Gå til innhold

Hvordan fungerer dette med vikar/ jobb/ syke barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som sykevikar/ferievikar på et sykehjem. I dag var jeg satt opp på jobbing, men ringte å sa jeg ikke kom siden jenta mi er syk i dag.

Men hvordan blir det med lønn for i dag og sånn? Har jeg rett på syke barn dager når jeg bare er vikar? Hva med egenmelding? Skal jeg skrive denne dagen opp i timelisten, eller har jeg ikke rett på betaling eller noe siden jeg er vikar? Har jobet der siden juli forresten....

Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må en ikke jobbe der i 3 mnd før en kan bruke egenmld da?

Siden det gjelder sykt barn,så er jo ikke du syk,så dette går under de dagene du har krav på fri med sykt barn.

Har du fått vakta,så er den din,og da skal du lønnes etter den!

Skrevet

Hva gjør jeg da? Skrver opp timene i timelisten, og bare informerer om at barnet mitt var sykt den dagen? Trenger jeg legeattest på at hun er syk? Skal ikke jobbe igjen før torsdag, regner med hun er bra igjen da, så det gjelder sannsynligvis bare en dag.

Skrevet

Du skriver opp dagen din på timelisten,og regner med att du har informert sjefen din att barnet er sykt,så hu vet det..

Trenger ikke å informere den som skriver ut lønn om det,men på egenmeldingsskjemaet dere har på jobben,der er det en rute du skal krysse ut hvis det er barnet ditt som er sykt,og ikke du..,og da står jo informasjonen der..

For som skrevet så er det barnet som er sykt,ikke du,og selv om du skriver det på egenmeldingsarket ditt,så går det alikevel ikke utover din egenmeldinsrett,men på retten på fri med sykt barn..

Håper du skjønte noe av dette nå..

Er iallefall slik jeg har oppfattet det,og slik vi gjør det på jobben min,og jeg har vært hjemme med sykt barn,på en dag hvor jeg har hatt en ekstravakt,og fikk da lønn for det.

Skrevet

Hvis du har jobbet mer enn 2 uker har du rett på sykepenger, men du kan ikke bruke egenmelding før du har jobbet i 2 mnd. Om det gjelder for sykt barn også vet jeg ikke.

Det beste er vel å spørre arbeidsgiver hvordan du skal føre det. Det er litt ulik prakksis på det rundt omkring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...