Gå til innhold

Når kan man nekte samvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bf er narkoman og har tidleigere vært uinteressert i å ha gutten (takk og pris for det). Foreslo mange ganger familiekontoret , men han ville ikke. Så han har aldri hatt samvær med barnet. Er rusmisbruk god nok grunn for å nekte samvær? Han er alltid ruset 24/7. Jeg vil ikke utsett barnet mitt for denne mannen, siden han er utilregnelig i ruset tilstand.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan nekte samvær ved å si at dere skal ha en skriftlig avtalle før han får møte barnet. da må han inn på familievernkontoret sammen deg og dere må forhanlde dere fram til samvær.

der kan du foreksempel tilby han 2 timer i måneden under tilsyn, og mot at han er rus fri.

sansynligheten for at han vil godta, eller følge det er utrolig liten.

det anbefalles stort sett altid og tilby samvær, men og tilby en avtalle motparten ikke vil ha. da har man ikke nektet samvær, det er den andre som ikke har tatt i mot og stilt opp.

jeg vil anbefalle deg og snakke med familievernkontoret alene og spørre hva du kan kreve. om dere kan få tilsyn igjenom barneværnet eller om dere kan tvinge far til og ta doptester før han møter barnet. jeg er ikke sikker på reglene rundt dette.

Skrevet

Dersom dere ikke har en fast avtale om samvær, så kan du nok nekte uten at det skjer noe. Tror du han går rettens vei for å få samvær? Det er nemlig bare der det kan ha noe å si at du nekter samvær. Han får jo ikke gjennom vanlig samvær i retten dersom han er tung narkoman. Han har da mer enn nok med seg selv.

Det du kan gjøre, dersom han vil treffe barnet, er å gjøre det på en offentlig og nøytral plass(med følge/støtte for deg, ta med deg en eller flere du stoler på). Da legger du til rette for litt samvær, men samtidig ar han ikke barnet alene.

Du trenger ikke gjøre noe for å lage en avtale om samvær. Det kan BF gjøre, eller prøve å gjøre, dersom han vil. Ingen sier at der skal være en samværsavtale. Det er opp til foreldrene. Og en som ikke vil ha samvær, trenger ikke ha det. En kan ikke tvinge fedre til samvær. Det er ikke barnets beste.

Forstår du dette? Er redd det kan ha blitt litt rotete skrevet, eller ikke kommer tydelig nok frem det jeg ville forklare;)

Husk også at du kan ha timer alene på familievernkontoret:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...