regine74 Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Hei. Jeg er nå gravid i uke 18 med mitt tredje barn. I tillegg har jeg en ma fra mars i år. De to førtse graviditetene gikk veldig fint, jeg hadde ingen store plager bortsett fra at jeg var trøtt de første ukene og sliten på slutten. Jeg hadde altså ingen plager med kvalme, bekken eller magen. Nå føler jeg at livmoren ligger veldig langt nede. Det er akkurat som om musklene i skjeden ikke klarer å holde denne oppe slik at alt synker ned. Dette fører til at selve skjeden er kortere enn vanlig og sex er derfor ikke noe særlig nå (de to første gangene var vi like aktive helt frem mot fødselen, men nå har vi knapt hatt oss siden jeg fant ut at jeg var gravid). Jeg tar knipeøvelser flere ganger om dagen, men føler ikke at det hjelper noe særlig. Jeg har enda ikke tatt det opp med legen min, jeg har bare hatt en legetime så langt og da med gu. På det tidspunktet hadde jeg ikke merket noe til problemet og legen sa heller ikke noe om at det ikke var som det skulle. Nå skal jeg til legen om ca 10 dager, jeg bør vel ta det opp, men synes det er litt flaut. Har noen tips til meg?
Mia29 Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Hei! Ta det opp med legen din. De er vant til slike tema. Dersom du synes det er vanskelig og snakke med legen kan du også ta det opp med jordmoren din. Nedsunken livmor er en slik typisk kvinneplage som vi sjelden prater om. Derfor går desverre en del kvinner med unødvendige plager som det kan være mulig å få gjort noe med. Legen må sikkert undersøke deg for å se om det er det som er det faktiske problemet. Hvis det skulle være det så vet jeg ikke hva man kan gjøre med det mens man er gravid (men det vet sikkert han/hun.) Skulle det bli et problem for deg etter fødselen vet jeg i alle fall at det er mulig å få hjelp. Men nå høres det jo ut som om det ikke står helt ille til med deg enda, så det kan jo hende det går tilbake til sitt normale etter fødselen. Men kan jo være kjekt å få noen tips om bekkenbunnstrening eller andre ting som kan hjelpe å forebygge. Tror også de kan være en fordel at du ikke utelater å fortelle om den delen som påvirker sexlivet ditt. Helsepersonell har en evne til å glemme at et velfungerende sexliv er viktig for helsen vår. Slik at han/hun ikke avfeier deg med at det sikkert går over når du har født dersom det faktisk er ting det er mulig å gjøre nå. (Vet en av metodene er å sette inn en ring via skjeden som holder livmoren oppe, men vet ikke hvordan dette er i svangerskapet.) Jeg leste en del informativt om bla. nedsunken livmor og inkontinensplager for noen år siden. Som vanlig husker jeg ikke helt hvor. Tror det kan ha vært Åsa Rytter Evensen sin bok om kvinnehelse. (En rosa bok.) Du får sikkert tak i den på biblioteket. Det er uansett en bok som er veldig fin og informativ om kvinnehelse. Det er jo en del plager som er av en slik karakter at vi gjerne ikke har hørt om dem før de plutselig dukker opp. Håper du finner en god løsning. Dersom du oppdager noe veldig lurt er det sikkert flere enn meg her inne som gjerne vil høre om det. Aldri godt å vite hva man får bruk for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå