Gå til innhold

Ang sene kvelder på Syden turer....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med soving - restaurantbesøk når dere er sydover?

Vesla vår er 18 mnd, og hele natta er ødelagt når vi har vært ute og spist og det har blitt sent. Vi har alltid vært nøye med leggetider, og hatt gode rutiner på det som har gjort at hun sover hele natta gjennom.

Er i Spania nå og har en svigermor som på død og liv MÅ ut og spise, koste hva det koste vil. Har prøvd å legge vesla i vogna når vi går, sovnet men våknet igjen når vi ankom restauranten. Da hadde vi det gående, sovnet i 23-24 tida etter lang kamp og mye hyling.

Også sovet lenge på dagtid, vært med ut for å spise men sovnet i vogna og sov gjennom alt, uten mat.. Hadde så vondt av henne hele kvelden, la henne over i senga men våknet iløpet av natten, mye skrik og til slutt fikk i henne en yoghurt kl 03.

Vi leier et feriehus med gode muligheter for matlaging, jeg mener at vesla sine behov kommer først, jeg ser jo at hun er trøtt og sliten når vi er ute, hun er ikke vant med dette og det er hennes måte og si fra på.

Greier heller ikke kose meg selv når jeg vet jeg må rive henne opp fra vogna når vi kommer "hjem" på kvelden.

Svigermor viser ingen forståelse for dette, og min samboer ser ikke ut til å bry seg engang. Han er jo enig med sin mor uansett. Synes hele turen har blitt en utrivelig opplevelse som går på svigermor sine premisser. Svigerfar skal feire 60 års dag i morgen, og da er det jo ingen bønn, ut å spise men vesla vår sliten i vogna.

Sukk, noen gode råd til en mamma med konstant dårlig samvittighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sliter også med å ta barna ut på middag sent når vi er i syden. Når man har tre i forskjellig alder så er det enda vanskeligere ;-)

Vi har rett og slett bestemt oss for å vente med sånt til barna er store nok. Så vi spiser heller lunsj ute, og holder oss "hjemme" etter leggetid. Da lager vi enten mat selv, eller kjøper take-away på en restaurant. Eller hvis vi reiser sammen med noen så bytter vi på å være barnevakt sånn at alle får vært ute og spist en kveel eller to.

Synes ikke du skal la svigermor bestemme det der. Hvis hun på død og liv må ut og spise etter leggetid, så får hun gjøre det alene. Merkelig hvor lite forståelse enkelte har for andres situasjon...

Skrevet

Vi har vært på ferie 3 ganger siden vesla kom til verden, hun er 22 mnd. nå. Hver gang har vi leid feriehus og stelt oss selv, 1 gang i Danmark og 2 ganger i Frankrike. Om dagen går vi ut på tur, på stranda o.l., og spiser lunsj på restaurant og koser oss ordentlig da. Om kvelden lager vi middag i huset, og har det omtrent som en vanlig kveld hjemme. Litt kjedelig, men helt greit. Kan jo kose med oss med flaske vin etter at hun har lagt seg. Vi må rett og slett gjøre det slik for å få sovingen til å fungere, vesla sovner ikke i vogn eller bil. Og hvis hun gjør det våkner hun når blir flyttet over i seng, og mange timer med hyling og slåssing venter.

Så her går det på hennes premisser i hvert fall ett år til, regner jeg med. Vi er glad i mat og liker å gå på restaurant, men det får bare vente.

Jeg synes din svigermor viser liten forståelse, men samboeren din må jo ta affære her. Du får la dem ta legging og natta hvis de synes det skal være slik.

Skrevet

Hei!

Vi har akkurat kommet hjem fra sydentur nå med veslemannen vår på 16 måneder. Han har vært en engel å ha med seg på tur, så vi har flere kvelder lagt han i vogna for så legge han over i senga senere på kvelden. Det har gått veldig greitt, men vi har også hatt kvelder hvor vi har spist tidlig middag og lagt han rett i senga til vanlig tid. Jeg tenker som deg at når man reiser med småfolk så må det meste skje på de smås premisser. Det er ganske anstrengende for de små med alle de nye inntrykkene også, så de trenger god søvn for å få bearbeidet dem.

Dersom godgutten vår ikke hadde sovet godt i vogna eller våknet når han ble lagt over i senga, som du har opplevd, hadde vi helt klart lagt han hjemme i senga si resten av turen. Jeg støtter deg i dine tanker om å la veslas behov komme først. Ser at du har en utfordring foran deg (svigermorproblematikken og "sønnene deres" ;-)), men håper du klarer å stole på egen magefølelse og stå på ditt! Lykke til og fortsatt god ferie!!!

Skrevet

Takk for gode svar :) Barn er forskjellige, noen takler dette bedre enn andre, og vi fant fort ut at hun ikke gjorde det. Det skuffer meg virkelig at den til vanlige omsorgsfulle svigermoren min nå ikke bryr seg om vesla, hun har arrangert turen og det virker som hun gjør alt som skal til bare de får feriert sånn som de pleier å gjøre - alene de to. Sorry men her reiser vi på barns premisser!! Hun har spandert tur på oss så jeg føler meg ikke berettiget til å ha noen innvendinger på noe som helst. Bite tenna sammen men sette foten ned når det gjelder vesla sine behov.

Gjorde det litt lettere å vite at jeg gjør det riktige etter å ha lest svarene deres, ved å kreve å være hjemme når hun har behov for det.

Det blir vel huskestue når jeg velger å være hjemme på den store dagen imorra, idag slokna dattera vår en time tidligere enn vanlig.

Jaja, neste gang blir det ferie UTEN svigers hihi!

Takk takk :)

Skrevet

Skal en på ferie med små barn må en dra på barna sine premisser. Men det er ikke dermed sagt at de voksne ikke kan kose seg!

Når vi har vært på ferieturer i sommer har barna lagt seg til omtrent samme tid som vanlig. Da har vi spist middag ute rett før leggetid. Dette har fungert veldig fint! Når ungene sover har vi sittet på verandaen med en flaske vin og kost oss. Herlig! Skulle middagen bli for tidlig har vi bestilt takeaway.

Ved å gjøre det slik er alle i humør og vi er oppe i tid til at det fortsatt er solsenger igjen ved bassenget! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...