Gå til innhold

arbiedsledig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på .. når permisjonen går ut å jeg fremdeles ikke haar funnet ny jobb- sist jobb ble jeg oppsagt da permisjonstiden går ut.. - har jeg rett på dagpenger, evt. hvordan går jeg frem, kan jeg søke om det en mnd før permisjonstiden går ut? slik at det er i boks til datoen jeg ikke får mer forelsdrepenger?

å hvor lenge kan man ver arbeidsledig? jeg ønsker å finne en jobb jeg vil ha, ikke en som gjør alt umulig med tanke på barnepass o.l.

får jeg noe stønad som alenemamma fordi om? boligbarrkedet er så trangt om tiden, så jeg får leie hos en jeg har gått på skole med for maaange år tilbake.. jeg blir vell sett på som alenemamma fordi om? han er jo ikke far el har noe som helst slikt forhold til meg...

takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Er selv arbeidssøkende. Når du har blitt oppsagt har du rett på dagpenger fra dag 4 etter permisjonen går ut. Husk at du ikke kan registrere deg som mottaker av dagpenger før første dag etter permisjonen er utløpt, men venter du lenger går du glipp av dagpenger for dagene før du registrerte deg. Det enkleste da er nok å dra ned på ditt lokale nav- arbeids kontor dagen etter permiosjonen er over, og få kode til å registrere deg på nettet med der, og litt veiledning til å fylle ut skjemaer.

Etter at du har søkt om dagpenger kan du søke om overgangsstønad ved å printe ut skjema for det på nav.no, og skrive der at du har søkt om dagpenger. Da vil de ta utgangspunkt i det beløpet de får oppgitt av nav.arbeid når de regner ut hvor mye du skal ha i OS. Dersom du allerede mottar OS, må du ringe din saksbehandler når du har søkt dagpenger, og si at de må omberegne OS'en din når dagpengeberegningen er ferdig.

Får du lite dagpenger, så får du mer OS- eller motsatt :).

Du kan gå arbeidsledig i opp til 26 eller 52 uker med dagpenger, avhengig av hvor mye du har tjent før.

Det spiller ingen rolle om du leier av eller deler bolig med noen som ikke er far til barnet, eller kjæresten din. Du har rett på stønader som alenemor.

Du kan også søke om bostøtte via husbanken.no

og stønad til barnetilsyn (dekker 66% av dagmamma/barnehageutgiter) på nav.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...