Deidei Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Nå må jeg bare høre med dere om noen har vært borti dette før. Min minste lillegutt er 5 mnd. Han har hele livet vært plaget av treg mage. Det tar liksom noen dager for han gjør skikkelig jobbebleie.. Han har fått malt og sviskemos siden han var 2 mnd gammel.. I forrige uke så begynte spetakelet.. han begynte å hyle når flaska kommer (han får mme, grøt og fruktmos, ikke mm). Helt panikk fikk han. Han sto i bue på fanget mitt, snurpet i munnen og vrei seg unna flaska.. Jeg visste han var sulten og han survet fordi han var sulten, men ville IKKE ha flaska.. Skal si svetten begynte å krype oppover på meg.. Etter mye om og men så fikk jeg på en måte dyttet inn flaska og da drakk han.. glupsk.. Og sånn var det til hvert måltid.. Grøten gikk strålende, men når det kom til flaska så var han fullstendig i panikk igjen.. Fredagen så måtte jeg ringe helsestasjonen.. Jeg begynte å bli bekymret for dehydrering siden han ikke tok flaska lenger. Ikke ville han ha mme, ikke vann, verken i kopp eller flaske. Tror jeg prøvde alt.. Helsesøster skulle først råde meg til å begynne med malt, sviskemos, frukt osv... men dette hadde jeg jo prøvd i lang tid. Har prøvd å unngå laktulose.. (mamma har skremt meg med avhengighet av det.. hun jobber i barnehage da...). Men etter litt prat med helsesøster så rådet hun oss til å prøve laktulose da.. og jeg dro på apoteket og kjøpte det. Første dose fredag formiddag... -litt kamp med flaska Andre dose fredag kveld...- mer villig til flaska (grøten gikk ned på høykant) Tredje dose lørdag morgen..- gaper til flaska... ...og sånn har det vært siden. Men... det kommer ingen ladninger i bleia heller... Har hatt en jobbebleie på lørdag og en på søndag.. men ingen mandag... Han virker ikke plaget av magevondt heller, men jeg mistenker han i å knipe igjen fordi han husker at å bæsje gjør vondt og at det er flaska som gjør det... Kan jeg ta helt feil?????? Er det noen som har vært utfor dette??? Jeg er kjempeglad for at han tar flaska uten kamp nå... men det kommer liksom ikke ut igjen.. Råd og erfaringer mottas med stoor glede... Noe som kan oppmuntre meg litt??????
MammaTil2 Skrevet 30. september 2008 #2 Skrevet 30. september 2008 Sønnen min gikk plutselig flere uker uten å bæsje rundt den alderen (lengste var 19 dager), men magen hans var myk og fin så det var ikke forstoppelse. Klem forsiktig med flat hånd på nederste del av magen hans. Hvis du kjenner at tarmene er fulle, er han nok forstoppet. Hvis ikke så utnytter han bare maten mye bedre enn tidligere. Ellers fungerte det godt å bære han med knærne bøyd opp, slik at rompa kom langt ned. Da er det vanskeligere å holde igjen hvis han må bæsje. (Sammenlign det med at du sitter på huk med hælene i gulvet. Ikke å anbefale hvis du må på do! :-D)
Deidei Skrevet 30. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. september 2008 Magen hans er myk og fin.. og han viser ingen tegn til vondt noen steder.. Han er blid og fornøyd. Er matingen som er litt vanskelig og bæsjingen... Vi bruker å ligge på badegolvet og leke litt uten bleie.. da bøyer jeg knærne hans mot brystet og på en måte hjelper han.. Det har fungert til nå.. men det er ikke alltid like lett å gjøre dette ett par ganger om dagen om vi er borte.. Han bruker å ordne opp selv, men hvis det går for lang tid så går det utover matingen.. Jeg mistenker han i å ha koblet flaska til vondt for å bæsje... så flaska er liksom en fiende nå... (det går litt lettere nå når han går på laktulose.. men vi er nedtrappingsfasen der). Takker for tips og råd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå