Gå til innhold

Har far "lov" å mene noe om amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min synes det er unødvendig å amme veldig lenge. Han mener et år bør være absolutt max. Han synes det gir alt for lite frihet til far, i.f.t. at han ikke kan ta med seg barnet på lengre turer uten mor.

Dette har ikke vært noe problem for oss ettersom jeg ikke ammet så veldig lenge, men jeg lurer litt på hvordan det hadde blitt hvis jeg hadde ønsket å amme lenge.

Hva mener dere? Er det kun mødre som skal "bestemme" hvor lenge man vil amme eller teller fars mening også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes far også bør bli hørt. Men når barnet er 1 år så kan umulig amming ha noe å si for at far kan ta med seg barnet på ting eller ei. For da spiser det jo annen mat i tillegg og ammingen er vel stort sett bare kos for mor og barn.

Skrevet

Når det gjelder hvor lenge man skal amme, syntes jeg først det var opplagt at mor burde ha vetorett. Når jeg tenker meg litt om, er det kanskje ikke det likevel?

For meg ville det vært naturlig å tenke slik:

- hvis mor slutter å amme tidlig bare fordi hun vil ha mer frihet (altså ikke har ammeproblemer ol), da synes jeg faktisk far burde få ha et ord med i laget om han mener hun slutter for tidlig. Da tenker jeg på at han må jo kunne være like mye verd som meninsytrer m.t.p. de fordelene morsmelk gir.

- hvis mor tviholder på å amme barnet ekstremt lenge (dvs i mine øyne at hun fortsetter over 2-årsalderen og videre), så synes jeg også at far burde sette foten ned og si at nok er nok.

- jeg synes at så lenge mora holder seg innenfor 1,5 - 2 år , så synes jeg far har lite rett til å klage. Her har mora all vetorett, vel og merke hvis man ikke overdriver ammingen når barnet er passert året. Det er vel de færreste av de som ammer når barnet er over 1 år, som ammer i "hytt og pine". Personlig har jeg kun beholdt morgenkosen tidlig på morgenen hvor mine har fått pupp når barnet er året, og ikke gitt noe pupp på dagtid/kveldstid/nattestid.

(innrømmer at jeg synes 2 år litt vel lenge, rent personlig men oppgir her dette som ramme siden dette er den "offisielle grensa" ammepolitiet opererer med)

Skrevet

Far har selfølgelig rett til å mene noe om amming han også!

Han har lov å mene noe om alt som har med sitt eget barn å gjøre.

Men det er jo viktig å snakke sammen og forhåpentligvis bli enige.

Skrevet

Her i huset ble det diskutert, og det ville aldri falt meg inn å ikke ta hensyn til hva mannen min mente om saken.

Skrevet

Selvfølgelig har far lov til å mene, og han bør tas hensyn til, men syns ikke han har rett til å bestemme.

Ved ettårsalder vil du uansett amme så lite at det ikke vil være problematisk for far å dra på tur med barnet o.l.

Skrevet

Det er påvist at i de tilfeller der mor ikke har støtte fra far når det gjelder amming, så kuttes ammingen mye tidligere. Dette skyldes ofte at far er uvitende når det gjelder helsgevinsten ved amming.

Jeg synes jo han må få mene noe, men når alt kommer til alt kan jeg ikke skjønne at det skal være noe å lage et problem av =)

Skrevet

Jo, det blir et problem hvis han skal ha med seg barnet på overnattingsbesøk. Mange menn har jo lyst til det når de har permisjon, og da kan jo ikke mor være med for hun jobber. Jeg ville også syntes det var slitsomt hvis jeg aldri kunne reist bort da jeg hadde permsijon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...