Koseklompen Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Bare lurer, i forb med studie så er jeg nysgjerrig. Jeg observerer div situasjoner innen bhg, både når jeg henter tuppa, eller når jeg jobber i bhg eller har vært i bhg situasjon med mine yngre søsken.. Hvordan reagerer dere på at de ansatte i bhg.. * begynner å belære dere om ungene deres om hva som er pedagogisk riktig.. eller belærer deg generellt når det kommer til ditt barn og ikke bryr seg om at du kjenner ditt barn best. * eller om at når du sier "holde for munnen når du hoster" til din 2 år gamle pode når h*n hoster, så sier de...jammen h*n er for ung til å skjønne slik... * lar DIN unge ligge på sofaen i fellesrommet under tiden barna skal sove, fordi det er så mange unger som er i bhg den dagen at din unge blir "nedprioritert" når det kommer til liggeplass. Så ungen din ikke får ligget i en seng eller der hvor det er ro. * Slurver i påkledning * Slurver ang skift * Til tider knapr registrerer at du har hentet ungen i bhg og ikke veksler noe ord med deg men forventer at foreldrene skal gå inn i bhg og lese på et ark hvor de har skrevet om hva bhg har gjort den dagen.... Bare par eksempler hvor jeg har plukket opp situasjoner..
Gjest Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 * begynner å belære dere om ungene deres om hva som er pedagogisk riktig.. eller belærer deg generellt når det kommer til ditt barn og ikke bryr seg om at du kjenner ditt barn best. Det har ikke skjedd, men jeg hadde nok ikke likt det. * eller om at når du sier "holde for munnen når du hoster" til din 2 år gamle pode når h*n hoster, så sier de...jammen h*n er for ung til å skjønne slik... Hadde sikkert ikke sagt noe, men jeg hadde fortsatt å sagt det til han:) * lar DIN unge ligge på sofaen i fellesrommet under tiden barna skal sove, fordi det er så mange unger som er i bhg den dagen at din unge blir "nedprioritert" når det kommer til liggeplass. Så ungen din ikke får ligget i en seng eller der hvor det er ro. Har ikke skjedd, men hadde ikke likt det! * Slurver i påkledning De er veldig flinke til å vurdere hva ungene skal ha på seg ute, han har hvertfall stort sett vært veldig fornuftig kledd i utesituasjoner når jeg har hentet han og de har vært ute. * Slurver ang skift Har kun skjedd 1 gang at vi har hentet han med full bleie, og vi henter til alle tider, for å si det sånn. * Til tider knapr registrerer at du har hentet ungen i bhg og ikke veksler noe ord med deg men forventer at foreldrene skal gå inn i bhg og lese på et ark hvor de har skrevet om hva bhg har gjort den dagen.... De tar seg alltid tid til å prate med oss:) Er vi fornøyde med barnehagen eller? JA:D:D:D:D:D
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 ingen av de tingene har sjedd her. de ansatte i barnehagen er fantastiske. de sier fra om det er noe, men respekterer meg som mor. akkurat som jeg sier fra om det er noe, men respekterer at det er dems arbeidsdag det er snakk om . om barnehagen hadde vært slik du beskriver hadde jeg søkt om å få bytte barnehage.
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Barnehagen vår er slik du beskriver den, og jeg skal ta det opp på foreldresamtalen vi forhåpentligvis snart skal ha, og om det ikke bedres, så står bytting på planen
Ulldott Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Har du sett noe positivt i disse barnehagene hvor du har observert eller er alt like fælt hele tiden? Gutten min går i en barnehage som har fine rutiner på det meste. Hadde en av disse tingene skjedd en gang hadde jeg ikke reagert noe særlig, men hvis alt dette hadde skjedd hver dag hadde jeg byttet barnehage, eller tatt det opp med styrer og forlangt forandring. Der han går tar de seg alltid tid til en prat når vi henter og leverer. Det hender han har på seg noe annet enn det jeg ville valgt, men det er helt greit for meg (det er ikke alltid jeg kler ungene mine "rett "heller) Da han sov lå han i sin vogn på sin faste plass. Ang holde for munnen situasjonen hadde jeg bare smilt og sagt at jeg prøver å lære ham å holde for munnen når han hoster... (selv om jeg vet at de som regel ikke lærer det før de blir eldre.) Om de hadde belært meg om hva som er pedagogisk riktig, hadde jeg diskutert med dem og sagt hva jeg syns var riktig. Hva ønsker du egentlig å få ut av innlegget ditt? Jeg har selv arbeidet i mange barnehager og med mange ulike mennesker og har aldri opplevd noe av det du nevner her. De fleste jeg har arbeidet med vil det beste for hvert enkelt barn, og gjør det de kan for å gjøre foreldrene fornøyde med barnehagen. De som ikke gjør en god jobb blir som regel "veiledet" ut av jobben.
Gjest Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 * begynner å belære dere om ungene deres om hva som er pedagogisk riktig.. eller belærer deg generellt når det kommer til ditt barn og ikke bryr seg om at du kjenner ditt barn best. Det har jeg aldri opplevd. Hadde det skjedd hadde jeg nok smilt og sagt at jeg ska vurdere det de sier. * eller om at når du sier "holde for munnen når du hoster" til din 2 år gamle pode når h*n hoster, så sier de...jammen h*n er for ung til å skjønne slik... Da hadde jeg nok svart at jeg synes det er greit å innarbeide vaner tidlig, men jeg klarer ikke se for meg at det er noe som kunne skjedd. * lar DIN unge ligge på sofaen i fellesrommet under tiden barna skal sove, fordi det er så mange unger som er i bhg den dagen at din unge blir "nedprioritert" når det kommer til liggeplass. Så ungen din ikke får ligget i en seng eller der hvor det er ro. Dette har heller ikke skjedd. Hvis sånt skjer i forhold til plassmangel ville jeg tenkt at det er naturlig at et urolig barn fikk et annet alternativ. Hvis man gjør sofaligging til en spennende ting vil jo ikke barnet føle seg utenfor. I det store og det hele synes jeg en sånn ting er en detalj. * Slurver i påkledning Ikke opplevd, hadde sagt klart fra hvis det skjedde. * Slurver ang skift Er ikke sikker på hva du mener. *Til tider knapr registrerer at du har hentet ungen i bhg og ikke veksler noe ord med deg men forventer at foreldrene skal gå inn i bhg og lese på et ark hvor de har skrevet om hva bhg har gjort den dagen.... Det har heller ikke skjedd. Men jeg tenker at det er greit at de har skrevet hva de har gjort den dagen, det kan fort bli vel mange på en gang å referere dagen for. Men jeg hadde forventet at de hilste hyggelig.
Gjest Skrevet 29. september 2008 #7 Skrevet 29. september 2008 * har skjeldent opplevd det, og den ene gangen så satte jeg vedkommende skikkelig fast, var barne og ungdomsarbeider lærling av alle ting, jeg hadde problemer med å holde meg alvorlig og brøt ut i krampelatter da jeg kom meg ut av barnehagen. *aldri opplevd noe sånt, hadde trolig oversett den kommentaren. *Da hadde jeg spurt og kansje tilbudt dem en reiseseng som MITT barn skulle sove i, eventuelt vogn. *Da hadde jeg tatt det opp med personalet, forklart hva barnet skulle ha på seg, sørget for at barnet var kledd når det var levert og gitt veldig klare beskjeder om hva jeg krever at barnet skal ha på seg. Eventuelt tatt opp med leder * det hadde jeg tatt direkte med leder, engangshendelser hadde jeg oversett, feks sår stump, det kan forkomme hjemme også en skjelden gang. * tatt det opp med leder og i foreldremøte
Gjest Skrevet 29. september 2008 #8 Skrevet 29. september 2008 Understreker at så langt har jeg ikke opplevd noen av disse situasjonene i jentenes barnehage, og knapt noe av det da sønnen min gikk i barnehage i 4år....i det store og hele svært fornøyd med barnehagen til jentene og var svært fornøyd med begge barnehagene min sønn gikk i også.
Raych Skrevet 29. september 2008 #9 Skrevet 29. september 2008 Hm, nå har ingenting av dette skjedd i vår bhg, som jeg har observert i alle fall, så det blir veldig teoretisk. Tror egentlig jeg hadde reagert på alle de punktene du nevnte her. Kanskje ikke like mye på alle da. Det første punktet om hva som er pedagogisk riktig, og at man som forelder kjenner barnet sitt best er jeg faktisk i tvil om enkelte ganger. Når barnet går i bhg fra 07.00 - 16.00 hver dag, så vil det nok i enkelte tilfeller være bhgpersonalet som kjenner barnet best, og ikke foreldrene...
___ Skrevet 29. september 2008 #10 Skrevet 29. september 2008 * begynner å belære dere om ungene deres om hva som er pedagogisk riktig.. eller belærer deg generellt når det kommer til ditt barn og ikke bryr seg om at du kjenner ditt barn best. -Helt greit. Jeg innser at jeg ikke bestandig har rett og at jeg kan få gode tips fra dem. * eller om at når du sier "holde for munnen når du hoster" til din 2 år gamle pode når h*n hoster, så sier de...jammen h*n er for ung til å skjønne slik... -Også greit at de sier hva de mener så lenge de ikke gjør det på en måte som undergraver min autoritet som forelder. * lar DIN unge ligge på sofaen i fellesrommet under tiden barna skal sove, fordi det er så mange unger som er i bhg den dagen at din unge blir "nedprioritert" når det kommer til liggeplass. Så ungen din ikke får ligget i en seng eller der hvor det er ro. -Hvis det var en engangshendelse, eller dette gikk på omgang blandt barna ville det vært greit. Tipper mine unger hadde synes det var stor stas. * Slurver i påkledning -Ikke greit om det fører til at ungene fryser eller er alt for varme. * Slurver ang skift -Ikke greit om ungen blir gående med samme bleie for lenge. * Til tider knapr registrerer at du har hentet ungen i bhg og ikke veksler noe ord med deg men forventer at foreldrene skal gå inn i bhg og lese på et ark hvor de har skrevet om hva bhg har gjort den dagen.... -Forventer at vi leser leser oppslag er fornuftig, likeså at vi som foreldre sier ifra når vi henter. Noen ganger er det hektisk og passer ikke med mange ordene med mindre det er noe helt spessielt, andre ganger har de jo bedre tid til å fortelle hvordan dagen har vært.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå