Gå til innhold

Noen andre her med offshore-mann??!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde vært hyggelig å høre fra noen i samme situasjon :)

Lurer på et par ting om permisjon og sånn i den sammenheng...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Offshore mann på meg å:) Lurer også litt på det!!!!

Skrevet

Hei! Så bra :)

Leste noe om tidskonto ift foreldrepenger- at det skulle være lønnsomt for de som jobber offshore. Men jeg finner ikke noe mer om det. NAV-sidene sier ikke`no om det som jeg ser.

Og så fødselen... hva om han er ute når fødselen starter... :/

Skrevet

Lurer også på hva vi skal gjøre,ang permisjon,har tengt litt på tidskonto vi å:) Savner også mer info fra NAV.

Det som bekymrer meg værst er om han er hjemme når jeg føder. Vet at han er hjemme da jeg har termin,å han har sagt at han blir å bytte hvis jeg går over,men fødselen kan jo starte tiligere!

Hvor langt er du på vei og er det din første?

Skrevet

Er min første ja!

Er i uke 16 nå.

Drygt å være så mye alene egentlig, men det går bedre nå enn i begynnelsen. Jeg var så "dum" at jeg tok grv.testen når han var ute...og ville IKKE fortelle ham at han skulle bli pappa over telefonen. det var den lengste perioden EVER!!!

Jeg vet ikke annet enn at vi får ta oss en prat med våre lokale NAV-helter, og håpe at de kan anbefale oss noe lurt...

Skrevet

Offshore mann på meg og :o) Han jobber i et serviceselskap, har vært utrolig grei med oss. Siste på periode før fødsel, har han fått arbeide på land, tar IKKE sjangsen på at han ikke når hjem (skodde, syke kollegaer, ising på helikopter...osv)...håper at han får det denne gangen og! Er offshore jeg og, & gravid med nr 3.

Har fått overtatt pappa perm 1 gang, det var ingen problem. Jeg har mer utbytte av hans pappaperm så lenge jeg ammer! Er ikke så gøy å sitte med brystspreng på en plattform i nordsjøen!! Når jeg begynner tilbake etter endt permisjon, er jo han hjemme med barna i 14 dager når jeg er offshore. Mannen min er offshore akkurat nå, det er litt tungt å være alene med en 2 & 4 åring...verre skal det bli...hehe.

2 gang beholdt han pappa permen selv, den fikk vi delt opp i 3 ganger 2 på perioder. Vet ikke hvordan det blir denne gangen. Det er forskjellig fra selskap til selskap hvordan de lar deg "bruke" permisjonen

Skrevet

Hørtes veldig kjekt ut å få delt opp pappapermen slik da! Men skjønner at du ikke gidder å være ute med puppa full av melk ;)

Føler med deg når du er hjemme alene med småbarn... jeg skal slutte å syte som bare har meg selv (og typen i magen) og tenke på :)

Skrevet

Jeg har en samboer som begynner me offshor jobbing i januar/februar.

Er litt redd for at han ikke rekker fødsel eller må reise ut dagen etter fødsel.

Lurer også på hva vi skal gjøre med pappaperm, noen som veit om han kommer til å miste noe av inntekten sin under pappapermen, han tjener over det som folketrygde dekker (husker ikke hva det var igjen).

Hvor lenge er mennene deres ute, han her kommer til å være borte 4 uker og hjemme 4 uker.

Mye skjer med en liten baby på 4 uker, så vi gruer oss begge to kan man si..men men

Skrevet

Har ikke fått noe ekstra permisjon tidsmessig, det har han avviklet i friperiodene, men har fått betalt, som vanlig for ukene sine i en eller annen friperiode.

Har termin 2 dager etter at han skulle reise ut, så da kommer han til å bli hjemme, er planen. Han er jo ikke så trist for det :) Han kommer hjem 26 dager før terminen, så regner med at vi har gode marginer denne gangen.

Sist hadde jeg alle nødnumrene der ute slik at jeg kunne få tak i han, dersom noe skjedde men trengte det ikke. Uansett, han rekker ikke komme hjem tidsnok, om jeg skulle gå i fødsel. Som flergangs, vet jeg at jeg kommer til å klare meg strålende alene også men forstår at det kan bli en skremmende opplevelse for førstegangs. Kanskje ikke så dumt å tenke på enresereveløsning (god venninne som selv har født, mor, kanskje).

Det er ulike måter forskjellige selskaper behandler sine vordende fedre, noen er mer rause og imøtekommende enn andre. Så mennene deres kan høre litt i god tid i forveien.

Skrevet

Offshore-mann her også...

Men tror nok det varierer endel mht. fødsels- og pappaperm der ute.. Som ellers spørs deg vel også hvilket selskap man jobber for. Er vel greiest at mannen din sjekker dette med fagforbund el. l.

Hos oss får han 10 dager permisjon i forb. med fødsel, og starter fødselen i jobbperioden får han komme hjem så snart det lar seg gjøre... (Håper det går FORT og været er bra i så fall... !!!)

Når det gjelder pappaperm får han to uker (=en jobbperiode), dvs. da er han hjemme 10 uker i strekk da, siden han jobber 2 uker på og 4 uker fri.

MEN hvis han velger å ikke bruke pappapermen (er jo uansett hjemme mye... ) så får han utbetalt en fin sum i tillegg til sin lønn.

Skrevet

offshore mann på meg og.

Jeg er ikke så mye bekymra nå som sist jeg gikk gravid, da var det nemlig tvillinger. Denne gangen er det bare en.

Min mann er offshore på termin så vi tenker litt på hvordan vi skal gjøre dette.

I forhold til pappa permisjon så er det veldig ofte at offshore ansatte tar dette ut i sin avspasering. det betyr at du selv tar ut ferie når han har permisjon.

Slik gjorde vi det sist og tror nok at vi gjør det slik denne gangen også.

Skrevet

Det er likevel greit å ha en nødløsning, i tilfelle du går i fødsel om natten (det bestilles ikke ambulanse-helokopter i sånne tilfeller ;) )eller at det tar tid til neste flyvning.

Skrevet

Mannen min jobber også off/on shore. Har en del spørsmål om permisjonen som jeg ikke har fått svar på. Er så redd jeg føder mens han er på jobb..

Skrevet

Vi har tenkt til å ha 80% dekning i 54 uker. 3 av ukene er jo før termin. Jeg er nå sykemeldt og skal være det fram til permisjonen begynner.

Jeg skal ha tvillinger, og tror det er ganske stor mulighet for at de kommer litt tidlig. Hvis de kommer før permisjonen begynner,så får jeg jo sykepenger. Og sykepenger er jo 100%. Blir dette justert i ettertid da? Siden hvis jeg føder før får mer i lønn enn permisjonen med 80% dekning ?

Vi får også 7 uker ekstra permisjon pga tvillingfødsel. Vi tenkte at jeg skulle ha alle ukene, unntatt de 6 som er for far. Han jobber i nordsjøen og jobber 2 uker,fri i 4. Han tenkte å ta ut permisjonen mens han har fri.

Han har fastlønn,og får lik lønn enten han har jobbet i løpet av en måned eller ikke. Får han da dobbel lønn når han har permisjon? Eller får han ikke lønn fra arbeidsgiver men bare fra nav da? I såfall hva er poenget med at han skal ta ut permisjon da? Hvis han har fri 4 uker og får 100% lønn fra arbeidsgiver uannsett så er det jo mer enn 80% lønn fra nav og hjemme og fri har han jo uannsett?

Hvis det er slik,er det noen som helst mulighet for at jeg kan søke om å ha hele permisjonen,54 uker+7uker? Pga arbeidsforholdet han har og tvillinger?

Ble rotete dette her, men håper noen gidder å svare. Har lest litt på Nav sine sider, men ble ikke så mye klokere akkurat. Jeg snakket med jobben min og fikk et skjema jeg skulle fylle ut med når jeg skulle ta ut permisjon og ferie og fikk beskjed om at det skjemaet skulle de ikke ha tilbake etter jeg hadde født. Og søknad til Nav skulle jeg ordne selv og datoene på det ble justert etter fødselen sa de på jobben.Når skal jeg sende inn det skjema?

Jeg er også redd for å føde mens han er på jobb, men for tiden jobber han på landanlegg, og regner med at han da ikke får noen problemer med å reise hjem. Men må jo få en liste med tlf så jeg får tak i han om det skulle skje noe mens han jobber.

Skrevet

Det med avlønning av mannen, så får han dobbelt opp i avspaseringstiden når det måtte passe å ta ut permisjonen, sån var det i hvert fall i fjor sommer. Hos oss betalte arbeidsgiveren (conocophillips) hans ut og fikk refundert av NAV.

Det skal i dag veldig mye til for at mor kan overta farens andel av permisjonen. Mulig det praktiseres ulikt fra sted til sted, men her var det ikke aktuelt å få, siden begge var friske og raske :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...