Anonym bruker Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Jeg har nettopp fått et barn med en som snakker et annet språk enn Norsk. Nå lurer jeg på hvordan vi skal gå frem for å lære barna begge språkene. Hvilke fremgangsmetoder har dere brukt for å lære barna å snakke begge språkene? Hvor gamle er barna deres og hvordan ligger de ann språklig i forhold til alder? Hvor tidlig begynte de å snakke og hvilket språk snakket de da? Klarer de å skille mellom språkene?
Bunnies by night Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Nå har ikke jeg tospråklige barn - men søsteren min har. Søsteren min bor i et annet land - så de har ordnet det slik at hun KUN snakker norsk til barna sine - helt fra de ble født. Barna har vært tospåklige helt fra de begynte å snakke og har alltid kunnet skille mellom de to språkene(norsk og engelsk). I det ene øyeblikket snakker de flytende norsk med mamman sin og så snur de seg til pappan og snakker engelsk. Førstemann var veldig tidlig ute med det språklige, mens nummer to var mer gjennomsnittlig:) Så deres metode fungerte veldig bra for dem i hvert fall:)
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 Jeg snakker bare norsk og barnefar bare albansk. Lillegutt er snart 17 mnd og sier mange ord på begges språk. Han er ikke tregere enn andre på hans alder, synes heller det virker som han er tidlig ute. Til meg sier han norske ord og albanske til faren. Han blander noen ganger men han skjønner mere for hver dag.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 To språk er absolutt ingen forhindring eller noe negativt for et barn. Jeg jobber i en samisk barnehage, der det samiske språket ikke står særlig sterkt. Ungene leker på norsk, men snakker samisk med oss voksne. Det er mange grunner til det, blant annet foreldre som rett og slett ikke kan samisk, men likevel ønsker å gi ungene muligheten til å lære det. Vi har også en del nye barn, som aldri har hørt samisk før. Men de lærer fort, og det har absolutt ingen negativ virkning på det norske språket deres. De har ikke problemer med å skille de forskjellige språkene. Jeg har også et søskenbarn som kan fire språk. Han er 6 år gammel, og kan norsk, samisk, finsk og litt svensk. På skolen og blant nabounger lærer han norsk. Pappaen snakker samisk til han, mammaen finsk, og av og til kommuniserer foreldrene på svensk. Og utrolig nok, hvor håpløst det enn høres ut, så takler ungen det kjempebra. Har de en samtale alle tre, så snakker han samisk til pappaen og finsk til mammaen. Ingen problem. Så pappaen til barnet ditt kan godt snakke sitt språk, og du norsk, for det kommer ikke til å bli problematisk.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Jeg og mine venner,familie snakker norsk til barna,mannen min engelsk. det gjør også hans familie når de er her, vi er der. Jeg og mannen min snakker engelsk sammen. Når ho ser på tv er det noen ganger engelske programmer noen ganger norsk. Største her er 17 mnd og har full forståelse for begge språk, ho har mest norske ord men noen engelske av det ho bruker. Vi har aldri gått inn for at nå skal jeg lære deg språket men bare brukt det normalt, når vi snakker med henne, leser for henne og synger for henne.
Jenta_00_ Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 skrev et langt innlegg her på forumet ang barn og språk.. er litt lengere ned. kanskje det er av interesse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå