Gå til innhold

En gang fadder, fadder for alltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begge mine barn har mitt søskenbarn som fadder.

Dette søskenbarnet har gjort noe som er utilgivelig og min samboer vil ikke at hun skal være fadder på våre barn.

Går det an til å gjøre noe med det eller er hun fadder for alltid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan få fjerna det,men er ikke sikker på hvor? snakk med presten som døpte han vet det. lykke til:-)

Skrevet

Når du skriver sånn, så blir i hvertfall jeg veldig nysgjerrig.. Hva har vedkommende gjort?

Kirkekontoret i sognet ditt kan sikkert hjelpe deg, forresten.

Skrevet

Kan noen fortelle meg poenget med å ha faddere i det hele tatt?

Skrevet

Det er fordi hvis jeg eller barnefaren skulle dø så er deres oppgave å se etter barna våres.

Skrevet

Anonym 18:22

Det du sier der er direkte TØV.

En fadder skal vitne om at barnet oppfostres i den kristne tro og hjelpe foreldrene med å oppdra barnet i den kristne tro.

Den som overtar og får ansvar for barna dine om du dør, har overhode ingen ting med faddere å gjøre. Det er en juridisk situasjon og vil avgjøres i retten etter familie, barnevern og evt testamente du har skrevet om hvem du ønsker skal ta seg av barna, har uttalt seg.

Til HI: Desverre får du ikke strøket noen som fadder, mulig du kan tilføre noen hvis du føler det er for få som hjelper deg å oppdra barnet ditt i den kristne tro - for dette er faktisk den eneste funksjonen en fadder har!

Skrevet

http://www.batsfjord.kommune.no/hva-vil-det-si-aa-vaere-fadder-ved-daap-i-den-norske-kirke.333372-58054.html

Her står det bl.a dette:

Hva en fadder ikke er

"Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...