Gå til innhold

spm ang pengestøtte og studier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! jeg stilte dette spørsmålet på `gravid og student` også, men lite svar å få... så tenkte jeg at dere sikkert har det meste klart nå :)

Jeg har termin i mai, og fullfører da egentlig en bachelor. jeg jobber også ved siden av.

Så har jeg noen spørsmål:

- Har jeg krav på penger fra lånekassen og nav?

- ser nav på hvor mange timer jeg har/ eller på hvor mye jeg tjener? (jeg har forholdsvis lite timer, men godt timebetalt)

- som sagt tidligere fullfører jeg egentlig en bachelor, men ut fra motivasjonen min nå, tviler jeg på at jeg klare å fullføre alle fagene, jeg har også en eksamen jeg må ta opp igjen fra før. Lønner det seg for meg å dele opp det siste studieåret mitt nå, eller bør jeg fullføre så mye som jeg klarer?

på forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

først og fremst: meld deg opp til nytt studie etter endt bachelor!!!

hvis ikke får du ikke støtte fra lånekassen. du blir nemlig ikke "belønnet" hvis du fullfører utdanningen før du blir mamma. ta gjerne de fagene du tenker å ta, og meld deg opp til flere, så du blir registrert som fulltidsstudent. slik sikrer du at du får full støtte. utbetalingen fra lånekassen er høyere enn vanlig, ca. 9500 (maksimalt) i mnd, og alt dette utbetales som stipend. du kan ta fag samtidig som du er i permisjon.

så lenge du jobber, har du også rett på støtte fra nav. nav kommer mest sannsynlig til å se på månedslønningene dine, og regne ut en gjennomsnitt månedsinntekt. jobber du med en stillingsprosent under 50 prosent, går fedrekvoten til deg.

husk at du må søke permisjon fra skolen den tiden du skal være borte.

hvis bf er med i bildet, og han tjener mer enn 23 370 brutto i mnd, får du redusert stipend fra lånekassen. du kan ikke få fødselstripendet fra lånekassen samtidig som bf får fødselestipend (hvis han er student) eller hvis han mottar foreldrepenger.

jeg anbefaler deg å sette deg ned å lese på nettsidene til lånekassen og nav for å finne ut mer om dine rettigheter.

jeg er midt oppi denne mølla nå, og er også student med deltidsjobb, så det er bare å spørre om mer, så skal jeg svare så godt jeg kan :)

Skrevet

Jeg troor jeg kan svare på noe av det... :)

Du kan få penger fra både lånekassen og nav. Hos nav er kriteriet at du må ha jobbet i seks av de siste ti mnd før svangerskap (tror du må ha vakter jevnt over og adri over to uker mellom - med mindre det er lovpålagt ferie) og tjene over ca33 000kr i året. For at far skal ha rett på pappaperm så må du ha stillingsprosent over 50% når du er i jobb.. Hos lånekassen får du penger hvis du føder før eksamnene er over - hvis du er ferdig med eksamnene så får du ingenting - sånn har jeg skjønt det i allefall.. Det beste er jo og ta en telefon til nav og lånekassen og høre - så er du sikker!

- Nav ser vel på hva du tjener mener jeg - det står mye på nav.no... Når det gjelder hvordan du skal gjøre det med ba`en din - dra det utover eller fullføre nå så må du nesten se an selv - hør med studieveileder hva han/hun anbefaler. De har sikkert hatt fler i samme situasjon som deg og kan gi gode råd :)

Skrevet

Takk for svar :):)

er det slik at jeg ikke trenger å bestå på de studiene jeg da melder meg opp i?

Skrevet

du trenger ikke bestå eksamenene i permisjonstida nei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...