Gå til innhold

Hvordan bekrefter lege graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte til et legesenter og de sa at man måtte ha underlivsundersøkelse den første gangen man er gravid, men kan de ikke bekrefte dette med en blodprøve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.. jeg måtte ha det både med nr1 og 2 ,men nå slapp jeg :) så da bekreftes det med blodprøver i uke 12.

Skrevet

Jeg ga en urinprøve da jeg var hos legen i uke 6. De så med en gang at jeg var gravid. Ga også en blodprøve, men det er vel for at de skal sammenligne HCG nivå til neste gang jeg kommer på besøk.

Om du har tatt celleprøve de siste tre årene trenger du nok ikke underlivssjekk (for livmorhalskreft), men det vet jeg ikke sikkert. Skal tilbake til legen i uke 10.

Skrevet

Det er neppe nødvendig med underlivssjekk om du har tatt celleprøve innen de 3 siste årene. (Jeg hadde det, og trengte ingen undersøkelse.) Rart de mente det? Uansett trenger man vel ikke det for å bekrefte graviditeten?

Min lege spurte om jeg hadde tatt tester (og hvor mange), vet ikke engang om det ble testet hos legen? Jeg leverte jo urinprøve, men det tror jeg bare var for protein og sukker, men kan godt hende de slang på en hcg -test også.

Skrevet

... når jeg tenker meg om, gav jeg jo blodprøve også for diverse tester..

Skrevet

jeg er 20 år, aldri tatt en underlivsundersøkelse, og jeg slapp det nå også...syntes det var ganske rart. menmen...får stole på legen. fikk egentlig ingen bekreftelse på graviditet. tok diverse blodprøver og har hatt med urinprøve de gangene jeg har vært på kontroll. spurte jordmor om bekreftelse (om de kunne teste urin eller blod tenkte jeg på), men fikk et ark der det hun bekreftet graviditet og at jeg gikk der på sjekk. ikke slltid greit skjønner jeg:)

er forresten 10+5.

Skrevet

Er det ikke etter fylte 23 eller 25 eller noe det anbefales celleprøve hvert 3. år? Så det forklarer sikkert det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...