tante grusom master of law Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Må en kikkhulsoperasjon til for å finne ut om det er det? Hva skal til for å få henvisning til kikkhullsoperasjon?
Gjest -<<- Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Ja. Man kan være "ganske sikker" uten laparoskopi, men den må til for en endelig diagnose. En innvendig ultralyd kan vise cyster, og man kan visstnok se om disse ser ut som endometriomer - men ikke sikkert. Om man har mange symptomer kan man nok få en henvisning til lap. Ting som spesielt smertefulle menstruasjoner og eggløsninger, blødningsforstyrrelser, smerter ved samleie etc. kan være indikatorer, i tillegg til det som antagelig er den vanligste henvisningsgrunnen; infertilitet.
Gjest Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 Dette blir litt på siden, men hvis jeg fikk mistanke om at jeg kunne hatt noe slikt, så ville jeg først sjekket om det var nødvendig med operasjon, og så ville jeg kjørt på og fått de ungene jeg ønsket meg så fort som overhodet mulig.
tante grusom master of law Skrevet 29. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. september 2008 Takk for svar! Jeg har mensensmerter nesten hvr dag, småblør veldig ofte, og runt eggløsning er det helt ekstremt vondt. Har vært på UL og da så de ikke noe...
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Fikk selv henvisning til laparaskopi da innvendig ul viste at alt så fint ut - dette ifbm utredning pga lang tid å lage nr 2. Hadde da det samme som deg; mens/el-liknende smerter til og fra hele syklusen - dritvondt rundt el og vondt med mens (noe jeg aldri hadde før jeg fikk nr 1). Fikk beskjed etter lap at eggledere var åpne, men at de fant noe endo-vev bak livmoren, men ikke store nok mengder til at det var mulig å fjerne det. Ville forhørt meg via gynekolog hvis ikke du tror fastlegen er forståelsesfull på området.
tante grusom master of law Skrevet 29. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2008 Takk for svar:) Begynner å bli så lei disse smertene nå! Må jo spise smertestillende hele tiden for å fungere. Skal nok mase litt på fastlegen min, han er hanske flik og pleier å ta meg seriøst!
Gjest -<<- Skrevet 29. september 2008 #7 Skrevet 29. september 2008 Sånn i mellomtiden kan du jo uansett sette i gang med det man stort sett bruker for å "behandle" endometriose - hormontilskudd som får menstruasjonen til å opphøre, vanligvis i form av p-piller. Om du har endometriose er mulighetene gode for at dette vil gi signifikant smertereduksjon.
tante grusom master of law Skrevet 29. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 29. september 2008 Så typisk at p-piller skal hjelpe, jeg tåler inget som inneholder hormoner. Får fortsette å være paracet-junkie en stund til...
Gjest -<<- Skrevet 29. september 2008 #9 Skrevet 29. september 2008 Join the club. Men jeg kan anbefale deg å droppe paraceten til fordel for ibux, naproxen og kanskje også cataflam (sistnevnte er reseptbelagt). Works wonders.
tante grusom master of law Skrevet 29. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 29. september 2008 Ja, naproxen er fine saker! Hadde glemt det, takk for påminnelsen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå