babylengsel Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Vi har jo alle sikkert hørt mange ganger at det er bra med sink,selen+++.... Men hvorfor skal vi ta det og hva hjelper det eksakt mot? Joda.les dette! Først mannen: (faktisk i ett av 4 tilfeller ligger problemet hos mannen): Sink: Fruktbarhetsbomben fremfor alt. -styrker antall sædceller -bevegeligheten -volum -hormonnivå -arvestoffer -celledeling og sexlyst -FORMER YTRE LAG AV HALEN PÅ SÆDCELLEN! (viktig) -sørger rett og slett for "patroner i revolveren". *Mannen bør ta minimum 15 mg daglig,aller helst doble.Pga ved hver utløsning mister mannen 9% sink av sitt daglige inntak. Selen: -produserer testosteron som igjen styrer sædproduksjon -øker mengde bevegelighet -reduserer antall handikappede svømmere -Forebygger at ikke halen til sædcellene ramler av og svekker arvestoffet(DNA) (mangel på selen gjør at halen ramler av) B 12 vitamin: -gir bedre sædkvalitet -B 12 opptrer nesten alltid sammen med folsyre og sammen er de dynamitt. -vitaminet sørger for at cellene til enhver tid har nokk av den aktive folsyrereformen som er så viktig i stoff skiftet. C-vitamin: -forebygger sammenklumpede sædceller (som er en vanlig hindring for å bli pappa) -hjelper cellene til å klare svømmeturen på egen hånd -øker mengden og reduserer unormalheter -mye frukt og grønt inneholder c-vitamin. (sats økologisk,sprøytemidler svekker sædkvaliteten) Det anbefales 100 mg daglig.(i tbl form) Fettsyrer: -bygger blokker for prostaglandiner som finnes i mange vev. (lavt nivå gir svekket fruktbarhet og dårlig sædkvalitet) -Prostaglandiner STYRKER sædcellenes evne til å befrukte egget. Q 10: -styrker energi og gir sædcellene ekstra krefter så de lettere når målet. Anbefales kosttilskudd på 50 mg daglig.(vi får ikke nokk via maten) E-vitamin: -øker sædkvaliteten OBS! Forsiktig med store doser,pga bivirkninger. Soyaprodukter: Hold mennene unna det,pga de har NEGATIV effekt på sædcellene!!! Alkohol: Svekker det meste som har med sædkvalitet å gjøre. Koffein: Gå over til koffein fri kaffe og te. -koffein reduserer sædmengden da det tar knekken på testosteronet. SÅ VAR DET OSS KVINNER: Sink: -er vesentlig for celledeling og eggløsning B6 : - bidrar til egg utvikling og øker sexlysten. E-vitamin: -minsker risikoen for ufrivillig abort - beskytter foster utvikling Folsyre: -reduserer risikoen for spina bifida (medfødt utviklings forstyrrelse i ryggmargen) Røyking:-Prøv å slutte å røyke,røyking halverer sjangsen for å bli gravid. Stress: STRESS NED! hvorfor? -jo mer avslappet vi kvinner er jo mer sjangse for at vi "tar i mot" sædcellene. -ved stress blir skjede sekretet surt og sædcellene har mindre mulighet for å overleve. Håper at dette var nyttig informasjon for noen.For meg selv var det greit å få dette litt mer utdypet og hva de ulike vitaminene egentlig er gode for. Lykke til alle prøvere:-)
så gla' Skrevet 30. september 2008 #2 Skrevet 30. september 2008 Nå tror jeg jammen sambo også skal få bidra litt ekstra. Blir nok en aldri så liten handletur innom apoteket i dag. Men du, vet du hvor mye de skal ta av Selen, B12 og e-vit? Takk for gode tips!
babylengsel Skrevet 30. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. september 2008 Ang selen,B12 og E vitamin tror jeg man holder seg til anbefalt dose som er angitt på boxen/innpakningen. Jeg skal begynne også med B vitamin og tenkte å bruke den vitamin boxen som inneholder det meste av B vitamin. Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #4 Skrevet 30. september 2008 Første gang jeg får vite at B6 er bra for egg utvikling! Da blir det en tur på butikken og få tak i B6,det er jo verdt å prøve:-) Takk for flotte tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå