Gå til innhold

Frustrert etter svangerskapskontrollen i dag :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

38+3 i dag, og nærmer meg slutten. Helt typisk så er jordmoren min syk for tiden, og fastlegen er på ferie, så jeg fikk svangerskapskontroll hos en turnuslege (for all del, mange av de er sikkert flinke, men han jeg var hos i dag var litt ute...). Nå sitter jeg hjemme ganske forvirret og usikker.

Han mente det ikke var nøye å sjekke pulsen til babyen siden jeg kjenner bevgelser, greit nok det, men jeg ville nå likevel høre den. Og da han skulle finne ut hvordan babyen ligger brukte han en liten evighet. Babyen har ligget med hodet ned siden rundt uke 30, i uke 32 lå hun godt nede i bekkenet, i 36 var hodet festet. Dette kunne jordmoren kjenne bare ved å ta på magen. Ihvertfall, denne turnuslegen i dag, var tydligvis ikke helt stødig, ihvertfall, han måtte spørre meg hvor jeg kjente spark, og så etter mye om og men sier han her er nok en skulder, og her er hodet. Og da kjenner han diagonalt der beina til babyen er. Det vil si langt oppe på min venstre side. Langt fra bekkenet og det hele. Jeg trodde at hvis hodet er festet så vil hun ikke snu seg igjen...Må si at jeg ikke helt vet om jeg stoler på han, ang hvordan hun ligger.

Spurte om det kunne være slimproppen min som gikk i forrige uke, slimet mye et par dager, for så at det gikk over i flytende vannaktig utflod. Ymtet frampå at jeg var bekymret for fostervannlekasje...siden jeg ikke har hatt så blank og rennende utflod tidligere. Han så på meg som et spørsmålstegn når jeg nevnte slimproppen, og nei, det er nok ikke vannavgang, for det er mer vann enn vanlig utflod... Vet ikke helt om han skjønte meg. Og jeg gadd ikke forklare nærmere, måtte nemlig minne han på at han skulle skrive "reslutatene" på helsekortet mitt..

Ihvertfall, litt frustrert nå. Vurderer å ringe føden for å forhøre meg om dette med utflod/vann og babyens leie.. ble litt usikker, må si det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er frustert!! Dette er grunnen til at jeg bare går til jordmor og ikke til legen også. jeg innbiller meg at jordmødre er litt mer drevne enn en allmennpraktiserende.

Jeg ville så absolutt ringt føden så blir du beroliget, det er ikke meningen at du skal gå rundt og være bekymret og usikker på det han sa, og det er jo helt naturlig at usikkerhet kommer snikende.

Skrevet

Uff, føler med deg!!!! Det samme skjedde med meg i juli, skikkelig iriiterende!! Fastlegen min (en kanondyktig lege) hadde ferie, og jeg fikk en turnuslege som kom fra Midtøsten, ganske ung en..

Han bare målte hjerteslagene han! Ikke vekte han meg, ikke spurte han hvordan det gikk, ikke målte han magen min..... Og jeg måtte føre på helsekortet mitt selv når jeg var komt hjem igjen, for helsekortet så han ikke på en gang..

Fastlegen min pleier å ta seg god tid, sjekker alt det overnevnte, fører på helsekortet mitt alt han skal og alltid på slutten pleier han å skrive meg opp på neste kontrolltime...

Jeg fikk ikke engang ny time ført opp av han turnuslegen... Da jeg spurte, sa han at det fikk jeg ringe sekretæren om selv.......

Har medfølelse for deg altså!

Skrevet

Jeg føler også med deg!!!

Var til min egen lege på sist kontroll.. Han tok ikke babyens puls engang før jeg spurte selv om ikke det var vanlig hver gang.

Veid meg har han heller aldri gjort..

Synes det er frustrerende å "passe" på alt selv, fordi en føler at det ikke blir gjort riktig hvis ikke..

Er vel helst mannlige leger som slurver med sånne feil, eller?

Skrevet

har selv ringt mye til føden når jeg er i tvil om ting, for der føler jeg at jeg får oppriktig svar som jeg kan gå etter, og ikke bare antakelser og tvilende blikk..

:)

Skrevet

Hm ja det er like greit å ta en telefon til føden om det er slike ting man lurer på.

(ville ikke kontaktet hverken fastlegen min eller jm om jeg feks var usikker på fostervannslekkasje eller liv)

Det er ikke noe godt å sitte igjen som et sp tegn etter en legetur..

Det minner meg litt om siste kontroll jeg hadde før jeg fødte sist. Det var en danske som tydligvis ikke kjente norske helsekort.

Han fant ikke hode og han fant pulsen men hadde ikke klokke så han fikk ikke målt frekvensen. Ikke målte han symfysemålet heller.

På helskortet mitt så står det at jeg var i godt humør?!

Det var det han hadde å skrive he he

4 dager senere gikk vannet og jeg ante jo ikke hvor hode var:)

Skrevet

det er kjipt med slike kontroller, hadde en igår jeg også!

den nye kommune JM vår er helt nyutdannet og med ei passe lei gravid dame, som bare ville ha en enkel og grei kontroll så var det dømt til å mislykkes :(

tenkte at dette skulle bli som hvilken som helst kontroll, men den gang ei! hun begynte med å bruke over 5 minutter på å finne ut hvor langt på vei jeg var, enda jeg sa at terminen min var imorgen og at jeg var 40+1 når jeg var der, så fant hun ut at jeg måtte være 39+6...helt til jeg forklarte henne hvordan JM på føden sist gang forklarte hvordan hun telte seg frem til termin dato...!! ble jo derfor en smule irritert,,,og da var vi igang.

sjekket BT mange ganger, greit å være sikker.

skulle sjekke fosterlyd og leie...

hun brukte også her godt over 5 minutter på å finne hjertelyden og pratet "non-stop" og uttrykte flere ganger at hun ble litt engstelig, men at jeg ikke måtte bli det!!! nåe hun hadde funnet hjertelyden ble hun engstelig for at det nok var rumpa som låg ned i bekkenet siden hun fant hjertelyden over navlenivå! men jeg måtte ikke bli engstelig altså!! arggh! uansett hva som låg nedover så var det hvertfal bevegelig sa hun!

hun fulgte meg omtrent til bilen etterpå og pratet konstant, ble så irritert at jeg nesten bjeffet litt altså!

så ringte hun føden og sa at jeg kom dit for UL, slik at vi var på den sikre siden da! på føden ble jeg mottatt av den samme JM som forrige uke sjekket meg og forklare meg hvordan hun teller til termin.

etter utvendig sjekk, konstaterte hun at hodet sto godt ned i bekkenet OG hodet var festet!!! tok UL alikevel da, og joda...jammen VAR det hodet!! hun utførte samtidlig en hinneløsning på meg, spurte og selvfølgelig kunne hun det :) var "litt slem" med meg som hun sa, for det var litt ubehagelig ja, men hun fikk oppi nesten 3 fingre og etter det har jeg småblødd endel ;)

noe godt kom utav dagen igår hvertfall:)

man skal ikke føle seg usikker etter å ha vært på kontroll!!

ring til føde og forklar opplevelsen din, de gir deg helt sikkert gode nok svar på det du spør om :) så kan du puste ut og slappe av:)

lykke til!

Skrevet

Godt å høre at det er andre som også har erfaringer med svangerskapskontroller som ihvertfall jeg vil si er litt .."tja..". Mener ikke at det er fint at dere har opplevd det, for all del, men fint at det er fler som har støtt på ubrukelig jm og leger.

Siste nytt fra meg er ihvertfall, jeg tok kontakt med føden i dag formiddag. De ville ha meg opp til en sjekk. Fikk konstatert at frøkena ligger med hodet godt festet i bekkenet. Regnet nesten med det, men godt å få det klarlagt. Ble koblet til en sånn ctg, alt bra med babyen og det ble registrert noen kraftige kynnere underveis. De målte godt over 100 på den maskina, ikke vet jeg hva det vil si, men kjente at nå kommer en kynner/maserier og maskina føyk opp i godt over 100.

Ultralyden viste en gjennomsnitt stor jente, litt over 3300 g, vanskelig å måle nøyaktig når babyen er blitt så stor, (i tillegg var hun litt over gjennomsnittlig aktiv... :-) Ikke noe bekymring for lite liv, der nei.. ). Legen foretok en GU, livmorhalsen er myk og moden (avflatet), og jeg har 1 cm åpning. Legen mente jeg ikke har lenge igjen nå :-) Håper hun har rett, hadde vært fint å få ut snuppa nå. Termin er ikke før om 12 dager, da...så bør kanskje belage meg på å vente en stund til. Men, det er framgang i sakene :-)

Skrevet

Hehe, turnus leger er ikke noe særlig, De har gått lenge på skole, men har sett svært få pasienter i studie tida. Så kommer man borti en sånn en er man forsøkskaniner. Dersverre. De er ute i turnus tjeneste for å lære.

Når jeg skal til lege syns jeg det er greit å komme til en turnuslege når jeg vet hva jeg vil ha ( er sykepleier selv) Sier derfor at jeg er sykepleier og ønsker det slik og slik og får det som regel slik jeg vil ha det. Er det samme i jobb sammenheng forøvrig.

Men vet jeg ikke hva jeg vil ha hva som feiler meg eller min sønn f.eks godtar jeg ikke å komme til en turnuslege og da slipper jeg det.

Var hos turnuslege i forrige sv.skap et par ganger, han målte sf-målet mitt skyhøyt over hva det hadde vært tidl. Sendte meg på UL og greier. Ikke noe galt, han målte rett og slett feil. Neste gang jeg kom tilbake sa han at hvis han målte feil nå skulle han slutte som lege. Han målte riktig, men han fant hodet til å ligge opp under ribbeina enda det hadde vært feste i to uker.(Dette var 2 dager før jeg fødte) fortalte han det og da sa han da er det sikkert festet nå også.

Han sa faktisk at jeg var den første gravide han hadde, jeg sa det var ok. For de trenger å øve for å bli gode leger en dag...

Så det jeg vil frem til er at hvis dere er bekymret og ikke ønsker å fortelle hva som skal gjøres på kontroller så må dere bare nekte å komme til en turnuslege. Men er dere rolige avslappede gravide som meg så er det god læring for turnuslegene. Får de aldri se gravide eller andre pasienter kommer de aldri til å bli dykrige leger. alt kan ikke læres gjennom bøker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...