SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Jeg reiser til Australia, Singapore og Malaysia om 3 uker, og her det som kjent masse deilig fisk på menyen! Det anbefales at gravide ikke spiser eksotisk fisk (sverfisk, hai, skater, fersk tunfisk). Er det noen eksperter her som kan fortelle meg hva slags fisk jeg KAN spise der nede? Hva f.eks. med snapper? Fersk fisk er jo SÅ deilig...
.:(HerQ):. Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Hei:) jeg vet ikke hvilke typer fisk du ikke skal spise, men det bunner ut i at dette ofte er STOOR fisk som inneholder mye tungmetaller, og bakterier. (slik som kveite her hjemme, den kan spises rå i sushi hvis den ikke var over 4kg da den ble tatt....) Komplisert, men du får deg sikkert mange herlige måltider!
Krissy78 Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 På Matportalen står det: Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra: Blåkveite over 3 kilo. Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo. Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever. Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises). Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. NB se også blåskjellvarslet. Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 29. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. september 2008 Ja, da skjønner jeg at det er størrelsen det kommer an på. Jeg var litt usikker på om de mente ALL eksotisk fisk. Da får jeg spise litt småfisk da :-) Mmmmm...
Krissy78 Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Når det gjelder eksotisk fisk så ser det jo ut som om at det bare er hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk vi skal holde oss borte fra...
Krissy78 Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 ...så kos deg kjempemasse og nyt ferien og den gode maten :-)
edvina har fått en gutt Skrevet 29. september 2008 #7 Skrevet 29. september 2008 Jeg tror faktisk jeg hadde tatt en telefon til mattilsynet og legen min før jeg reiste jeg. Regner med at det også er noen andre forhåndsreler en gjerne må ta før en reiser også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå