Gå til innhold

Man skal ikke bruke samme madrass til neste barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hva da med lammeskinn? Lammeskinnsposen? Dyne - pute?

Og hva med madrassen i vugga, som det er vaskbart trekk på, og beibien aldri lå direkte på (hadde bestandig lammeskinn under), som kun ble brukt i 2mnd.

Skal ikke være enkelt dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Hvorfor skal man ikke det?? Jeg har brukt samme til alle tre jeg.

Gjest leelu25-nr.2 *30.03.09*
Skrevet

Jeg skal bruke samme madrass som jeg kjøpte til guttungen til den i magen.

Den skal stå ute i minusgrader uten trekk for å drepe evnt. bakterier og den har vaskbart trekk som kan vaskes på 90grader! :)

Tar man sine forhåndsregler er det ingenting i veien for det.

dette gjaldt vel mer før når man ikke hadde vaskbart trekk eller bruke spy/tisselaken sånn at gamle oppkastbakterier kunne feste seg dypt i madrassen og øke krybbedødfaren for neste baby!

Skrevet

Det er vel relativt nyere forskining som inndikerer at man kan ha noe høyere krybbedødhyppighet om man benytter brukte madrasse, men dethar jo helt klart med vaskbarhet å gjøre.

Det er gasser fra tidligere gulp o gtiss som er risikoen, Jeg tror at om du har hatt et skinn i vuggen eller sengen og det ikke har kommet gulp og tiss på madrassen så er madrassen sikkert trygg.

jeg kommer ikke til å kjøpe alt nytt.

Har kjpt ny madrass til vognen for den var så velbrukt.

Det sies at man også kan bruke et tett trekk til brukte madrasser for å ikke slippe ut gasser.

Mulig jeg kjøper en overmadrass til sprinkelsengen, kommer litt an på når sengen blir ledig fo r den lille.

Er litt usikker på dette her altså.om jeg skal velge å være "overforsiktig" eller ikke

Skrevet

Er litt usikker på dette med lammeskinn. Jeg skal bruke opp igjen vårt, men det er neste ikke brukt heller, mest til å sitte på i sprotsvogna når de ble såpass store. Nå skal jeg antagelig bruke det i senga, siden jeg får desemberbaby. Går jo an å vaske skinnet, og saueskinn skal vel virke sånn selvrensende på en måte? Men vet ikke om dette gjelder evt bakterier fra gulp og tiss. Dyner kan som oftest vaskes ved 60grader, så da skal det ikke være noen fare. Sikkert lurt å lufte det godt også, og evt legge det litt i fryseren om det ikke er kaldt ute. Samme med pute hvis man skal bruke dette. Har aldri brukt pute til mine før de ble over 1 år, for før så var det slik at babyene ikke hadde behov for pute. Brukte bare en gulpeklut under hodet fordi barna mine har gulpet så voldsomt.

Skrevet

Jeg har tenkt og vaske over madrassen. har så fin ny madrass i sengen til 1 åringen, så vil ikke kjøpe ny. Har kjøpt ny vogn, ny madrass til vuggen skal jeg kjøpe, hvor har dem smått sånt?

Skal ha ny stelle madrass også.

Skrevet

Jeg kommer til å bruke alt omigjen til nr 2, etter vask seff (madrassen er nokså beskyttet siden den har hatt overmadrass og tisselaken på seg). Dette med krybbedød er viktig også så skille på å arve fra søsken og å arve fra utenforstående/familiemedlemmer lenger uti slekta, da "risikoen" er lavere når det er fra søsken.

Skrevet

Ifølge nettsidene til foreningen mot krybbedød er sjansen for krybbedød åtte ganger så stor med en brukt madrass, mens den "bare" er tre ganger så stor når en arver fra søsken...!

Likevel kjøper ikke jeg alt nytt, madrassen i senga fryses og luftes mens overmadrassen vaskes på 60 grader, bedre enn det får det ikke blitt. Men hadde jeg ikke hatt overmadrass hadde jeg nok kjøpt ny, en skumgummimadrass koster under 500 kr på Jysk, og noe dyrere madrass enn det trenger de ikke før de blir litt tyngre i kroppen.

Dyner, tepper osv vaskes jo på 60 grader det også, så det brukes på nytt. Lammeskinn har jeg kjøpt nytt siden det faktisk nesten har blitt slitt ut av først å bli brukt i senga, så i sportsvogn og babyakebrett over flere år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...