Gå til innhold

HJELP! Rhesus +/-!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen i dag og fikk vite at jeg er rhesus negativ. Vet ikke hva samboer er enda....

Noen som har opplevd å være rhesus negativ og barnefar er rhesus positiv? Hva skjer da??

Jeg er så nervøs nå....:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jeg og mannen min og. Det som skjer er at de tar en blodprøve av deg i uke 28 og uke 36 tror jeg, det er legen din eller jordmora di som gjør det. Det de ser etter er om du danner antistoffer mot fosteret ditt, de følger da bedre med under fødselen, da det er da rifter kan føre til at ditt og barnets blod blandes. Det er ikke farlig, de følger med deg hele tiden:)

Skrevet

jeg er rhesus negativ mens mannen min er positiv.

Slik jeg har fått forklart det er det slik at etter fødselen vil du kunne trenge en sprøyte dersom barnet er positivt.

føler jeg ikke har fått noen skikkelig forklaring på problemet selv, men så lenge jordmor og leger tar så lett på det regner jeg med at det ikke kan oppstå noen alvorlige komplikasjoner =)

Skrevet

Regner med dette er første barnet ditt og da er det egentlig ingen fare!

Men under fødselen kan rifter o.l gjøre at du får litt av barnets blod over i din blodbane, da vil du danne motstandstoffer mot det "fremmede" blodet. Når du da blir gravid igjen, KAN disse motstandstoffene skade det neste forsteret. I riktig gamle dager kunne dette skade et nytt foster, i dag skjer ikke dette lenger fordi dette er noe de vet om og passer på. Får du et rhesus+ barn vil du rett etter fødselen få en sprøyte som hindrer deg i å danne motstandstoffer. Neste svangerskap tar de blodprøver for å sjekke om du danner antistoffer flere ganger i løpet av svangerskapet, men pga sprøyten er det uhyre sjelden dette skjer. De gangene det skjer er det som regel fordi man f.eks har hatt en abort uten å få denne sprøyten etterpå tidligere.

Skulle du danne antistoffer går det greit opp til et visst nivå, kommer det over dette nivået henter de ungen ut litt før termin, og det værste som kan skje i dag er at ungen må bytte blod etter fødselen. Men som sagt før, dette skjer veldig sjelden, de passer så godt på.

Hilsen en annen negativ mor som har fått tre positive barn med en rhesus+ mann.

Skrevet

Syns det var så skremmende å få høre i dag, og så få så lite informasjon etterpå.....da er det godt å ha dere! :)

Skrevet

Jeg er negativ og mannen min positiv, og jeg venter mitt 4 barn:) Godt bra det. Får sprøyte etter fødselen og følges opp med 2 ekstra blodprøver under svangerskapet.

Skrevet

Ikke tenk på det engang ;-)

Nå i våre dager hører man nesten aldri om at dette er noe problem. De som opplever problemer med dette er de som har abortert mange ganger og ikke fått denne sprøyta i ettertid av en eller annen grunn.

Du må ta et par ekstra blodprøver i svangerskapet og huske denne "vaksina" innen 72 timer etter fødsel.

Det er bare rutine egentlig. Jeg venter nr tre og har ikke ofret denne problematikken en tanke!

Skrevet

Kan jo bare legge til da, at når en negativ mor får et positivt barn er sjansen for gulsott større enn ellers. Men dette er ikke noe problem i det hele tatt!

Alle mine første tre har ligget litt i lyskasse når de var nyfødt, og ifølge de på sykehuset er det veldig vanlig med rhesus negative mødre så jeg måtte regne med at også fjerdemann ble litt gul. Men som sagt ikke noe farlig, de behandler det med litt lys, og ikke alle som trenger det heller. Bare greit å vite kanskje, at sjansen er litt større for oss negative mødre til å få gule barn...

Gjest leelu25-nr.2 *30.03.09*
Skrevet

Jeg er også resus minus og mannen min resus pluss.

Når jeg fikk sønnen min var han også resus minus, så jeg slapp sprøyta i rumpa :)

Er barnet resus pluss får du jo bare en sprøyte som hindrer blodet ditt i å danne antistoffer mot blodet til neste baby ved senere svangerskap.

Nå som jeg venter nr. 2 er det heller ingen fare fordi første barn var minus, så det er likestilt med 1. graviditet.

Det var jo før i tida dette var farlig og derfor resus minus mødre som regel fikk et barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...