Gå til innhold

"Etterkontroll" etter fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som ikke har vært på det? Jeg tenkte kanskje jeg skulle la være å dra på det denne gangen. er så utrolig ekkelt, rett etter fødsel. Fordeler og ulemper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var.. Men hva er det du synes er ekkelt?? Hvis det er Gu til uroer deg for så er ikke det noe du må ha med mindre det har vært komplikasjoner som tilsier at det burde være etterkontroll...

På min etterkontroll så var det ikke som om gu engang.. Jeg hadde 2 pyntesting bare.. Vi pratet kun om prevansjon som jeg takket pent nei til.. Og det var det egentlig.. =)

Skrevet

Vel fordelene er vel at man rett og slett får sjekket at alt er ok...

At stingene er grodd som de skal, ingen tegn til infeksjoner, at blodprosenten er fin etc. Jeg hadde veldig lav blodprosent og måtte spise jern. Legen min sa jeg hadde blødd mer enn dobbelt så mye som er vanlig under fødsel, så jeg måtte da vel føle meg slapp? Ingen som hadde sagt noe sånt til meg fra sykehuset. Ja, jeg følte meg slapp, men trodde det var sånn det skulle være jeg... (førstegangs hehe...)

Har også fått konstatert fortsatt høyt blodtrykk så må tilbake på kontroll.

Så for meg er det bra jeg dro på kontroll.

Fordelen med å ikke dra må vel være at du sparer tiden :)

Skrevet

Jeg hadde heller ikke gu. Vi snakket litt om fødselsopplevelsen og prevensjon, også målte hun blodtrykk, veide meg og sjekket hb. Det siste der kan det vel være greit å få en sjekk på ikke så lenge etter fødselen uansett? Det tok kanskje maks 10 minutter og veslejenta var med til fremvisning ;)

Skrevet

Jeg valgte å ta GU på 6-ukers kontrollen, fordi det er ganske vanlig med celleforandring under svangerskapet. Greit å få sjekket at alt var som det skulle.

Skrevet

Etter sist svangerskap var det GU med celleprøve og alt som hører med. Jeg synes det var fryktelig ekkelt.

Jeg kan vell dra på GU senere, når det faller seg mer "naturlig..."

Eneste fordelen er vell at det er gratis nå. Hadde ingen komplikasjoner under fødsel. Ingen sting å se på.

Skrevet

Jeg var ikke - rett og slett fordi det jeg helt glemte det siden jeg var i tipp topp form og ellers var lettere glemsk siden jeg hadde gått meg vill i ammetåka;) Fordelene er vel at det kan være greit å forsikre seg om at alt er som det skal fysisk og prate litt om prevensjon o.l. Men du trenger jo ikke GU. Har sett på tråder her at det er varierende hva som skjer på etterkontrollen - noen har GU, noen sjekker blodtrykk, andre prater kun om prevensjon og hvordan det går. Hvis årsaken til at du ikke vil gå er pga GU, så ville jeg gått på etterkontroll og bedt om at legen ikke foretar en GU :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...