hm hm Skrevet 28. september 2008 #1 Skrevet 28. september 2008 Går det an å lage brød uten hvete, rug eller bygg??? Lillegutt har fått hveteallergi (i tillegg til peanøtter og egg), og ifølge Norges Astma og Allergiforbund så "reagerer de fleste hveteallergikere også på rug og bygg." Spelt kan heller ikke brukes. "For allergikere og cøliakere er spelt det samme som hvete og kan altså IKKE brukes." (www.naaf.no) Når jeg søker på nettet så får jeg flust av av oppskrifter med spelt fra andre hveteallergikere (???), men er det noen som har en ide om hvordan lage brød med andre kornslag som f.eks havre, hirse, mais, ris, bokhvete? Kjøpte ferdigpose med glutenfritt grovt mel og lagde brød av,men de ble helt forferdelige hehe
firemerkersmør Skrevet 28. september 2008 #2 Skrevet 28. september 2008 Han er vel glutenallergiker. Det er litt gluten i de fleste kornslag, men mest i hvete, så mange som reagerer på det, og ikke de andre kornslagene. Det er gluten som lager det nettverket i brødet som gjør det luftig, så uten gluten blir det en helt annen type brød. Hvis du synes det blir kjipt kan du kjøpe butikkbakt. Det ser bedre ut. Tipper de har noen bakehjelpemidler slik at det blir bedre.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 28. september 2008 #3 Skrevet 28. september 2008 Hvis du undersøker litt på www.ncf.no (norges cøliaki forening) finner du noen oppskrifter tror jeg... Slik du beskriver virker det som om han har gluten allergi, ikke hvete.. Men dersom dere har fått påvist hvete-allergi bør du får råd og veiledning av legen deres eller en ernæringsfysiolog..
hm hm Skrevet 28. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. september 2008 Cøliaki og hvete allergi er IKKE det samme. Han har ikke gluten allergi, men hvete. Det kan være slik at han tåler bygg og rug. Det vet jeg ikke enda, og det kan være han tåler å spise hvete men ikke være i nærheten av melstøvet. Derfor må vi prøve oss frem med ulike oppskrifter.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 28. september 2008 #5 Skrevet 28. september 2008 Ja, vet at hvete allergi ikke er det samme som cøliaki. Har en sønn med cøliaki skjønner du... Har også en vennine med hvete allergi, og det har sønnen hennes også, de kan spise spelt begge to. Det er forskjellig fra allergiker til allergiker. Har du fått denne allergien påvist hos en lege? Vet du i såfall om du kan bruke hvetestivelse? Om du kan det så er det litt lettere å få til gjærbakst. Grunnen til at jeg nevte ncf er fordi du nevner oppskrifter uten hvete, spelt, rug og bygg. Dette finner du en del om på ncf sine hejmmesider. Du kan f.eks. bruke rismel eller maismel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå