Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan vi spise salami?? Har ikke spist det til nå, men frister sånn når sambo har det på skiva...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke spist det tidligere i svangerskapet, men har spist det hver dag nå i to uker. Det er jo så godt!! :)

Skrevet

Jeg har spist både det og kremost gjennom hele svangerskapet ;)

Alt med måte er det noe som heter ;)

Skrevet

Salami går under spekemat, så det anbefales at man ikke spiser det..

Skrevet

Hvis man vil være helt sikker, kan man fryse ned salamien først. Da dør visstnok de bakteriene som er skadelige for barnet. Gilde sin salami er visstnok helt trygg, for den er laget av kjøtt som har vært frosset. Eller noe i den dur. Jeg har nå spist salami innimellom, jeg, da...

Skrevet

kremost kan man nå iallefall spise!

Men salami går som sagt under spekemat, så spis ferkest mulig er vel iallefall smart..

Skrevet

Min jordmor sier at salami og fårepølse må man ikke spise. Det er rått kjøtt.

Hvis det kan finnes listeria i kokt skinke, så kan det iallefall finnes i dette.

Skrevet

Feil. Toksoplasmose dør ved nedfrysing. Det gjør derimot ikke listeria-bakterien som tvert imot kan blomstre opp under eventuell opptining. Listeria dør kun ved varmebehandling - derfor anbefales ikke "rått" kjøtt som f.eks. spekemat og salami.

Skrevet

Strengt tatt faller salami under spekemat, men både min lege og jm mente jeg kunne spise det med god samvittighet. Gilde og endel andre produsenter fryser sine produkter, som dreper tokso. Når det gjelder listeria er det så sjelden i slike produkter her til lands at jeg har i hvert fall valgt å spise salami. Som flere her har nevnt har gravide som har vært lagt inn på forskjellige sykehus fått servert salami...

Skrevet

Utrolig glad jeg blir når jeg hører om jenter som faktisk hører og stoler på jordmor/lege når de sier det er greit!

Nå skal det sies at jeg ikke har vært den store salamispiseren i svangerskapet, men gud å godt det er! Og har jeg ordentlig lyst på det, spiser jeg det med god samvittighet.. :)

Skrevet

Salami kan også inneholde e-coli, en bakterie som har forårsaket nyresvikt hos flere norske småbarn de siste årene. Jeg holder meg langt unna. Vet at risikoen for listeria og e-coli er forholdsvis liten, men tror jeg hadde slitt veldig med meg selv dersom jeg hadde mistet barnet pga at jeg med viten og vilje hadde spist noe jeg visste kunne være farlig.

Skrevet

Men den kan jo spises dersom den har blitt kokt, så dersom du er veldig sugen så kan jo ostesmørbrød med salami være et alternativ ;)

Skrevet

e-coli og listeria kan en få av så masse annet også..:) Sier som jordmor: Om en skal gå rundt å frykte allverdens hele tida, ender en jo opp med å ikke kunne spise NOE.

Men selvsagt, det er jo opptil hver enkelt hva de vil spise og hva de vil "risikere".

Er bare så fryktelig lei av alle meningene til folk (ikke bare her inne, men overalt) om at alt er så farlig. Ja, det kan være en risiko, men det er en risiko. Det vil ikke si at om du spiser det og det, så BLIR du smittet av den og den bakterien. Det bare KAN skje.

Skrevet

Nei uffameg, jeg glemte meg. Det er jo ikke lov til å si sin egen (eller legens og jordmorens) mening her inne.. Beklager så meget!

Skrevet

Jeg fikk høre at jeg ikke kunne spise salami først her på BIM, trodde ikke det var så farlig..

Så jeg spurte legen min ganske tidlig i svangerskapet om dette var riktig, men da smilte han bare å spurte hvor jeg hadde hørt det fra!

Han sa at spekemat som ikke var norsk anbefaltes ikke fordi Norge har strengere regler om saltnivå og div krav til matvarene.

Han mente jeg kunne spise så og si det meste, men i moderate mengder slik som jeg gjør til vanlig.

Fikk beskjed om å holde meg unna myke oster som brie og slikt, og hvis jeg ville spise reker og blåskjell måtte jeg være veldig nøye på at det var bra råvarer. Sjekke blåskjellvarsel og slikt.

Man er jo ikke syk selv om man er gravid, så fikk beskjed om å spise sunt og variert, og ikke tro på alt man hører. :)

Nevnte dette med salamien til jordmor også, og svaret der var:

" Å, er det det man skal holde seg unna nå... Er jo noe nytt hele tiden. Du kan jo la være å spise spekemat som ikke er norsk i hvert fall, slik som parmaskinke."

Så har holdt meg unna oster og blåskjell for sikkerhets skyld, men salamien fikk bli!

:)

Skrevet

Så noen over her nevnte at gravide på sykehus har fått servert salami og dermed skal det liksom være greit.

Jeg ville absolutt ikke stolt på dette! Det er sykepleiere som serverer maten, og man kan virkelig ikke stole på at sykepleiere har kontroll på alt man kan og eventuelt ikke kan spise som gravid. Nei, her må man ta ansvar selv!

Hva med den gravide som ble servert en ost full i listeria da? Tvillingene hennes døde. Nå vet jeg ikke om dette var noe hun bestilte selv i kantinen om hun fikk det servert mens hun var innlagt da men,..Ja. Man får passe på selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...