LitenGuttIVente<3 Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Hva tenker dere om bagnett? Jeg har termin i januar, og tenker at bag er bra for ryggen og at det er så kaldt, for da kan vi bruke voksiposen i bagen og gå over til bilstol i mars/april. Er sp mange meninger om dette og om det er farlig eller ikke, og om det er lov eller ikke.. (lov er det) Hva tenker dere?
Sushi Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 En venninne kjørte ut av veien og landet på taket. Babyen ble hengende med hodet utenfor nettet. Ikke bra. Altså dersom uhellet virkelig skulle være ute, er ikke babynett like sikkert som et bilsete.Og sikkerhet blir jo en nøkkel under kjøring med små gull.
"Liten" lykke Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 I følge Trygg trafikk er bilstol absolutt det tryggeste. Disse kan benyttes fra barnet er nyfødt. Boxette er nest tryggest. Og sikkerhetsnett er det som er minst trygt. Du kan jo lese mer om dette på Trygg trafikk sine hjemmesider.
Gjest Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 uten tvil bilstol. Hadde det med førstemann, og kommer til å ha det med denne også. bagnett er ikke et tema her engang.. Her har flere loka babyutstyr butikker sluttet å leie det ut også.., men de skaffer det hvis folk absolutt vil ha det.. men det anbefales jo ikke noen steder..
Mamma til to søte sjarmtroll Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 heisann jeg anbefaler deg på det sterkeste og gå inn på youtube og se krasjtesten. der viser de et barn som ligger i bagnett, og hvor utrolig det er at det i det hele tatt er lovlig..er helt hårreisende at det ikke er forbudt... når du har sett den testen så tror jeg valget ditt er veldig enkelt:)
vårsola Skrevet 30. september 2008 #6 Skrevet 30. september 2008 Vi venter også barn i januar. Vi har kjøpt MaxiCosi bilsete. Det ligger en pute nederst i stolen som brukes mens barnet er lite. Dette gjør at barnet ligger mer enn det sitter! Skal derfor være bra for ryggen. Til bilsete kjøpte vi også en liten dunpose med "hull" i ryggen for bilsele. Dermed kan babyen holde seg varm og god i vinterkulda. Posen er jo dessuten veldig lett å åpne med glidlåsen når temperaturen i bilen blir behagelig. Den lille dunposen kan også brukes i vogn, den er bare en liten versjon av de store dunposene. Vi kjøpte posen på tilbud hos Barnas Hus til 499,-. Tror vi kommer til å bli kjempefornøyd med vår løsning! Lykke til!
ChaNu Skrevet 30. september 2008 #7 Skrevet 30. september 2008 Hvis du ikke skal kjøre langt relativt ofte (2-3 timer eller mer) : helt klart bilstol. Vi driver og kjører til midtnorge, så uten nett ville det ta ca 3 dager å kjøre tror jeg, siden de ikke anbefaler at babyen sitte-ligger mer enn en times tid av gangen når de er så små.. Dermed blir det begge deler på oss, eventuelt meg & baby på fly/tog når vi skal dit. Med forrige leide vi nett når vi skulle nordover, og da nøye plassert så hodet var mest mulig beskyttet - ellers bilstol.
To gutter og en jente Skrevet 30. september 2008 #8 Skrevet 30. september 2008 Definitivt bilstol. Det er absolutt det sikreste. I en bag ligger babyen helt løst. Hvis du krasjer da vil det bli en enormt stor belastning påkroppen og særlig det tunge hodet. Bilstolene som selges i dag er veldig godt tilpasset babyer og en baby tåler å sitte i den over litt itd,så lenge det ikke er daglig.En veninne fikk faktisk råd fra legen om å la babyen på et par mnd sove i bilstolen en natt fordi han var så tett. (lettere å puste enn om en ligger flatt). En kan derfor trygt la babyen sove ferdig i stolen etter en kjøretur en gang i blandt. Ser du bruker temperaturen som at argument. Her vil jeg si det motsatte. En skal aldri ha mye klær på og poser/dyner i bilen. Bilen blir raskt varm, da vi normalt skrur opp tempen. Særlig om vinteren. Da blir det for varmt for babyen. Luer skal f.eks av i bilen. Det var de veldig nøye på å si da jeg skulle hjem med babyen fra sykehuset sist. Det er mye verre for en baby å ha det for varmt enn for kaldt.
blå og rosa+lillebror Skrevet 30. september 2008 #9 Skrevet 30. september 2008 etter det jeg har hørt så er det ikke lenger lov å benytte bagnett, så da er jo bilstol alternativet.
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 30. september 2008 #10 Skrevet 30. september 2008 bagnett er ikke lovlig lengere. da det ikke er trygt nok! så hold deg til bilstol du er lurest
Gjest Skrevet 30. september 2008 #11 Skrevet 30. september 2008 IKKE bruk bagnet! Det har faktisk vært forbudt brukt i snart to år, så jeg har kasta det jeg hadde. Blir bilstol på meg nå ja....
LitenGuttIVente<3 Skrevet 30. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 30. september 2008 Takk for svar alle sammen:D Forbudt er det IKKE da, siden det enda selges og leies ut av helsestasjon osv.. Det var snakk om at det skulle bli forbudt i 2006, men det ble det ikke
mamarama og lille banan Skrevet 30. september 2008 #13 Skrevet 30. september 2008 forbudt er det ikke, men jeg ville aldri vurdert det en gang. her blir det bakovervendt bilstol fra første stund. det er det sikreste!
HØYgravid+mammaen til Oliver!! Skrevet 30. september 2008 #14 Skrevet 30. september 2008 herrigud!!!! nett, det er jo ikke i salg lenger (ihvertfall ikke hos barnashus). det er en falsk sikkerhet, "vær så snill,ikke bruk det" er alt jeg kan si. uff, fikk vodt i magen da jeg leste at det fremdeles blir brukt! ungen tar ikke skade av å sitte/ligge i et bilsete tilpasset nyfødte. den tar MYE større skade av å bli slengt inn i siden på bagen, e.l. for det er vel pga kollisjon vi følger sikkerthets veiledninger. greit, skal du fra lindesnes til kirkenes er det sikkert uheldig for ryggen til ungen, men da er vel kollektivt et bedre alternativ. som fly, tog e.l. selv på kortere turer enn i mitt ekseplem ()kan det være det lureste.
Itsrejk Skrevet 30. september 2008 #15 Skrevet 30. september 2008 I Norge er det ikke forbudt, men jeg mener det er forbudt i Sverige? Uansett er det ikke noe tvil om at bilstol er mye tryggere, og det gjør valget enkelt for oss. Vi brukte bagnett for sju-åtte år siden, og var kjempefornøyde med det den gang. Babyen sov godt, det var ikke noe problem å kjøre femti mil med babyen på en dag osv. MEN nå når vi vet at det ikke er trygt er det helt uaktuelt. Vi har kjøpt MaxiCosi sitt sete med base. Sikkert og praktisk! Så får vi heller vente noen måneder med å dra på langtur.
coradel Skrevet 30. september 2008 #16 Skrevet 30. september 2008 Vi kommer til å bruker begge deler, stol på korte turer, og bag på lengre turer. Med vårt nett er det puter på sidene som plasseres i sidene på bagen, og gjør at babyen ikke har noe "tomrom" på sidene. Med seler nedi bagen, anser jeg dette som en trygg løsning.
Nummer tre <3 Skrevet 30. september 2008 #17 Skrevet 30. september 2008 bagnett er kun trygt om du IKKE krasjer...
birrisj05.02.09 Skrevet 1. oktober 2008 #18 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg ville aldri brukt bagnett, og fatter egentlig ikke at det faktisk er lov å bruke det!
baima Skrevet 1. oktober 2008 #19 Skrevet 1. oktober 2008 Ville uten tvil valgt bilstol. Det er flere og flere som ikkje anbefaller nett lenger, og kommer du ut for en ulykke så er ungen mye tryggere i stol. Og det er sjelden så kaldt i bilen at ungen treng ein tjukk pose på seg likevel. har sjølv termin i januar, men er ihvertfall ikkje i tvil. Skal dere kjøre langt så ta heller noen ekstra pauser der ungen får komme utav stolen..
Mia29 Skrevet 1. oktober 2008 #20 Skrevet 1. oktober 2008 Frykten for at barn skal få ryggskader av å sitte i bilstol i mer enn en time er også ubegrunnet. Man har ikke kunnet bevise at dette er farlig. De helsestasjonene/legene som opplyser om dette er ikke oppdaterte. Fant en nyttig artikkel om dette med rimelig greie referanser til trygg trafikk, barnelege og nevrolog på nettsidene til foreldre og barn. Ikke bruk bag nett. Det er en grunn til at flere og flere butikker nå tar dette ut av sitt sortiment. De ønsker ikke å selge og markedsføre et dårlig og risikofyllt produkt. Så selv om der skal kjøre norege på kryss og tvers. Bruk bilsete. Ta pauser, men du trenger ikke lenger ta pause hver time og det er ikke nødvendig å vekke et barn som sover i setet.
isi* med liten januar spire!! Skrevet 2. oktober 2008 #21 Skrevet 2. oktober 2008 Da vi var rundt å hørte om hvilken bilstol som vile passe for oss, fortalte salgs damen på Reflex at de solgte ikke bagnett, og det var forresten forbudt. Det skulle komme en ny patent på type bagnett for de som kjører 8-10 timer i strekk om natten feks, men det var uansett ikke annbefallt!!! Vi skal ha Emmaljunga som nå er kommet med base, som du kan flytte puter både oppe å nede, slik at minsten får en tilnærmet lik liggestilling viss vi skal på litt lengre kjøretur =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå