Gå til innhold

Bærbar pc i fanget.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker at jeg leste noe ang bærbar pc i fanget for en måned eller to siden her inne... men ikke faaa..... om jeg husker hva som sto...hehe... (verre enn gullfiskens minne!!!) :)

Noen som kan svare meg på d?

Hender jo at jeg sitter med pc'n i fanget når jeg sitter i sofan på kveldstid etc....

er d skadelig for fosteret eller noe sånt.....??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier vel ikke akkurat at det er skadelig, men jeg synes pc blir så varm og jeg tenker ofte på om dette er farlig.. jeg har nå kjøpt meg sånn halvmåne til å ha på fanget med pc oppå, står på side 191 i ikea katalogen, kjempe fin.. så nå er det bare å ha pc på fanget hihi

Skrevet

Det er jo ikke rare forskjellen om man har pcen på fanget, oppå ei plate eller oppå et bord. Så lenge man har trådløs internett, så kan man faktisk ikke stenge det uansett. Har du det ikke selv, har garantert naboen det, eller en eller annen bedrift i nærheten. Vi kommer ikke unna!

Skrevet

Dette er nok et felt man fortsatt har usikker kunnskap om. Gro Nylander skriver litt om strålefare i sin bok "På vei". Hun tar ikke spesifikt opp bærbar pc, men stråling fra pc, for eksempel hvis man jobber på kontor, kan gi uheldig stråling. Jeg anbefaler å lese boken, da det blir upresist å gjengi det her.

Som noen sier så er vi jo hele tiden utsatt for bakgrunnsstråling i større eller mindre grad fra nettverk i området eller lknende. Men med pc i fanget eller mobil rett på øret så får du dem i mer konsentrert grad av stråler rettet mot kroppen. Det har jo for eksempel vært diskutert om stråling fra pc og mobil (gutter som går med mobil i lomma) kan påvirke kjønnscellene. Men her er det altså mye usikkerhet. Noen vil si det nå regjerer srålehysteri i befolkningen. Andre vil si at sterke næringsinteresser bidrar til å holde tilbake folkeopplysning og forskning som kan gi oss ny kunnskap på området. Det er jo ikke første gang i så fall om det skulle være tilfelle. Tobakksindustrien og sukkerindustrien er jo eksempler på industri med økonomisk interesse som har bidratt til å begrense og feilinformere befolkningen i forhold til kunnskap om helserisiko.

Jeg velger selv å unngå å ha pc'en i fanget. (Prøver også å være flink til å bruke handsfree.) Veldig upraktisk. Har sagt til mannen min at jeg ønsker meg en blyfrakk, men det spørs vel hvor lett det er å få tak i ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...