Gå til innhold

Noen katteeiere her??? Kattedo og tissing...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten på 5.mnd (hannkatt ikke kastrert enda) har plutselig tisset i senga to ganger....(ikke markering,urinering) begge gangene midt på natta og på samboer sin dyne (hehe). Dette er jo ikke bra, jeg lurer på om det kan være at samboer slurver litt med å rengjøre kassa, dette er hans jobb nå som jeg er gravid....MEN, jeg lurer på om jeg skal ta saken i mine egne hender og begynne å rengjøre den selv...så, gravide katteeiere, vasker dere kattedoen selv? Bruker hansker og kanskje en maske?? Noen andre teorier på de plutselige utsippene? Synes synd på den lille pusen min, er jo så glad han, og samboer blir irritert, så vil ordne opp i dette fortest mulig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har overlatt jobben til gubben, ville ikke ha tatt dette i egene hender. Mas heller litt på at han skal passe på å holde reint. =)

Toxoplasmosebakterien er det vi kan få, men du kan også be om en blodprøve for å se om du er imun mot det. 1 av 10 er det...

Vær ellers VELDIG flink med å vaske hender etter å kost med katten.

Lykke til =)

Skrevet

hehe...

Katten din er gammel nok til å lære seg til å gå ut for å gå på do :)

Dette lærte vi vår katt ganske fort etter at vi fikk i den, og d har aldri vært noe problem.. :)

Har heller aldri latt den fått være i senga vår da d faktisk ER en del baselusker i pelsen til kattene da.... kremt... og iallefall ikke nå som du er gravid!!

Så mitt råd er å bli kvitt kattedoen inne og så fort dere ser at den skal på do, så sett den ut, så lærer den fort at den skal gjøre ifra seg ute.. og så klart fjern kattedoen inne :)

En annen ting vi også gjorde var å lære den at den skal være ute på natten... og d går kjempebra også... katter er jo nattedyr så d er ingen grunn til å holde den inne hele natten :)

Skrevet

Katten min går ute på do, men det er noen som bor i by og blokk og ikke kan slippe den ut og da er kattedo inne nødvendig.

Skrevet

Hei på deg.

Jeg har to inne katter, og katte-doen fikser jeg selv!!!

Er nøye med å vaske hendene mine, men det er jeg jo uansett :) ellers også. .. Dette er ikke problem :D

(min hankatt, ikke kastrert (5mnd), tisset også inne ca tre ganger for ikke så lenge siden, på tepper... ) han har vært flink nå, men tror noen han- katter rett og slett er litt trege... :) ikke et spor etter ho katten :)

Men tror at REN kasse gjør det litt mer "fristende" å tisse i :) hehe

Skrevet

Vi har innekatter, så da er kasse inne selvfølge. Det synes jeg forøvrig det bør være også for en inne/utekatt som er så ung som fem måneder.

Samboeren min tar seg av kassen, men jeg har tatt den et par ganger - bruker hansker og vasker hendene godt etterpå. Maske er ikke nødvendig. :) Jordmor sier det ikke er noe problem å skifte i kassen, så lenge man vasker hendene godt etterpå, men vi har engangshansker liggende likevel, så jeg bruker det for sikkerhets skyld.

Jeg ville også holdt katten unna soverommet, spesielt siden det tydeligvis bare er der han tisser. Sengen er også et typisk sted hvor katter tisser hvis de av en eller annen grunn velger å ikke bruke kassen - det kan være pga skitten kasse (enkelte katter kan være veldig sære på det der! Noen katter er så ille at de nekter å bruke en kasse hvor det har blitt gjort "noe" en eneste gang!), sykdom (vær obs på UVI!), pga stress, forandringer i hjemmet/familien o.l. Uansett må dere ikke finne på å straffe ham - prøv heller å finne ut hva det er som kan gjøre dette. Hvis det ikke går over relativt raskt, ville jeg kontaktet dyrlegen for en sjekk.

Skrevet

Vi har en perserkatt som også er avhengig av toalett inne. Jeg har aldri sett på det som noe problem å ha katt selv om jeg er gravid, men samboeren min tar seg for sikkerhets skyld av kattetoalettet.

Jeg snakket med legen min tidlig i graviditeten og hun sa at viruset alle er så bekymret for kun finnes i kattens avføring og du må være i direkte kontakt med avføringen for så å putte fingrene i munnen for å ha mulighet til å bli smittet (sykt ekkelt, jeg vet...)

Skrevet

hei=) Vi har to "innekatter" på 3 og 5 mnd ca..

vi har kjøpt sånn poser som man legger under kattesanda i kassen..:) på den måten er det veldig lettvint å skifte på kassa, å vi trenger ikke vaske den så ofte:)

ellers pleier jeg å knytte en hånduk forran nesen å munnen for å slippe lokta bare:P (brekker meg lett), åsså veldig nøye med å vaske hendene etterpå..

men disse posene er veldig sjekke å bruke;)

Skrevet

Be gubben din skifte kattesand oftere du.

Er katten plutselig blitt finere på det enn vanlig, eller er stellet bare sløvere enn han er vant til?

Hvis han bytter en gang i uka bør han kanskje gå over til å bytte to ganger i uka eller kjøpe bedre kattesand?

Skrevet

har selv to innekatter som skal bli utekatter når vi flytter om ikke så lenge. de raser, skiter og røyter mye, så det skal bli godt å hive de ut noen timer hver dag:) vi deler på å rengjøre doen her i huset, og vi skifter hele innholdet ut 2-3 ganger i uka, blir litt mye med to katter. prøver også og renske ut skiten daglig, både pga lukt og hygiene.er veldig nøye med håndvask etter jeg har rengjort kassa. testa meg for toxoplasmose tidlig i graviditeten, så dette er ikke noe problem da våre katter ikke har det. lurer også litt på dette med hannkatter, tror de kan være litt mer urenslig enn hunnkatter, det ser sånn ut her iallfall. ser også tydelig at mine katter foretrekker en ren kasse å gjøre fra seg i, da de går i kassa med det samme den er rengjort. har heller ikke kattene på soverommet pga hygiene og MYE kattehår :)

Skrevet

Da våres hannkatt plutselig begynte å tisse inne og på de merkeligste stedene tok vi han med til dyrelegen, sånn just in case. Dyrelegen mente at han var kommet i puberteten og at han kunne kastreres. Vi fulgte hannes råd og katten vår sluttet straks med dette!

Han var vel 6 mnd da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...