tråd som dette, ikkje kjekt for dei som er oppi det og leser slikt. har ikkje vore oppi dette sjølv, men håper at dei som har slike problem får hjelp til og løse det! ikkje bare blåse det opp i media eller her.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #13 Skrevet 30. september 2008 men han sier jo selv i reklamen at han ikke var klar over at det var så ille. Da har vi passert det punktet at man bare måtte dekke husleia et par måneder.. Denne familien har rett og slett null kontroll over sin økonomi. Så enig med HI...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #14 Skrevet 30. september 2008 Inkassogjeld løper seg fort opp til 500.000,- desverre. Sliter fortsatt med inkassoer fra jeg var "ung og dum", ikke hadde jobb, dum som et fuglenek og trodde alt kunne kjøpes og betales "senere" :-(. Nå har jeg ikke så mye, men det ligger vel på 200.000,-. Til slutt bare ignorerer man, det blir så mye at det går ikke an å forholde seg til hvis man ikke skal falle så langt ned i kjelleren at man har lyst til å få slutt på det hele (seg selv inkludert). Jeg har ordnet opp i noe, men har fortsatt mye igjen. STOR skam rundt det å ha inkasso, og jeg gråt og gråt den dagen jeg måtte innrømme det for min samboer. Det blir en ond sirkel! Jeg har ikke fått en inkasso på over 10 år, men har ingen mulighet til å skaffe 200.000 til å dekke opp det jeg skylder. Jeg håper en dag jeg vinner i Lotto eller noe... Ikke døm så hardt! Det er vanlige mennesker bak enhver skjebne....
Winterlady Skrevet 30. september 2008 #15 Skrevet 30. september 2008 Hvis det er det paret fra Lillehammer det er snakk om, så var det om dem i A-magasinet forrige uke. De har i alle år såvidt klart å få gårdbruket sitt til å gå rundt, men tok opp lån på 150 000 på kort for å betale sønnens opphold på Ebeltoft kursenter (han det er lagd dokumentar om). Noen år senere gjennomgikk sønnen slankeoperasjon, og døde av hjertesvikt kort tid etter. Familien orket ikke bo på gården lengre pga minnene, og kjøpte nytt hus- men fikk ikke solgt eller leid ut gården, og har da over lengre tid slitt med utgifter på både gården og den nye boligen. Har du 500 000 i inkasso, så er det vel ofte en rekke uheldige omstendigheter også som spiller inn, vil jeg tro (med mindre du lever totalt over evne eller spiller bort penger).
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #16 Skrevet 30. september 2008 Jeg har ikke inkassogjeld, men har hatt betalingsproblemer på mindre beløp, så jeg skjønner dem litt jeg... det kommer til et punkt der man ikke bryr seg lenger. Når man tar opp lån, utsetter betaling eller bruker penger man burde prioritert annerledes, er det i øyeblikket i god tro - man tror virkelig at man skal klare å ordne opp - senere. (Jada, det er teit) Så kommer oppgjørets time, og man har ikke mulighet å gjøre opp. Da begynner man å ikke hente posten, ikke åpne brev, gjemme dem i skuffer og skap (kaster dem aldri). Det er bedre å ikke vite. Så kommer angsten, hva kommer til å skje, når står de på døra, hvor langt har det gått...? Kanskje tar man opp mer lån, for å dekke gammel gjeld, også har man det gående...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #17 Skrevet 30. september 2008 Dette beviser bare total uvitenhet fra HI! Et typisk menneske som ser på seg selv som perfekt og dømmer alle andre som ikke er som henne og lever som henne nedenom og hjem! Tenk litt lenger enn din egen nese før du dømmer folk!! Det kan ligge masse bak sånn innkassogjeld! Dette er ting du tydeligvis har null greie på, så da bør du heller ikke uttale deg. Mulig de på tv i dag ikke har de beste unnskyldningene, men det som skjer når man begynner å få innkassosaker og innser at man ikke klarer å gjøre opp for seg, så stenger man det helt bort. Etter hvert får man gjerne "postkassenoia", d.v.s. at man ikke en gang åpner posten, man bare legger det bort og "håper at det forsvinner av seg selv". Man vet jo innerst inne at det ikke gjør det, men man klarer rett og slett ikke. Dette er vanvittig tungt, det fører til dype depresjoner, og folk har faktisk tatt sitt eget liv p.g.a. sånt som dette!!! Vær forsiktig med å uttale deg om ting du ikke har greie på, HI, for det her er faktisk ganske alvorlig!! Hilsen ei som har vært i en sånn klemme, men som har klart å komme seg ut av det!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #18 Skrevet 30. september 2008 HI du henviser til SERIEN luksusfellen det er ikke en enkelt historie... kanskje du og skal sette deg inn i ting før du lager en tråd om det.. siden du snakker så nedlatende om alle som svarer her som ikke er enig med deg! og som mange over her nå har sagt så ligger det ofte en historie bak inkassoene. og mange av de er ikke dumme!!! og når du først skulle være så smart å lage en slik tråd så hadde du jo i allefall ikke trengt å vært anonym du som er så perfekt der du sitter!
*bolla pinnsvin* Skrevet 30. september 2008 #19 Skrevet 30. september 2008 Det er godt mulig at det finnes formildende omstendigheter, men hvis man ser på snitt-økonomisansen til de som har 500 000 i inkassogjeld, så vil jeg tippe den er rimelig dårlig.
Pappalille Skrevet 30. september 2008 #20 Skrevet 30. september 2008 Nå heter vel heller ikke serien "luksusfellen" fordi det ligger tragiske menneskeskjebner bak denne gjelden de har klart å skaffe seg heller ;-) På den annen side sett er det nå engang slik at via reklame og diverse er det nesten så de kaster penger etter deg. Det er kan virke greit og enkelt, men ingen forteller deg hvor forferdelig dyre disse lånene og kredittkortene er. Jeg har heldigvis aldri gått i den fella, men det er så lett, så lett og jeg synes egentlig synd på dem som plutselig sitter der med en synkende følelse i magen og ekkel prikking i fingertuppene. Om det er så _lurt_ å handle luksusvarer på krita, vel det kan sikkert disukteres, og jeg må jo innrømme at jeg lurer litt på hvordan det kan gå så langt. Jeg tror alikevel ikke disse menneskene har sittet med åpne øyne og kjørt rett mot stupet. De har nok bare våknet hardt og brutalt til en uhåndterlig virkelighet en dag. Det som derimot _er_ dumt er å ha fått en smell, rydde opp i det, med eller uten hjelp, og så gå på på samme måte igjen. Da er du schmekk i huet ja ;-)
Pappalille Skrevet 30. september 2008 #21 Skrevet 30. september 2008 Og om man ikke vil disuktere emnet kan vi jo prøve å diskutere det =p
Winterlady Skrevet 30. september 2008 #22 Skrevet 30. september 2008 Pappalille: Hvis du leser gjennom de andre innleggene før du svarer, så vil du kanskje se at: Jo, faktisk. Det ligger tragiske menneskesjebner, og ikke luksusforbruk bak flere av historiene i "Luksusfellen".
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #23 Skrevet 30. september 2008 Hvis man anser seg selv som perfekt bare fordi man gjør opp for seg og betaler i tide, ja da er jeg vel perfekt da.. Kan med stolthet si at jeg på mine 34 år, har fått 2 purringer i hele mitt liv. For meg går det på prioriteringer og sunn fornuft! Utrolig at man blir halshogd fordi man lurer på hvordan noen klarer å rævkjøre seg selv på den måten. Jeg snakket faktisk om den enkeltepisoden, den som blir sendt i morgen. De som leier i Narvik. Det må være mange dårlige betalere der ute, siden dere snakker om mangel på sympati og innsikt bla bla..Vi bor i et rikt land, med mulighet til å få sosialhjelp om vi skulle bli raka-fant.. Ingen skal sulte eller bo på gata i Norge, men de fleste er for stolte til å få sosial bistand, da får det heller briste eller bære.. Jeg har jobbet i et inkassobyrå i 3 år, og det er utrolig hvilken dårlige unnskyldninger folk har., Ei dame fikk betalingsgebyr for forsent innbetalt lånebok på biblioteket. Hun gadd ikke å betale fordi hun hadde mistet boka. Så i stedenfor å betale boten for mistet bok på 200 kr, endte regninga på 5639 kr da saken var ferdig behandlet hos oss. Så ikke kom å si at jeg ikke vet hva jeg uttaler meg om. Ja, det finnes tragiske skjebner, men i 80% av tilfellene går det på idioti! HI
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #24 Skrevet 30. september 2008 Dette med å ikke åpne posten og late som om regningene ikke er der, enhver oppegående person skjønner vel at det blir for dumt? Uansett hva grunnen er til å få disse regningene.. Hvorfor blir dere så sinte på hi, egentlig? Er ikke dette skolelærdom? Ansvar først, og så moro til slutt? Ikke kjøp ting på avbetaling om det ikke står om livet, eller er høyst nødvendig? Enkle leveregler, eller hur?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #25 Skrevet 30. september 2008 Nok en gang beviser HI sin totale mengel på viten og kunnskap!! Ja, Norge er et rikt land, men det er STATEN Norge som er rik, IKKE folket flest!! De er MANGE i dette "rike" landet som faktisk lever på fattigdomsgrensa, og det å gå på sosialen er ikke bare bare! Ja, man kan få sosialhjelp, men tro meg, sosialen gjør det de kan for å slippe å betale deg. Dessuten, du må ikke tro det er mye du får utbetalt hos dem! Min mor ble drevet til sosialen p.g.a. NAVs vanvittig trege behandlingstid på trygdesøknad, og hun fikk hele 4000 kr å leve for. De betalte husleia hennes, men ALT annet måtte hun betale med de 4000! Prøv det selv, så skal vi se om ikke også du etter hvert får en god del flere purringer, og kanskje en og annen innkasso etter hvert!!! Kanskje du skal ta deg en tur ned fra din høye hest HI, og ta en titt på åssen ting egentlig er i dette "rike" landet?!?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå