saltogpepper Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Jeg klarer ikke helt å la være å bekymre meg. Siden uke 28 synes jeg det har vært mindre liv i magen - det har vært liv, men roligere og annerledes enn før. Nå er jeg i uke 30 (31 her på BIM) Etter min første bekymring i uke 28, begynte jeg å kjenne etter ordentlig og telle litt, og bestemte meg så for at det var nok liv til at jeg ikke skulle bekymre meg. Da kjente jeg etter når jeg fikk et spark og tok tiden til jeg hadde kjent ti stk. Dette fikke jeg i løpet av 15-30 minutter flere ganger om dagen , og etter hvert ble det også mer liv. Men nå i helgen (uke 29/30) synes jeg igjen det har dabbet av. Før uke 28 fikk jeg jo noen skikkelige spark og saltomortaler inni der - nå synes jeg alt livet jeg kjenner er så MYE slappere. Er dette normalt? Leste i Miriam Stoppards bok at mot uke 30 begynner babyen å bevege seg mindre ettersom den får dårligere plass. Men hvor mye mindre? hVa er normalt? Hva er eres erfaringer med dette? Ja jeg kjenenr fortsatt liv, men jeg kjenner mye mindre liv enn før. Er dette grunn til bekymring? Blir ikke helt klok på ting ejg leser osv om dette... Et annet spørsmål: hvor mange kontroller får dere i 3 trimester? I mange av svangerskapsbøkene mine står det at kontrollene nå skal trappes opp - at jeg skal inn annenhver uke. Men jeg får bare enten lege eller jordmor hver 4 uke- synes det blri veldig lenge å vente mellom hver gang. HVa synes dere?
Maya_1 Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Uten at jeg vet med sikkerhet, så er det vel bare slik at man skal kjenne liv hver dag, men hvor intenst og hvor mye vil vel fortsatt variere. Bare det er litt liv er det vel ok? Når det gjelder kontroller er de hver 4.uke (enten lege eller jordmor), og dette er jo en stor opptrapping fra nesten ingen kontroller til nå da. Så lenge det ikke er noe spesielt er vel dette mer enn nok, er det grunn til tettere oppfølging ber de deg komme oftere.
2stk*perfekteBarn Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 Hei! Min baby er også veldig rolig (er uke 30+5, altså i uke 31 på bim), men jeg kjenner bevegelse hver dag. Sjeldent jeg kjenner spark, men jeg kjenner at den beveger seg og lever =) Jeg også ble bekymret over lite spark men da jeg nevnte dette for min jordmor reagerte hun ikke noe særlig på det. Det viktigste var at jeg kjente liv daglig. Angående kontroller så har jeg gått hver 4. uke hele svangerskapet og skal nå trappe opp til hver 14 dag. Dette kommer jeg til å ha fram til termin deretter blir det annenhver dag om jeg skulle gå på overtid. Men jeg vet at andre steder starter man med kontroll hver 14 dag først fra uke 32 eller 34, det avhenger litt fra sted til sted.
saltogpepper Skrevet 29. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. september 2008 Takk for svar. Føler meg litt roligere nå. Men synes det er mye motstridende informasjon om dette rundt omkring. Kanskje noe de lærde strides om? Mens det for noen er nok at man kjenner liv hver dag (uansett hvor lite) er det for andre et bekymringsmoment dersom man plutselig kjenner mindre liv enn man pleier. Noen mener man da skal ringe føden mens andre mener det er helt normalt. Jeg snakket med noen på jordmortelefonen som mente det kunne skyldes at fosteret hadde vendt seg inn mot ryggen min. Har jo også lest at det kan skyldes at babyen har mindre plass å bevege seg på . Men likevel synes jeg ikke det er lett å finne ut av dette. Men takk for svar i alle fall. Godt å vite at noen har det på samme måte. Jeg har vel vært "bortskjemt" med veldig mye liv i magen til nå, og synes det er rart at det plutselig roet seg slik.
nr1november Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Hei, jeg er i uke 32 nå og kjenner ikke så mye liv lenger, kjenner litt spark og dytt, men aaner ikke hva som er normalt, ell er det individuelt? hmmm...
nr3hososs-og kanskje en til... Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 ta kontakt med fødeavdeling og del din bekymring. Kanskje de kan fortelle deg litt mere om "tell trivselen" . Jeg fikk beskjed om at fra uke 28 skal en begynne å kjenne liv hver dag. Babyen sover stort sett maks 1 time i strekk i magen. Anbefaler deg å sjekke litt. Lite liv skal alltid tas alvorlig. Men samtidig er noen babyer mye mer rolig enn andre, akkurat som i vår verden. Men du bør få info direkte fra fagpersonell, og du trenger ikke vente til neste kontroll. Ta kontakt med fødeavd, evd fødepoliklinikk om det finnes der du bor. Da kan du samtidig ta en ctg eller en ultralyd for å sjekke blodgjennomstrømning i morkake/navlestreng... Det gir kanskje en beroligende effekt i det minste om alt er på stell.
saltogpepper Skrevet 30. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 30. september 2008 Hei - takk for svar begge to. Jeg vet at man skal kjenen liv hver dag - det gjør jeg også - og mere til. Også er det det med at noen babyer er roligere enn andre - og hvis babyen min hadde vært rolig hele tiden hadde jeg nok heller ikke bekymret meg .Det som bekymrer meg er at det pleide å være veldig mye aktivitet og så ble det gradvis mindre/annerledes. Ifølge moren min som har født fire friske barn er dette en normal utvikling rundt uke 30 ettersom babyen får mindre plass å romstere rundt på. Kanskje er det altså ingen ting å bekymre seg over? Men hvis dette er en normal utvikling rundt uke 30 synes jeg det står forbausende lite om det rundt omkring på nettsteder/i bøker? Leste noe om det i en bok av Miriam Stoppard (at i lpet av 6 måned får barnet mindre plass og begynner å bevege seg mindre) Men har ikke sett dette noen andre steder og hverken jordmor eller lege har advart meg mot dette, hvorfor har de i så fall ikke det? Det er mulig jeg ringer føden i dag hvis jeg synes det fortsetter å være lite liv der inne - bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite ... Tusen takk for svar alle sammen :-)
fnat Skrevet 30. september 2008 #8 Skrevet 30. september 2008 Har det akuratt ¨på samme måte.. har hatt en KJEMPE aktiv baby helt frem til ca uke 30.. er nå i uke 33 og den e fremdeles mye roligere enn før uke 30.. tror nok dette er normalt så lenge man kjenner liv hver dag.. men kjenner nå innimellom spark ned mot rompen min på innsiden liksom.. kansje den ligger inn mot ryggen min?? mer romstrering å armer som slår
piha Skrevet 30. september 2008 #9 Skrevet 30. september 2008 Når det gjelder kontroller har vi lagt opp et løp ( og det var likt med nummer en også med en annen lege og en annen jordmor) som ser slik ut: kontroll i uke 30 i uke 34 i uke 36 i uke 38 i uke 39 i uke 40 (og 41 og 41 hvis på overtid). Det er viktig å kjenne liv, men det varierer jo veldig fra barn til barn. Jeg hadde bare passet på å kjenne etter liv hver dag, og kjenne om det er endringer. Er du bekymret synes jeg du skal kontakte føden. Det er mye bedre å være i kontakt for ofte enn for sjelden. Og ikke tenk at du maser eller er overbekymret. Du bærer frem et nytt menneske og det er den viktigste jobben som finnes!!!!!
saltogpepper Skrevet 30. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 30. september 2008 Takk for svar. Snakket med jordmor til slutt, og fikk lov til å komme til henne en tur og sjekke. Og alt var bra! Det var utrolig deilig å få det bekreftet. Jeg var litt redd for å virke "hysterisk" men de tok meg helt på alvor og sa det var bare bra at man kom hvis man kjente nevneverdig mindre liv enn man pleide. Men det er nok altså normalt at det blir litt mindre liv i magen når man nærmer seg 7 måneder- det blir jo mindre plass. Også hadde babyen snudd seg innover mot ryggen min så ikke rart jeg kjente mindre. Puster lettet ut :-)
Jente2011 Skrevet 30. september 2008 #11 Skrevet 30. september 2008 når jeg tenker meg om så hadde jeg det på samme måte som deg HI, rundt uke 28 så var det mindre liv, måtte liksom kjenne etter.. men så lenge jeg kjente liv hver dag så rekna jeg med at alt var ok.. og det er det også nå er jeg i uke 33 og hun romsterer for det meste, ikke så mye sparking lenger,men det har nok med plassen å gjøre:) her jeg bor går vi på kontroll annen hver uke fra uke 30.. var på kontroll uke 29 UL uke 30 (pga høyt SF-mål) kontroll uke 31 UL igjen 32 (måtte skjekke fostervann) kontroll igjen på fredag åså blir det vel uke 34 uke36 uke38 uke 40.. syns egentli det er litt stress med så masse kontroller, selv om det er veldig deilig å få skjekke at hun er frisk:) misforstå meg rett! hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå