Gjest Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Jeg har en gutt som i perioder har vært plaget av atopisk eksem. Det er egentlig svært lite eksem for tiden, men det blusser litt opp om vinteren. Han er plaget av overfølsomhet mot mat, og det viser seg med hissig utslett i kinnene og på/rundt leppene. Utslettet svir og klør veldig, og er veldig plagsomt for han når det kommer. Problemet er at jeg ikke forstår meg på hva det er han reagerer på. Dvs, noen ting har jeg luket ut av kosten hans, mens andre ting dukker opp og forsvinner igjen. Jeg klarer ikke finne noen fellesnevner, og lurte på om noen hadde noen erfaringer med noe tilsvarende? Ungen kan ikke spise epler, sitrusfrukter, kiwi og jordbær. Han kan ellers ikke spise makrell i tomat, kaviar, smøreost med skinke, prim og pepperkaker. Han reagerer ikke på melk og egg, Hva er det han er allergisk mot? KAn det være tilsetningsstoffer? Er litt oppgitt over at jeg ikke finner sammenhengen her...
~sjiraff~ Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Det kan ikke være noe krydder av noe slag? Har du sammenlignet ingrediensene i disse produktene og funnet en fellesnevner? F.eks tilsetningsstoff som du selv foreslår. Og reagerer han alltid, eller bare av og til? Kan det være kryssallergi av noe slag?
Gjest Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 Du stiller gode spørsmål Lurer selv jeg.. Jeg har sjekket ingredienser, og ikke funnet en fellesnevner så langt. Men jeg sjekket jo ikke tilsetningsstofer da, tenkte å gjøre det imorgen. De tingene jeg nevnte reagerer han alltid på, eller, jeg vet ikke om han alltid reagerer på prim, men det hadde de laget i barnehagen idag og han så ikke ut.. Det eneste i primen han har reagert på før er vanilje. Synes bare det er litt underlig hele greia, og lurte på om folk hadde noe erfaring. Mulig han krysser med noe, men spørsmålet er jo hva da?
~sjiraff~ Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Ikke ta for gitt at du finner ut av det. Broren min har kryssallergi og etter utallige tester på sykehuset aner de faktisk ikke hva det er som skaper de voldsomme reaksjonene. Han tåler ikke bananer, paprika eller nøtter. Kan spise litt, men plutselig en gang i blant får han kjempereaksjon (type, hals som hovner opp og hui og hast på sykehus), så nå går han alltid rundt med adrenalinsprøyte. Lykke til i jakten, håper dere finner ut av det. Og sjekk tilsetningsstoffer ja, er nok noen som reagerer på det. Men da skulle han nok i utgangspunktet ha reagert på flere ting. Tror ingen av disse matvarene inneholder spesielt uavanlige tilsetningsstoffer.
Gjest Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Nei, det er jo ikke uvanlige tilsetningsstoffer. Krydder har jeg tenkt på selv, men fortsatt ikke blitt klok på.. Takk for svar hvertfall Tanken på ikke å finne ut av det gjør meg jo litt smårar, kan nok være litt kontrollfreak ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå