Jenta_00_ Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Hei hei! Jeg ville bare dele min erfaring, som 22 åring snakker jeg 4 språk, 3 av språkene lærte jeg før jeg fylte 7 Min mor er fra sør amerika, jeg er født i usa og har bodd i norge siden jeg var 6. Grunnen til at jeg skriver dette er fordi jeg ser det er mange som lurer på om hvordan de kan få et barn til å lære seg flere språk. Jeg lærte spansk som morsmål da jeg og min mor bodde med mine besteforeldre og de snakket kun spansk. Da jeg begynte i preschool(barnehage) lærte jeg engelsk for der snakket de jo bare engelsk og så når vi flyttet til norge lærte jeg norsk på skolen ved hjelp av private timer(når de andre hadde norsk) og familien til faren min. Jeg snakker nå alle tre flytende, skriftlig er jeg noe svakere i spansk. I tillegg har jeg lært meg en del fransk etter å ha bodd i frankrike i et år + 5 år med det på skolen som tilvalgsfag. Så nå har jeg et spørsmål.. jeg vil jo gjerne at mine fremtidige barn skal kunne snakke engelsk, spansk og norsk, fordi de har familie som snakker kun spansk, kun norsk, osv. MEN samboeren min har også et eget språk.. HVORDAN i all verden skal de lære seg det? Mine to yngre søstre har ikke utviklet de språk kunnskapene jeg har og er litt redd mine barn da ikke kommer til å ta til seg noen andre språk enn norsk og muligens BF sitt språk.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 I barnehagen vår har ett av barna fransk mor og tysk far. Ser at mor snakker fransk med barna, far snakker tysk med dem og i barnehagen snakker de selvsagt norsk. Ser ut til å gå fint. Kanksje dere kan gjøre det samme ved at du snakker spansk med dem og BF sitt språk. Engelsk vil de vel lære bra på skolen uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå