Gå til innhold

Fare / risiko ved å føde alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i den andre tråden her at det var så mange som ikke ville føde alene. Hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel verken farlig eller risikabelt å føde uten mannen tilstedet, men for de fleste av oss er det vel utenkelig å føde uten?

Skrevet

HELT alene, altså?? Jeg ville aldri gjort det, nei. Jeg ville vært redd for at noe skulle gå galt (navlesnor rundt halsen eller hva som helst), og jeg ville vært redd jeg ikke kunen fikse det. Kanksje jeg selv kom til å blø for mye og ikke kunne ta meg av ungen.

Alt mulig kunne jo skje!

Skrevet

Som alene-alene? Da hadde antagelig babyen omkommet i første fødsel, jeg hadde strøket med i andre og både babyen og jeg i tredje (men så langt ville jeg ikke ha kommet da i så fall ;-))

Takke meg til jordmor og annen kyndig hjelp! Man kan sjeldent forutse en fødsel og vet da heller ikke hvilke uventede kompilkasjoner som kan oppstå.

Skrevet

Mente ikke heelt alene nei! Det ville jo vært galskap;)

..men alene på sykehuset. Uten mann, venninner eller annen familie.

Er noen av dere redd for / eller har dere erfaring med at sykehuset ikke har hørt på dere eller at de har gjort ting dere ikke har vært enig i?

Skrevet

Sånn sett. Nei det er ingen fare, men vil jo helst ha ham med da :-) Tror det kan bli mer ensomt alene, kanskje føles mer utrygt også og at man da gjerne spenner seg mer og får mer vondt. Ikke vet jeg, men jeg hadde nok ikke ville føde uten noen kjente med om jeg fikk velge selv.

Skrevet

Helt alene som uten JM hadde vært utenkelig for min del.

Uten mannen hadde heller ikke vært optimalt, for det er mye som skjer under en fødsel og det er godt med den støtten et kjent og elsket fjes kan gi!

Med første vår ble det mye hui og hast på slutten, og det var godt å ha noen til å trøste, slippe å være alene når det ble skummelt, og å ha noen som så det hele med litt andre øyne og som kunne hjelpe meg å sette sammen et realistisk bilde av det som hadde skjedd.

Så med mindre du tenker på å føde uten jordmor så er det ikke noen større fare/risiko ved å føde alene. Men man går glipp av mye trygghet ved å være alene. Pluss at pappaen går glipp av å se/oppleve sitt barn bli født.

Skrevet

Store deler av svangerskapet med nr 3 forberedte jeg mentalt på at det kunne bli en fødsel uten samboer tilstede, siden vi har to fra før. Jeg diskuterte også nøye med jordmor som jeg gikk til, hvordan dette evnt ville bli. Hun forsikriet meg om at jeg ville få minst like god oppfølging under fødsel som de som har med seg ledsager får, osv. Hun sa også at i Oslo er det slett ikke uvanlig at flergangsfødende kommer inn alene fordi mannen må passe eldre barn. Her i Oslo er det jo dessverre mange som oss, som har familie langt unna, og ellers dårlig nettverk.

Så jeg hadde vel egentlig innstilt meg på å føde alene. Men samboer ville jo være med, og var også tvilende til om jeg ville klare det alene... I tillegg synes foreldrene og søstern min veldig "synd" på meg.

Så snille som de var tilbød de seg å passe de to elste i flere dager både før jeg fødte og noen dager etterpå. Det var utrolig snilt av de.

I ettertid er jeg veldig glad for at jeg fikk med samboer på denne fødsel også. Men jeg er sikker på at jeg fint hadde klart det uten han også!!

Men å føde totalt uten NOEN tilstede; grøss og gru... Er glad jeg hadde en jordmor der ja!!

Skrevet

jeg ville ikke vært redd for å født alene på sykehuset men syns jo det er koselig å kunne dele dette med mannen... hadde jo uansett vært uakuelt å kjørt en times vei til sykehuset alene, så pappan får fint være med :)

hadde ikke vært så veldig nervøs om fødselen skulle kommet skikkelig i gang om jeg var helt alene heller jeg! hadde jo selvsagt ringt sykebilen som da forhåpentligvis ville kommet fort. men om pressriene skulle satt inn så hadde det jo helt sikkert vært en veldig grei og ukomplisert fødsel. de som føder i bilen på veien tils ykehuset, hjemme o.l. har jo sjeldent komplikasjoner som barn som sitter fast o.l... :)

syns nesten det måtte vært verre om fødselen kom så godt i gang at jeg måtte født på gulvet hjemme hos svigermor eller sånn når vi leverer den kommende storesøster før fødsel! er det en ting jeg absolutt ikke har lyst til så må det være at gubben eller svigermor skal ta imot den ungen!!! (høres teit ut men ingen andre enn jordmødre skal se meg der nede. hehe)

Skrevet

Mamma fødte meg mutters alene hjemme hun! Det gikk så fort at ikke pappa rakk og komme tilbake etter å ha hentet naboen for hjelp. Det gikk veldig bra med mamma og meg! Den beste fødselen hun har hatt av tre, de andre var på sykehus.

Det er vel ingen fare ved å føde uten mannen/pårørende, men det er vel de færreste som ønsker det. Ville du syns det var helt greit?

Skrevet

Å. Sånn sett ...:)

Vel, jeg ville likevel valgt å ikke være alene.

Mannen min var med da jeg fødte sist, og var til enorm hjelp! Det hadde så klart gått bra uten han, men jeg føler jeg ikke ville klart det uten :)

Det handler jo om trygghet!

Med denne erfaringen vil jeg absolutt ha han med neste gang! :)

Skrevet

OK - for på de tre siste fødselene jeg kjenner til ville enten mor, barn eller begge ha dødd om kvinnene fødte alene-alene.

Men altså - jeg ser i ettertid at jeg ikke hadde et veldig stort behov for å ha mannen med. Men det var godt å ha han der, og jeg er glad vi fikk dele den aller første tiden sammen med den lille gutten vår.

Men altså, skal jeg ha flere barn, og mannen ikke vil være med, så tror jeg kanskje jeg gjør det alene. Vet ikke om verken venninner eller annen familie er det jeg trenger akkurat da. Jeg tror sykehuset hører på meg - og uansett gjør ting til det beste for den fødende og barnet, og stoler på deres dømmekraft. Jeg vet uansett ikke om min mann hadde så mye påvirkningskraft, der han tuslet rundt og tilbød meg mat stadig vekk;)

Skrevet

Hvis valget sto mellom å ikke ha noen løsning for pass av eldstemann hadde jeg uten problemer født alene. Følte egentlig ikke at han var til så mye hjelp akkurat under selve fødselen uansett ;-)

Skrevet

Interessant å lese hva dere mener. Vi venter nr to nå, og fordi vi ikke har familie her til å passe gullet vi har fra før så kommer jeg nok sannsynligvis til å føde "alene". Hvis ikke nestemann kommer i barnehagens åpningstid da;)

Sist gikk det bra , men fort! Tiden mellom riene var så kort at jeg ikke rakk å snakke med sambo, bare banne ut noen gloser og drikke et halvt glass saft før det var på'n igjen. Så¨han er glad for at han slipper neste gang;) Tror det var mer traumatisk for han enn for meg faktisk.

Skrevet

Jeg ville ikke føde alene fordi jeg hadde komplikasjoner etter første fødselen, og ville at pappaen skulle være sammen med babyen mens jeg var borte hvis det skjedde igjen.

Dessuten er det godt å få støtte fra mannen sin når man føder, og en fin opplevelse for ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...