Gå til innhold

Dere med astma barn, se hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi fikk diagnosen astma/bronkitt når hun var 11 mnd. Da var vi på utredning på sykehuset, og hun fikk flutide og airomir. Fra januar og frem til for 1 mnd siden har hun vært uten symptomer, så da har hun ikke gått på noen medisiner. Hun er 2,5 år nå. For en mnd siden ble hun forkjøla, luftveisinfeksjon, så da begynte jeg å skulle gi henne medisin igjen, men hun blånekter! Nekter å puste inn noe som helst, og skriker seg blå bare hun ser kammeret og medisinen. Har lokket og llokket men ingen hjelp... Nå er hun så tett, og hoster og hoster. Hostet så hun spydde 3 ganger i natt... Feber har hun også fått, men kun om natten, hadde 39 i natt.

Spiser dårlig, hoster og hoster, hosten høres ut som en bjeffende hund om natta, mer slimete om dagen.

Hvor ofte skal hun forresten til kontroller på sykehuset? Vi har vært 1 gang, og det var på utredningen, etter det har vi ikke fått noen time der. Skal jeg bare ringe å høre om vi er glemt? Hun trenger jo uansett ny resept snart, så da må jeg jo snakke med noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ringer bare fastlegen så skriver hun ut nye medisiner:)

Min er 1år og er ikke glad i medisinen men har nok ingen valg da vi må bruke forebyggende 2 ganger om dagen uansett form.

Det jeg tenker om di da er vel det at hun kansje vil føle at hun får det bedre om du bare gir henne medisinen?

synes ikke det er gøy og tviholde småen for og gi medisin,men får han den ikke blir det MYE v erre enn 2min med hyling...

Skrevet

hva med og gi medisinen til dukka hennes først?

da kanskje hun også vil ta den :)

Skrevet

Gutten min på snart tre år har astma. får medisin hver dag, selv om han ikke har daglige symptomer. Han blir tett hver gang han er forkjøla og da får han medisin på forstøver. Han blånekter som oftest og hater å ta medisinen sin. Han vrir seg i alle retninger, slår og sparker. Det er slitsomt både for han og oss. Men vi må nesten bare tvinge det i han, hvis ikke vet vi at han blir tett og det blir sykehusinnleggelse. Vi bruker å komme til kontroller på sykehuset flere ganger i året på barnepoliklinikken. Men han har hatt flere astmaanfall og sliter som nevnt hver gang han blir forkjøla. Men har jeg vært deg har jeg kontaktet legen for at jenta skal bli lytta på, få ny resept og diskutere om hun bør komme til kontroll oftere iom at hun faktisk har fått diagnosen astma/bronkitt.

Skrevet

Vi går til kontroll en gang i året med sønnen vår.

Når det kommer til medisin kjenner jeg igjen det veldig. Men man har ikke så mye annet valg enn å holde fast barnet å holde tuben foran munnen. Det er hjerteskjærende men nødvendig. Belønn henne rett etterpå med en bok eller sang eller noe annet hun liker. Etterhvert kanskje det til og med blir en hyggelig stund, sånn har det blitt for sønnen vår.

Skrevet

Ja, jeg har jo tvinget henne til å ta medisinen, må jo sitte oppå henne og holde fast hodet hennes for å få det i henne, og det er lite kjekt. Ringte til lege nå, og vi fikk time 13.30 i dag, så da får jeg høre hva jeg skal gjøre videre. Når det gjelder det at hun ikke fikk medisiner da hun var symptomfri, var det fordi det står på det skjemaet vi fikk. Har hun vært symptomfri 1 mnd, så kan vi kutte helt ut medisin, og heller begynne igjen når hun blir tett/forkjøla. Det er det vi har fulgt.

Skrevet

Uff,det er leit når de ikke vil ha medisinen sin..

Min på 18 mnd vil heller ikke ha,men han må jo..

Må ha 2 ganger om dagen,morgen og kveld,oftere ved forkjølelse..

Han er ikke så ille nå som da han begynte med det ved 13 mnd alderen.

Men vi må holde han fast,,grusomt..

Vet ikke helt ang kontroller,men minien her begynte med medisiner i april,var på kontroll (utredning) i mai,var på kontroll nå i august,og vi skal tilbake ved februar engang.

Fikk ikke time,men hun sa att vi skulle få time om ca 6 mnd.-..

Skrevet

1 gang i året er vel normalt å ha kontroll på sykehuset, skulle det være noe utover det har vi pleid å kontakte fastlege, der får vi og resepter

Skrevet

Er det astmalege eller fastlege som sier at dere ska kutte ut etter 1 måned uten besvær? Jeg synes det hørtes litt rart ut for det pleier jo å ta et par uker før medisinen går helt inn og ut av kroppen. Vi prøvde å kutte ut over sommeren når gutten vår vært symtomfri i et år, men vi måtte starte igjen fordi det kom tilbake etter halvannen måned. Hva dere enn gjør, ikke lytt på fastleger der. de har ikke samme kompetanse som astmaleger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...