Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 28. september 2008 #1 Skrevet 28. september 2008 Jeg hører jo egentlig ikke til her lenger, men dere er så koselige så jeg er stadig innom og leser litt..... Og nå må jeg lette litt på trykket her... Ble alenemor når småen var 8 mnd. Jeg hadde kunn vgs av utdannelse og bestemte meg for å få meg en god utdannelse. Begynte på bygg-ingeniør og var overbevist om at dette var en god plan. Fagene virket spennende, og nesten alle rundt meg viste entusiasme og støtte. Som sagt, nesten alle. Familien til pappa viste igrunn ikke stort annet enn at de gjorde det ganske klart at dette ikke var noe for meg, og at jeg ALDRI kom til å klare dette. Første halvåret på skolen gikk ganske greit. Småen hadde første år i barnehage, så det sier seg selv at vi var litt syke begge to gjennom vinteren. Jeg fant meg en kjæreste på skolen som er super. Han har kommet inn og tatt en naturlig del av vår lille familie. Etter jul ble småen bare oftere og oftere syk. Vi var inn og ut av legekontoret, uten at vi fant ut noe mer. Småen hadde dessuten så små blod-årer at de ikke fikk tatt ordentlige prøver. I samråd med lege og ernæringsfysiolog prøvde og feilet vi litt til vi kom frem til at småen hadde melke-allergi. Jeg har en medfødt ryggfeil som slår seg vrang noen ganger, og det gjorde den i våres. Det endte med 2 mnd sengeliggende og noen opphold på sykehuset osv. Eksamens perioden kom og jeg endte med å bestå 3 av 6 fag. Ikke veldig oppløftende. Jeg begynte på 2. året nå i høst, og merker at motivasjonen er helt i bunn. Jeg synes ikke forelesene våre er gode, jeg synes fagene er kjempe vanskelig, og jeg lurer rett og slett på om jeg har landet på feil hylle. Småen har igjen blitt syk, og nå venter vi på svar på cølliaki-prøve. Jeg har allerede mistet 3 uker av skolen fordi han har vært syk. Kjæresten min er også student, går siste året på samme studiet som meg. Vi prøver å dele på å være hjemme med småen, men om vi skal ha noe å leve av så må en av oss være ferdig utdannet om et år. Jeg sitter her nå, og har 3 eksamner om en uke, har ikke rukket å åpne boka i det ene faget, ligger langt etter på de 2 andre og ser igrunn litt mørkt på hele situasjonen. Jeg kan ikke en gang se at det er dette jeg vil jobbe med lenger. Men jeg aner ikke hva jeg kunne tenkt meg isteden... Huff, vet ikke hva jeg vil med dette, vet ikke om det er noe sammenheng engang, men måtte bare få ut litt frustrasjon..........
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #2 Skrevet 28. september 2008 ehhh... litt uten om tema, men hva går bygg-ingeniør ut på? hvilken skoletype(fagskole, høyskole eller hva)? Hvilke fag har du, og hva kan du bruke utdannelsen til? Evt. begynnerlønn? Og hvilken videregående linje har du i bunnen? Du skjønner; jeg lurer på hva jeg skal bli som voksen, og dette er noe av det eg tenker på(har ikke begynt å vurdere skoler, men tenker litt faglig hva jeg kan tenke meg å jobbe med) Vet det er tøft å gå på skole med små barn. Og vet også hvordan det er, når en får så mye ekstra på toppen. Har et barn med handicap som krever sitt. Snakk med rådgiver på skolen, og hør hvordan du kan gjøre dette. Evt sykmelde deg til neste semester/skoleår eller noe. Få litt hjelp og tilrettelegging. De bruker å prøve å gjøre det best mulig for en, innenfor reglene, da.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 28. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. september 2008 En byggnings ingeniør gjor så mangt igrunn... Man kan jobbe som arealplanlegger, dvs være med å planlegge hvilke områder i en kommune som skal brukes til hva. Man kan være landmåler, dvs måle områder til f.eks. kart-tegning. Man drive med diverse beregninger på tre-bjelker, stål og mur konstruksjoner. Man kan lage veier, tunneller, bruer osv. Man kan også ta administrasjon og ledelse som valgfag for å få en ledelses-rettet utdanning. Alt sammen er egentlig kjempe spennende, men det er mye jobb. Det krever mye jobbing på kveldene, og det er mye matte..... Jeg gikk medier og kommunikasjon på vgs, men gikk generell studiekomptanse. Mangler matte og fysikk før jeg begynte her, men høgskolen her hadde noe som heter tresemester-ordning. Det vil si at du tar 2mx og 3mx i løpet av 7 uker om sommeren, og så tar du fysikk på høsten ved siden av at du går første året på ingeniøren.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #4 Skrevet 28. september 2008 Det høres jo kjempespennende ut:) Du må ikke gi deg. Snakk med skolen, og hør hva de kan gjøre for å hjelpe deg videre. Evt. en sykemelding til du er bedre. Det er jo store muligheter karrieremessig innen dette faget, høres det ut som. Tror jammen jeg skal sjekke om høyskolen her har denne linja. Jeg må også i tilfelle ta matte og fysikk, men jeg har mask. og mek. og sveising, så jeg har jo en del teknisk bakgrunn, da. Det hjelper kanskje litt? Har også handelsskole, regneskap vk1 og data vk2. Har det en kan si er en allsidig videregående utdannelse;) Vet det med lesing; prøvde meg på sykepleien, men der jeg var i livet den gangen, så gikk det bare ikke. Klarte fagene, men det ble for mye. Hadde så mye privat å takle. Og ja, jeg er godt voksen(nærmer meg 40), men vet fortsatt ikke hva jeg skal bli når jeg blir stor;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå