Gå til innhold

må begge foreldre gi samtykke til at barnet døpes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

både jeg og min samboer kommer fra familier der alle er døpt og komfirmert pga tradisjon.

ingen av oss praktiserer eller tror på det dåpen/kirken står for, og jeg mener derfor det er helt feil å døpe et uskyldig lite barn.

for meg blir det derfor veldig feil, og når jeg argumenterer med at det er respektløst overfor de virkelig troende (som presten selv) får jeg ingen forståelse fra noen.

Dåp er tradisjon, derfor skal barnet mitt døpes!

men kan jeg nekte?

jeg mener, samboeren min kan vel ikke døpe barnet vårt uten at jeg er enig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen lov og regel som tar opp spørsmålet om den ene av foreldrene kan bringe barnet til dåp hvis den andre av foreldrene ikke vil at barnet skal døpes. Her må alminnelig hensyn og klokskap ta avgjørelsen. Det finstilfeller hvor den ene parten bærer barnet til dåp alene mens den andre av foreldrene holder seg vekk, men det er sjelden, og jeg tror at i slike tilfeller er den andre av foreldrene enig i at barnet blir døpt, selv om de ikke deltar i dåpen og forsåvidt er likegyldig til det som skjer.

Hvis foreldrene setter seg helt imot dåp og besteforeldre absolutt vil at barnet skal døpes, er det vel ganske selvsagt at her har foreldrene all avgjørelsesmyndighet. At besteforeldre likevel vil ta barnet med i sine bønner, er vel ingen ulykke, likevel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...