Gå til innhold

Abort eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid igjen til tross for prevensjon. Har veldig lyst til å beholde barnet selv om det ikke var helt planlagt.

MEN:

Kan fosteret være skadet siden jeg har brukt p-piller de første ukene av dets liv?

Jeg var i 60-års lag for to uker siden og drakk 5 øl og to drinker, kan fosteret være skadet av dette?

Jeg er så livredd for at jeg kan ha skadet fosteret pga dette. Noen som har peiling på hvor mye dette har å si for fosteret???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det med alkoholen vet jeg ingenting om dessverre, men tror nok ikke at det skader noenting.

Jeg gikk selv 1,5 mnd på P-Piller før jeg oppdaget at jeg var gravid, men det hadde ingen virkning på fosteret. Jeg har idag en livlig og blid og fornøyd 4 åringen som ikke strever på noen områder :) Så tror nok at du kan ta det med ro å beholde barnet jeg :)

Skrevet

Hvor langt er du på veg?

Husk at du må trekke to uker fra terminen for å finne befruktningstidspunktet, og da enda noen dager til egget får festet seg, og enda mer tid før morkake og navlesnor gir feller blodomløp.

Jeg vil anbefale deg å få en time hos jordmor eller lege så fort du kan for å få kvalifisert svar på spørsmålene. Men de sier jo også at dersom du slutter på pillen så snart du finner ut at du er gravid så er alt ok.

Ble selv gravid veldig uplanlagt og på prevensjon (drakk rødvin flere ganger også), så jeg vet hva som rører seg i hodet ditt. Men som sagt, det hjelper å snakke med en lege eller jordmor som er kvalifisert til å gi slike råd.

Og er du bare noen få uker på veg så går det nok alldeles fint :-)

Skrevet

Helt enig med svaret til hun over her..

Jeg er helt sikker på at dette kommer til å gå helt bra.

Skrevet

Med barn nr 1 drakk jeg dessverre noen øl innledningsvis, før jeg visste at jeg var gravid. Hun er 4 år i dag, og ser ikke ut til å ha tatt skade av det...

Med barn nr 3 gikk jeg på minipiller rundt en måned etter befruktningen fordi han heller ikke var helt planlagt... Ser frisk ut han også!!

Tror ikke du skal bekymre deg:-)

Skrevet

Det skal som regel mye mer til. Ikke bekymre deg du. Ta det opp med legen din så for du nok et grundig og betryggende svar.

Gratulerer foresten =)

Skrevet

hvor langt er du på vei da?

jeg har en venninde som ikke fant ut av at hun var gravid før i 4 eller 5 måned. hun hadde gått på pilla til da, og hadde IKKE planer om å få barn, men siden hun var så langt på vei, fikk hun ikke ta abort, og barnet er helt friskt og er 1 år nå=) dessuten hadde hun drukket og røyket (fest)til da, men tydeligvis ingen skade på barnet, det er helt friskt.

om du har lyst å beholde barnet, synes jeg du skal gjøre det!

ønsker deg lykke til med valget uannsett hva du velger, og dy må gjøre det du selv føler er riktig for deg! ingen ande kan ta den besluttingen for deg!

lykkeklemmer fra meg=)

Skrevet

Hører folk sier at det med pillene ikke er så farlig.

Med alkohol har jeg en liten erfaring, ble gravid i mars men fant det ikke ut før i august, altså kom jeg gjennom 1. mai, 16.mai, hele sommerferien og x-antall bursdager, masse drikking ble det. Men gutten min er jo som alle andre barn ser vi:) Jordmoren min fortalte at visst man drakk masse i graviditeten kunne det kaaanskje gi ad/hd og hyperaktive barn. Men da skulle du drikke MASSE også! Tror det går heelt fint:)

Skrevet

Hei

Nå er jeg ingen ekspert, men det er veldig mange som drikker før de vet de er gravide, og det fødes ikke så mange barn med alkoholskader i Norge. Når det kommer til P-pillen har jeg ingen peileng.

Uansett hadde jeg vært deg hadde jeg tatt meg en tur til legen og spurt istedenfor å håre på oss her inne. Så kan du utav det bestemme deg for abort eller ikke.

Lykke til

Skrevet

Ser at du har en liten en som bare er noen uker gammel,født 22/8-08,hvordan har du blitt gravid så fort?

Skrevet

Oj, hadde skrevet feil årstall jeg. Han er født i 2007, har rettet det opp nå :-)

Skrevet

Tror det går bra, når jeg var gravid med gutten min var det mai og mye fest dager og konserter. Jeg var vel 6-7 uker på vei før jeg fant ut at jeg var gravid, Det ble ganske mye kark og heimert de ukene. Var bekymret og sa det til legen, han sa at fosterene tåler mer enn vi tror, så lenge jeg ikke hadde røyka var det ingen fare.

Skrevet

Jeg tror nok ikke fosteret har tatt noe skade av det. Jeg fant ut at jeg var gravid da vi var i syden og frakk før jeg fant det ut. Shotta tequilla osv men har er frisk som en fisk:)

Skrevet

Jeg visste ikke jeg var gravid og var i syden i 2 uker og drakk. Jeg drakk nesten hver dag når vi var på ferie (alt fra 1 øl til maten til festdrikking) og fant ut når jeg kom hjem at jeg var gravid. Jeg var 3 og 4 uker på vei når vi var på ferie og jeg drakk.

Jenta mi er 3,5 år og frisk og rask, ingenting som tyder på at hun har tatt skade av det.

P-pillene ville jeg nok ikke bekymre meg for, de fleste jordmødre jeg kjenner sier det har liten betydning.

Hør med legen om hvor langt du er på vei og hvis du er under 5 uker trenger du ikke bekymre deg for alkoholinntaket for 2 uker siden heller, det vil da ikke ha påvirket fosteret.

Skrevet

Tror ikke fosteret har tatt skade, men, d du kan gjøre er å få legen din til å henvise deg til ultralyd siden du er så bekymret for dette. Synes IKKE du skal ta abort når du vil beholde d! Du kommer til å angre for bestandig...

Skrevet

Tok p-sprøyte før jeg fant ut at jeg var gravid med spiren, og var også på hyttetur (les fyllefest) en hel langhelg da jeg var ca 4uker på vei, før jeg visste om graviditeten.

Har kontaktet lege ang p-sprøyten, og det er liten sjangse for misdannelse siden jeg ikke har hatt jevnlige injeksjoner - tror også det skal en lengre periode med p-piller til før det er skadelig, men som andre sier - få UL og samtale med JM om du er nervøs

Det er ikke uvanlig at man tar seg ei real fyllekule før man finner ut at man er gravid. Det er ikke noe man kan gjøre med det, og det er jo umulig å unngå når en ikke er avholds og ikke planlegger å bli gravid.. Tror nok 90% av mine venninner har tatt minst 1 fest før de oppdaget graviditeten sin. Jeg ville absolutt ikke tatt abort siden du ønsker barnet.. Det du beskriver er noe jeg tror forekommer SVÆRT ofte.

Skrevet

Gratulerer med graviditeten!! Du er "heldig" som blir gravid uten å planlegge det. Jeg har prøvd i snart 2 år nå og ennå ikke fått klaff.

Tror ikke fosteret har blitt skadet av så liten mengde alkohol, tror det er alvorlig misbruk over lang tid som skader fosteret. Dessuten tar det noen uker før du og fosteret har felles blodomløp. Vet ikke hvor langt du er på vei da, men.. Ang. p-pille bruk, det tror jeg heller ikke er så farlig. Eg tror det er mange som blir gravide uten at det er planlagt som fortsetter å bruke p-piller før de blir klar over situasjonen. Ta en tlf til lege eller jordmor, de kan helt sikkert berolige deg.

Lykke til!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...