Gå til innhold

Spørsmål ang permisjon.. hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vi noen rettigheter når det gjelder å ha permisjon f.eks en dag i uka når vi har små barn???

Vet jeg har hørt noe om det før.. Men vet ikke hva lovverket sier. Jeg jobber 100% og har en på 1 år og ei på 2,5. Og jeg kunne virkelig tenke meg fri fast en dag i uka. Har jeg noen rettigheter???

Takknemlig for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Iflg arb.miljøloven skal man kunne søke om ulønnet permisjon ved bl.a. vektige velferdsgrunner. Små barn regnes som vektige velferdsgrunner, og arb.giver skal begrunne godt hvorfor han eventuelt ikke kan unnvære deg den ene dagen i uka.

Skrevet

Eller kanskje ikke? Hmm... finner det bare i den gamle arb.miljøloven, ikke den nye som kom for ett par år siden..

Skrevet

Er det jeg er redd for.. At de har klart å fjerne den paragrafen der..

Skrevet

Du har hvertfall krav på fleksibelarbeidstid, hva nå enn som ligger i det... §10-2 (3)

Skrevet

Mener at det fortsatt er mulighet for å få redusert arbeidstid. Men da må du være villig til å gå ned i stillingsandel (den ene dagen i uka). Altså du får ikke lønn for den dagen du er borte/har valgt bort.

Tror en del på jobben har fått ordnet tilpasset arb.tid pga småbarn. Dvs at de har fått endret stillingsandel fra helstilling til 80 % stilling med begrunnelse i småbarn.

Skrevet

Er det jeg mener "happybirthday". Skal klare oss fint med 20% mindre lønn.. Bare vi kan få litt mer tid med hverandre og slippe å stresse slik.. Det synes jeg det ikke er verdt altså!

Fant denne her i arbeidsmiljøloven:

(4) "Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten".

Spørs hva de vektige velferdsgrunnene innebærer da..

Skrevet

Tror nok helt sikkert at denne rettigheten er nedfelt i lovverket. Om det er denne, tør jeg ikke svare på. Men det kan jo være det. Hadde jeg vært deg, hadde jeg hørt med tillitsvalgte for å få litt mer vektige argumenter om hvordan denne paragrafen du viser til, skal tolkes. Eller spør venner som har fått barn og som du vet har gått ned i stilling og som er medlem av et fagforbund, dersom du selv ikke er det.

Skrevet

Skal prøve å sjekke det ut! Skal høre med forbundet. Jeg holder på å skifte fagforbund da jeg har byttet jobb fra helsesektoren og inn i skolesektoren.

Takk for hjelpa!

Skrevet

Aaaaa... ha lest den § feil jeg. Her står det jo her. Du har krav på perm uten lønn pga vektige velferdsgrunner. Små barn er vektige velferds grunner.

Skrevet

Du har krav på velferdspermisjon uten lønn så lenge barnet er under 3 år. Hvis barnet er eldre enn dette kan arbeidsgiver "nekte" å gi deg permisjon.

Vet ikke hvor det står i arbmiljøloven, men det er i alle fall sedvane gjennom mange år.

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei igjen og takk for svar! De siste svarene her hadde jeg ikke fått med meg! Ser ut til at jeg kan få ordnet meg en dag fri nå altså. Takk takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...