Gå til innhold

Spm ang. Ul og Urinveisinnfeksjon.. Håper noen kan svare.. =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører egentlig ikke helt til her inne enda.. Men dere kan kanskje mere om akkurat dette.. =)

Jeg har fått ul når jeg etter menstermin er 20+5 .. Skal man ikke egentlig ha ul innen uke 20 for at beregningene skal passe helt eller er det ikke så nøye med en uke fra eller til??

Jeg fikk påvist uvi på første svangerskapskontroll ( i uke 10).. Jeg fikk da imacillin 500mg som jeg skulle ta 3 av pr dag i en uke..

Jeg hadde forresten sympt.fri uvi .. Er det slik at man skal sjekke urinen en gang i mnd da etter uvi er oppdaget i svangerskapet??

Jeg har ikke fått noen ny time.., eller beskjed om og komme innom med ny urinprøve etter jeg er ferdig med kuren.. men har skjønt at det kanskje kan være lurt og sjekke at det faktisk er borte..

Kan jeg kanskje kjøpe egne tester på apoteket??

Tenkte og ringe legen i ca uke 21-22 og spørre når jeg eventuelt skal ha neste svangerskapskontroll...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg har ikke hørt at du må på månedlig kontroll pga av UVI. Men svangerspaskontrollene er jo ca 1 gang i mnd. Jeg har kjøpt selvtestere på apoteket, funker greit de. så kan du bare levere inn en urinprøve dersom du mistenker noe, eller at du får utslag på en av di.

Skrevet

Hmm.. Jeg har ikke kontroller en gang i mnd tror jeg.. Ikke fått noen ny time av legen.. Men skjønte det sånn her.. Var på 1 kontroll i uke 9 .. Ul skal jeg på når jeg er 20+5 .. Altså det blir jo da 11 uker mellom 1 og andre kontroll.. Og etter det igjen så skulle jeg inn på kontroll i uke 24 tror jeg..

Så blir jo nærmere 2.5 mnd mellom kontroll for meg...

Antibiotika fungerer generelt dårlig på meg og tenkte at det kanskje ikke var så lurt og gå meg uvi i 2-3 mnd når man er gravid..

Skrevet

men skal du ikke til JM i uke 16? jeg har lege og JM annenhver gang. og det blir ca en gang i mnd. Har hatt UVI to ganger i løpet av mitt svangerskap. en liten og en kraftig. Har ikke fått beskjed om ekstra oppfølging.

Skrevet

Skal ikke til jordmor.. Men om man ikke skal til jordmor så skal man vel få like mange kontroller totalt uansett vel??

Bare at alle er hos legen.. Er ikke jordmor på legehuset hvor jeg er.. Og skal jeg til jordmor må jeg først innom legehuset og ta prøvene for så og gå videre til jordmor som er i andre enden av byen .. Og jeg har ikke lappen så passer dårlig..

Men får jeg bare 2-3 kontroller iløpet av svangerskapet om jeg ikke gjør det så får jeg bare velge jordmor da.. =)

Skrevet

Ok.. det må du nesten høre med legen din om. trodde du skulle fått like mange kontroller selv om du ikke går til JM. Jeg har bare med med urinprøven til JM. Trenger ikke andre tester på hennes kontroller. Men snakk med legen din. Alle har rett på like mange kontroller tror jeg.

Skrevet

heihei!

du skal ha kontroll ca 1gang i mnd selv om du har annenhver lege/jm eller ikke!

urinprøve skal tas med hver kontroll, selv om det er blitt påvist uvi eller ikke! det er andre ting også som skal skjekkes!! feks svangerskapsforgiftning!

jeg har også påvist uvi, og skal gå i 6dager, tenkte jeg skulle ringe å få kjekket meg om en uke, bare gå innom me en prøve, så de kan se at kuren har fynket!!

når det gjelder ul så skal den være mellom uke 17-19, sikkert ikke krise om du har den i 20+5, men du kan jo sikkert bare ringe å få timen litt før!!?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...