Gå til innhold

Hvilken vuggesang skal dere synge til deres baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den sangen jeg selv er mest knyttet til er "Vi har ei tulle", men jeg vet ikke om jeg får gutt eller jente, så jeg må finne en annen sang som jeg skal begynne å synge til babyen under svangerskapet.

Har dere noen gode tips om fine vuggesanger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"So ro lille mann, nå er dagen over...". Hm...nå husker jeg ikke helt hvilken historie den er fra. Klatremus eller noe sånt :-).

Ellers så er "Den fyrste song eg høyra fekk, var mor si song ved vogga...", kjempefin. Den har jeg sunget mye.

"Blåmann, blåmann..." har jeg også sunget, selv om det ikke er en vuggesang. Melodien er søvndyssende :-).

Har forresten en venninne som likte godt å synge for barna sine om kvelden. Veldig fin sangstemme har hun aldri hatt, men da den ene gutten hennes spurte fint: "mamma, kan du ikke heller bare snakke de derre sangene?", så fikk selvtillitten på sangstemmen hennes en liten knekk kan man si :-)

Skrevet

Enig at disse sangene er veldig fine, den fineste melodien synes jeg er Blåmann, blåmann...men det er en veldig trist tekst på den, da. Hvor mange/hvilke vers synger du?

Er veldig glad i sang, og musikkens evne til å sette oss i forjellig stemning. Pappa sang ofte "Vi har ei tulle" til meg når jeg var liten, og nå blir jeg nesten på gråten når jeg hører den...den betyr så mye for meg! Minnet om han som sitter med gitaren, kommer jeg til å ta med meg for alltid...og nettopp denne følelsen vil jeg også gi mitt barn!

Skrevet

Ole lukkeøye :))

Den sang mamma til meg hver kveld da jeg skulle sove, så den vil jeg "føre" videre ;))

Skrevet

Lykkeliten!!

gråt litt da jeg sang den til poden de første gangene.. hehe

da gjerne med litt redigert tekst for å passe til deres egne barn, hvis man har fantasien til det;)

Skrevet

Hei, Mortiletbittelitenurk

Jeg synes tekstene til både Blåmann, blåmann og Den fyrste song... er kjempetriste begge to. Har sunget alle versene til Blåmann, men nå er gutten min fem år og synes det er koseligere å lese sammen. Nå når jeg skal bli mamma igjen i april, må jeg vel begynne å friske opp sangene - har glemt mange tekster :-). Selv har jeg ingen minner om å bli sunget for, men synes det er veldig koselig å gjøre det. Det skaper god stemning og nærhet :-).

Skrevet

jeg synger du skal få ein dag i mårra, so ro lille mann og når trollmor har lagt sine 11 små troll til lillemann. kommer nok til å synge til dem sammen når nestemann begynner å legge seg til vanlig tid. :) gubben synger twinkle twinkle little star og itsy bitsy spider. :)

Skrevet

Den fyrste song eg høyra fekk blir nok den jeg helst tar her.... Men må nok friske opp teksten på litt flere....

Skrevet

til den minste av stebarna(som kan være en marreritt å legge) så synger jeg blåmann blåmann og så tar jeg noen engelske også f.eks "hush little baby" og "i see the moon".. Sistnevnte fungerer som en drøm :D

Skrevet

Jeg kommer til å synge "kvelden lister seg på tå". Vet ikke hvem som har laget den, Inger Hagerup kanskje? Lykkeliten er også nydelig!

Skrevet

Byssan lull:) Kan ikke halve teksten, og den er vel langt ifra den fineste. Men er noe med den melodien altså:) Er den eneste vuggesangen jeg reagerte på da jeg var liten, og ser ut til å roe lille minien i magen allerede.

Skrevet

"Byssan lull" er så fin, så den har jeg sunget litt. Og "Den fyrste song" er en av de fineste sangene jeg vet :)

Ellers synger jeg "Når trollmor har lagt sine elleve små troll...", for den også er skikkelig søvndyssende :) "Lykkeliten" blir sunget..

Mammaen min brukte å synge "Jeg har en engel som følger meg", når jeg var lita. Så den har jeg et godt forhold til :) Sang den faktisk til en døende mann som jeg satt ved sykesenga til..

Jeg synger generelt mye!

Skrevet

Har pleid å synge litt forskjellig til snuppa.

Hun liker så godt å bli sunget for.

Men kjære gud jeg har det godt og jeg er så glad i deg, er alltid med, hver kveld.

Skrevet

Oi, glemte nesten den jeg har sunget mest "Kjære Gud jeg har det godt, takk for alt som jeg har fått..."

Skrevet

jeg skal synge denne:

" Kjære Gud jeg har det godt

takk for alt som jeg har fått.

Du er snill, du holder av meg

kjære Gud gå aldri fra meg.

Pass på liten og på stor

Gud bevare far og mor

og alle barn på jord

Amen "

den sang mamma til meg også.. er så fin!

Skrevet

For meg er det ikke noe annet enn "Kjære Gud, jeg har det godt". Min mor sang den til meg og jeg har sunget den hver kveld til min sønn... og han vil jeg skal synge den ennå (og han er 14 år og dreper meg om noen får vite det...) ;)

Skrevet

Twinkle twinkle

Skrevet

Jeg synger flere av de over, synger i tillegg "Sov Dukkelise", den var det ingen som hadde nevnt.

Teksten går:

Sov Dukkelise, sov og bli stor,

og mens du sover, våker din mor.

Ingenting vondt din vugge skal nå.

Mor er jo hos deg, hun passer på.

Skrevet

Jeg synger den sangen som var på amalies jul den som nissemor sang til nissungen.

Har endra litt på teksta:

Nå er det natt i hus og i låve,nå må alle go-unger sove.

Du kjære milde måne skinn ned på alle dem, som ikke har et hus, og som ikke har en seng. La alle små i verden få sove nå i natt,

la ingen av dem gråte og ingen bli forlatt.nananana....osv

Elsker denne sangen og synger den fortsatt til gutten min som nå er 7 år.

Skrevet

So ro godt barn og Trollmor er mine favoritter. Men må nok friske opp noen flere, liker særlig stev.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...