annemor80 Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Har forstått det sånn på mange her inne at de vekstestimeringene de gjør helt på slutten ikke alltid stemmer. Jeg var på ul på fredag (11 dager til termin), og babyen ble estimert til 4300 gram, men er jo veldig engstelig for om den plutselig er ENDA større enn det, da... Dere som har erfaring; har de estimert for høy eller for lav vekt på babyen?
babyfrøken *mamma* Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Jeg har ingen erfaring med hvorvidt estimeringen stemmer eller ikke, men hadde det vært sånn en får inntrykk av her inne, altså at de tar veldig feil hver eneste gang, kan jeg rett og slett ikke få meg til å tro at de hadde fortsatt med samme metode... Så jeg velger å høre mer på jm enn på bim-jentene; selv om de helt sikkert har rett i det de forteller. Frøkna her er estimert til å ligge endel over gjennomsnittet to ganger så langt, i uke 26 og uke 32, så jeg har bedt om å få en sjekk til litt nærmere termin, kommer til å stole på det de finner ut, selv om det jo bare er et estimat og ikke et "fasitsvar". Ren gjetning fra min side tilsier at den riktige vekten ligger `+/- 300g Du fikk ikke tilbud om å bli satt igang da? Har inntrykk av at endel får det dersom babyen ligger an til å bli ganske stor.. Masse lykke til!! (",)
Sauen Shaun Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 Har stemt på alle til meg. Førstemann ble estimert til å ligge 34% under normalen. Han var 1585 gram så det stemte. Det var i uke 34. Nummer 2 mente de var 9% over og han var 3950 gram. Fikk kun prosent på disse da ikke vekt. Sistemann mente de skulle være 3600 gram ved termin og var 3630gram 4 dager over termin.
annemor80 Skrevet 29. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. september 2008 Hmm, ja, det må vel stemme sånn nogenlunde i de fleste tilfeller, tenker jeg... Fikk ikke noe tilbud om igangsetting, nei, men hun jeg var hos, mente at fødselen sannsynligvis kom til å starte i løpet av helgen. Det gjorde den jo ikke, så på neste jordmortime kanskje jeg pusher litt på... Er skikkelig nervøs for at ungen skal bli enda mye større...!
lille spira Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Nå er jo ikke estimeringen en eksakt sannhet da - og de opererer vel med avik på +/- 500g eller noe.. Og noen må jo nødvendigvis avvike noe fra gj.snittet - for at det skal bli et gj.snitt
lille spira Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 Og erdfaring - nei.. hehe.. Skal på 32 ukers estimering til fredag
WPW Skrevet 29. september 2008 #7 Skrevet 29. september 2008 lille spira: tror det er snakk om vektestimering vha ultralyd her, og ikke gjennomsnittstallet. Dvs at man får nøyaktig estimering av sin baby inne i magen. Dvs at usikkerheten her ikke er +/- 500 g. %-vis avvik fra "normalen" baserer seg på gjennomsnittet, og dette er seff ikke likt for alle da man må ha mange "målepunkter" for å kunne beregne et gjennomsnitt.
babyfrøken *mamma* Skrevet 29. september 2008 #8 Skrevet 29. september 2008 Det skjønner jeg kjempegodt!!! Babyen her nle esitmert til 17% over gjsnittet i uke 32, nå er jeg 35+2, så jeg begynner å bli veldig spent på hvor stor hun begynner å bli... De estimerte henne til ca 4,1 kg ved termin, og det synes jeg er altfor mye.. :o/ (jeg er bare 158 cm, himmel og hav om det skal dukke opp et "lite" vesen på over 4 kg..) Synes du skal pushe på og kreve det du vil ved neste kontroll ja!! Masse lykke til! (",)
annemor80 Skrevet 29. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 29. september 2008 Hun målte babyen med ultralyd hos meg, trodde det var sånn de vekstestimerte, jeg... Men det fins kanskje andre metoder også? Er ul mest nøyaktig, da, eller...?
Sauen Shaun Skrevet 29. september 2008 #10 Skrevet 29. september 2008 vekstkontroll foregår med ul ja. De måler tversnittet av hodet og magen, evt lengden på lårbeinet. Ut fra dette får de prosentmål +/- avvik i forhold til gjennomsnittet.
lille spira Skrevet 29. september 2008 #11 Skrevet 29. september 2008 Selvfølgelig! Men UL-folka har ingen garanti for at estimeringen stemmer 100% og har en +/- 500g i slingringsmonn - altså det er ingen nøyaktig vitenskap. Alle er ikke like nøye/flinke til denne målingen og kan dermed få resultater som ikke vil stemme med virkeligheten! Og når man sier at et barn er eks 16% over gj.snitt så må man jo gå ut i fra et gj. snitt på fødselsvekt ved termin. Og for at man skal ha et gj.snitt og gå ut i fra så må man nødvendigvis ha noen som veier mer og noen som veier mindre enn gj. snittet - ikke sant?
annemor80 Skrevet 29. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 29. september 2008 Hehe, ikke lett det her, altså.. Til meg sa hun bare hvor mange gram, fikk ikke noe beskjed om noen prosentestimering... Men nå måtte jeg sjekke helsekortet mitt igjen, og der står det jammen +29%.... Huff a meg, detta blir vondt!
Gjest elissa2 Skrevet 29. september 2008 #13 Skrevet 29. september 2008 hei:) minstegutten min ble det estimert for lav vekt. 6 dager før han ble født ble vekten hans satt til 2,9 kg,,,,,kan tro det var litt av en overrasskelse da det til verden kom en stor gutt på 4,2 kg..... det kan nok gå begge veier dette.... har du barn fra før? eventuelt hvor stor var de da?
WPW Skrevet 29. september 2008 #14 Skrevet 29. september 2008 Jeg tror uansett at det blir vondt å føde.. 2 eller 4 kg.. Riene før selve ungen skal ut har jo ikke noe med størrelse å gjøre:) Vi får det nok til uansett..
annemor80 Skrevet 29. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 29. september 2008 Jeg har ingen barn fra før av, men både jeg og mannen min var nesten 4,5 kg da vi ble født, så jordmor har forberedt oss på at ungen nok blir litt større enn gjennomsnittet. De sier jo at det er hodet som er verst uansett, men blir jo litt nervøs, da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå