Gå til innhold

Hva? Kan vi ikke bruke otrivin nesespray?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært kjempe plaget med tett nese og fant otrivin nesespray forrige natt- klarte ikke å puste nesten. Har kun brukt den 4 ganger totalt- men får helt angst nå da jeg hører at dette ikke er bra!

Hjelp.. er 35 uker imorgen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser man i felleskatalogen står det på de fleste nesesprayer med samme innhold som otrivin at det er greit å bruke i terapeutiske doser. Jeg brukte det endel i begynnelsen av svangerskapet og legen min sa det var helt greit så lenge jeg ikke overdrev. Prøvde selv å unngå det, og heller bruke saltvann osv, men det ble jeg bare enda tettere av. Hadde jeg ikke tydd til nesespray hadde nok ungen fått lide av mitt desperate stressnivå! Takler ikke tett nese!!

Skrevet

Nei jeg tror ikke det - jeg har styrt unna iallefall - bruk heller saltvannsoppløsning for å være på den sikre siden

Skrevet

Vet dere eventuelt om noen skadevirkninger... skal ikke bruke det mer, og tror nok ikke de fire små sprutene har gjort stor skade..... håper iallefall ikke det.

Noen som vet?

Skrevet

jeg har brukt otrivin/ rinexin hver dag hele sv.kapet. er 35 uker og bebien min har d helt fint.

Er fullt klar over advarslene om 10 dager osv, men er pottetett

Skrevet

Ikke vær redd! Det du har brukt av nesespray finnes ikke farlig for babyen din. Jeg var veldig tett under begge mine første svangerskap og brukte Otrivin spes på slutten.

Min kusine satt i sengen og sov de siste månedene og var totalt avhengig av nesespray,

tilsammen har vi 5 sunne og friske barn! :0)

Skrevet

skader nok ikke det du har brukt til nå, men jeg ville gått over til saltvannsoppløsning uansett....for det første åpner det mer enn kjemisk blanding og er mer naturlig, gir ingen skader og du kan bruke det over tid.

Slimhinnene våre forandrer seg mye ila svangerskapet, selv ble jeg veldig mye tykkere i slimet i nesen på slutten....og fikk utslett faktisk. Bruker ingen ting nå, lar kroppen styre og regulere alt selv - er i uke 39 idag.

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Da puster jeg lettet ut og legger vekk otrivinen for denne gang. Er vanligvis ikke bruker av verken smertestillende eller andre medikamenter men denne gangen måtte jeg kaste inn håndkle :(

Masse lykke til videre jenter c",)

Skrevet

Jg har brukt ganske mye otrivin i løpet av svangerskapet. Spurte helsesøster om det kunne påvirke barnet, hun sa i hvert fall at det ikke var farlig. Så jeg håper hun har rett:-) Prøvde saltvannsoppløsning en stund, men det hjalp ikke:-(

Skrevet

Jeg har brukt otrivin et par ganger i døgnet halve svangerskapet for å i det hele tatt få luft. Slimhinnene i nesen er veldig hovne. Alt OK med barnet i dette og i forrige svangerskap. Bruk morsmelk i nesen når dere har født ( hvis fortsatt problemer) Det er vidunderkur mot alt fra inf. i sår, øyekatar, tett nese hos barnet og deg selv, såre brystvorter osv-.......

Skrevet

Jeg var helt tett med førstemann fra 4. mnd og brukte nesespray hver kveld fram til fødselen. Når jeg fikk han ut så forsvant tettheten samme natt. Ikke var jeg blitt avhengig heller. Nå går jeg med nr 2, og ble tett i 6 mnd. Bruker nesespray hver kveld nå også, samt går til akepunktur hos en jordmor som undeviser på "jordmorskolen". Hun sa at hun brukte nesespray i alle sine 3 svangerskap, at dette bare virker lokalt, og at det ikke er farlig for babyen i det hele tatt. Både hun og en kollega lo godt når jeg sa at jeg pleide å bruke Otrivin fra 0-2 år.

Saltvannspray funker jo ikke siden slimhinnen hovner opp pga hormonene. Bedre at mor får sove enn at man blir gal pga søvnmangel.

Kjenner flere leger og sykepleier som har brukt nesepray under svangerskap( flere mnd i strekk), og alle opplever at så snart ungen er ute så forvinner tettheten. Bruker du det bare om kvelden blir du iikke avhengig og kronisk tett slik det står på vedlegget.

Så hvis jeg var deg hadde jeg tatt Otrivin hver kveld før jeg la meg; evt når man våkner og er tet om natten. Det er hysteri rundt dette her synes jeg!

Skrevet

Jeg var pottetett fra dag 1 i mitt førrige svangerskap og brukte nesespray hver dag, var klar over 10 dgr regeln, men klarte meg ikke uten. Denne gang kom "tettheten" for noen uker siden, er i uke 36 nå og jeg bruker nesespray hver dag for det....

Dattern min klarte seg fint og regner med det går bra denne gangen og.

Skrevet

Er inmari mye hysteri rundt dette på de fleste forum i disse dager.

Nå har jeg spurt jordmor på helsestasjonen, jordmor som skal ta akupunktur, overlegen ved kvinneklinikken, jordmor på sykehuset og fastlegen om bruk av nesespray.

Når alle disse sier at det er helt ok, så hører jeg faktisk heller på dem enn på bim jentene/ de andre forumjentene.. sorry altså.. Det er jo ikke snakk om en vanlig forkjølelse hvor saltvannsopløsning funker for alle. For noen gjør det helt sikkert det..

Skrevet

Enig !!!!

Skrevet

Det ER ikke farlig, les heller felleskatalogen enn å høre på hysterihøns på forum altså...unnskyld meg!

Skrevet

To leire på BIM ang dette her. De som er avhengig av nesespray og sier det er okey, og de som mener det ikke er det. Man får nesten bare ta stilling selv til hvor hardt du trenger det. To forskjellige leger og en jordmor har sagt til meg at jeg skal ligge langt unna nesesprayen. Så da gidder jeg ikke ta sjansen, selvom det tilsynelatende går bra med barn av storbrukere også.... Jeg ville aldri tatt sjansen, litt på lik linje med å ete spekemat og upasteurisert ost, det kan jo også gå helt fint.

Skrevet

SannaSue, det står faktisk i felleskatalogen, den også leger bruker, at nesespray IKKE er farlig for gravide, i terapeutiske doser.

Kan ikke sammenligne å bruke nesespray med å spise upasteuriserte oster eller kjøtt som kan ha toxo eller listeria i seg vel *himle*.

Skrevet

Klippet fra felleskatalogen.no Otrivin:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Viss leger og jm sier du skal holde deg langt unna Otrivin så syns jeg personlig at de er langt på jordet..

Det står at at det er mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter..

Det står også at peparatet kan brukes under graviditet i terapeutiske doser.

Hva terapeutiske doser vil si vet jeg ikke helt,men det er ikke det samme som å holde seg langt unna......

Hysteri vil _jeg_ si.....

Skrevet

Jeg vil tro at terapeutiske doser er den anbefalte dosen.

Selv har jeg vel kanskje sprayet meg ti ganger totalt på 35uker, og vil vel ikke kalle meg avhengig i det hele tatt. Men jeg sprayer heller enn å ligge våken i flere netter uten å få sove.

En ting til er jo om behovet for å spraye døgnet rundt er der. Jovisst er man tett på dagtid, men da kan man jo også puste med munnen. Spar heller dosene til kvelden slik at du får sove og hvile ut litt.

Nå finnes det leger og jordmødre som sier mye rart. Ene jordmora vi hadde i begynnelsen sa at jeg ikke skulle spise brød, ris, pasta, poteter etc etc.. med andre ord Fedon.. man kan jo lure på hva hun gjør/gjorde som jordmor.. og jeg synes synd på den stakkaren som kanskje fulgte rådene hennes

Skrevet

Legen min er en sånn type som ber meg holde meg unna alle slags medikamenter i svangerskapet. Jeg har 3 kroniske diagnoser og er i utgangspunktet avhengig av medisiner.

Jeg vet at om jeg virkelig trenger noe så snakker jeg ikke med ham, men en spesialist fordi legen min bare er anti

Han ba meg holde meg langt unna nesspray, men jeg har også selv lest felleskatalogen.

Måtte bruke nesespray i begynnelsen for å ikke våkne av at jeg ikke fikk puste (mye værre enn å være forkjølet)

Saltvannsspray har overhode ingen effekt på hovne slimhinner.

Nå er jeg så godt som 36 fullgåtte uker og i natt våknet jeg av at jeg ikke fikk puste( har ikke hatt problemet siden mai) Håper ikke det kommer tilbake nå!

Skrevet

"Viss leger og jm sier du skal holde deg langt unna Otrivin så syns jeg personlig at de er langt på jordet.. Det står at at det er mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter.."

Dette illustrerer jo poenget mitt, når det er "mindre sannsynlig" at du får forsterskadelige effekter så er det jo nettopp en sjanse for det, selvom den er liten? Hva er "mindre"? Mindre enn hva? Da tar man jo et valg eller? Det er jo bevist at stoffene overföres til fosteret, så det er kanskje ikke så rart at noen leger velger å råde gravide til å ligge unna.

Så lenge man tar informerte valg her i livet så er det jo ikke noe problem.

Dette temaet engasjerer visst veldig og man får kjeft hvis man sier noe visse ikke vil höre, og jeg forstår hvorfor når jeg möter pottetette gravide venninder. Er man så tett at man vil ta en liten sjanse så er jo ikke det noen annens sak enn ens egen... det som er viktig er at man har tilgang på den informasjonen man trenger for å gjöre sine valg.

Skrevet

Jeg bruker Otrivin 2 ganger til dagen nå på slutten pga. tette slimhinner, og har ikke tenkt å slutte med det for å si det slik.. Får være grenser for hva vi skal og ikke skal gjøre;)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke det hos legen nå for en liten time siden. Jeg er også høygravid. 'jeg sliter med det samme. Legen mente jeg kunne ha irritasjon i bihulene og at det var lurt å bruke litt spray Jeg har funnet ut at den for barn funker fint på meg så da bruker jeg den - otrivin, 05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...