Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Hva skjer da, med fødsel og foster og sånn? Må man føde før tiden?
Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 29. september 2008 Forfatter #2 Skrevet 29. september 2008 Ingen?
KaWi Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 Hei! Jeg har fått konstatert svangerskapdiabetes, og blir nøye fulgt opp av sykehuset nå. Går på kontroll 1 gang i uken og har vekstestimering hver 14 dag. Har fått beskjed om at man vil helst at jeg skal føde naturlig, og det er det jeg ønsker selv også. MEN de vil helst ikke at jeg skal gå over tiden, så da spørs det... Litt sånn catch 22 =S Var på vekstestimering forrige torsdag og da sa legen at barnet ligger opp mot 4 kg. Man blir også nøye fulgt opp under fødselen, og det er mulig at de måler blodsukkeret under fødselen. Det som er viktig er barnet. Og det blir godt fulgt opp. Det er dette jeg har fått beskjed om =) Har du spørsmål, så spør legen/ jordmoren din, sånn at du får "ordentlige" svar, ikke bare synsing som sånn jeg har å gi deg =P Lykke til!
Gjest Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Blander meg litt inn i tråden jeg... KaWi, hvordan ble det oppdaget at du har svangerskapsdiabetes? Merket du noe selv, eller ble det oppdaget på en vanlig kontroll (urinprøve). Hvor langt på vei var du da det ble oppdaget?
lykkelig78 Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Hei! Jeg har også fått påvist sv. diabetes. Har skrevet på en annen tråd her så kopierer det jeg skrev der: Jeg har fått påvist sv. diabetes(i uke 27). Hadde 6.4 i bs før og 11.4 to timer etter sukkerlaken. Legekontoret syns dette var veldig høyt og jeg ble sendt direkte til jordmor for at hun skulle henvise meg videre til sykehuset (ullevål) Fikk time på sykehuset 3 dager etter at jeg ble henvist. Første time fikk jeg ernæringsråd og utdelt bs måler. Måtte også til ul for å måle babyen. Den er mindre enn gjennomsnittet, så det var ingen fare med den. Sykehuset var utrolig flink, og de tar dette skikkelig alvorlig. Jeg må måle bs mitt annehver dag (fastende og 2 timer etter hvert måltid), og spesifisere hva jeg har spist om det er over 7.5. Jeg er på sykehuset hver 14 dag og sjekker langtids bs og de ser på verdiene jeg har målt selv, pluss at babyen blir målt noen ganger. Dette skal jeg fortsette med fram til termin. I forhold til mat så kan spiser jeg lite og ofte. Grovt knekkebrød el brød, og jeg unngår sukker så langt det er mulig. Karbohydrater er også viktig å få i seg lite av. Som potet, pasta og ris. Grønnsaker er veldig bra, mens i frukt er det mye fruktsukker, så max 2 frukter om dagen. Ellers tenker jeg bare fornuftig! Om man er flink og passe på sukkerinntaket er det ikke sikkert babyen blir stor, så da går svangerskapet normalt!
lykkelig78 Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 Jeg kjente ingenting av det selv, men tok en glukosebelastingstest fordi jeg er overvektig, slik oppdaget de det hos meg.
Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 29. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. september 2008 Jeg var på vanlig kontroll hos jm, og ble overasket da hun sa jeg hadde sv.forgiftning. er i uke 36 nå, er ikke over vektig eller gammel eller har diabetes i familien. Rart at jeg fikk det. Jm sa at vi sannsynlig må være ekstra lenge på sykehuset så babyen overvokes i tilfelle blod sukkeret faller fort. Vet dere hvor lenge det er? Noen dager bare?
myk1+1=2 Skrevet 29. september 2008 #8 Skrevet 29. september 2008 Alle spørsmålene dine kommer an på hvor lite insulin kroppen din produserer. I mitt tilfelle er jeg litt overvektig, men har ikke lagt på meg mer enn 4 kg ( er i uke 31+ med tvillinger). Men kroppen min produserer så lite insulin at jeg må måle 5 ganger for dagen og sette 2 sprøyter med insulin. Når tvillingene blir født må de begge to på overvåking innen 1 time for å holde kontroll på verdiene deres. De må ligge der til de kan regulere blodsukkeret sitt selv. Svangerskapsdiabetesen ble oppdaget ved at jeg hadde sukker i urinen. De er mye strengere med verdiene på blodsukkeret når du er gravid enn til vanlig. Send gjerne PM om du lurer på noe mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå