Gå til innhold

Ville dere vurdert innsovningstabletter i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei datter på 5 år som absolutt ikke vil sove om kvelden. Vanligvis sovner hun i ti,halv elleve tiden. Men den kan ofte bli godt over midnatt også. Hun pleier å stå opp i åtte,ni tiden. Virker sjelden trøtt i løpet av dagen.

Hun har alltid hatt problemer med søvn, og når hun var to ville legen skrive ut vallergan til henne, men jeg ville ikke. Synes liksom det burde bli sjekket opp litt om det kan være noe grunn til søvnvanskene.

Men nå er jeg så innmari lei!!Jeg klarer ikke å være så veldig blid mot henne utover kvelden. Hun krever så mye! Skal på do, ha vann, griner for alt mulig rart.

Hva ville dere gjort? Jeg er så rådvill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg ville ikke vurdert piller. Om jeg hadde ønsket at hun la seg tidligere på kvelden ville jeg vekket henne tidligere om morgenen.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som hun er redd for å legge seg/sovne. Tror ikke medisiner vil løse problemet, bare dempe symptomene. Kanskje du skal ta en prat med en søvnterapaut?

Skrevet

INNSOVINGSTABLETTER høres jo litt drastisk ut spør du meg, men...

Skrevet

Oktaviastar: Så enkelt er det ikke skjønner du. Har nok prøvd det, men det har ikke noe å si!!

Det med søvnterapaut var en god idé. Hvordan kommer jeg i kontakt med en?

Og det er ikke noe vits i å være frekk. Leser dere innlegget mitt så ser dere nok at jeg ikke tar så lett på det med innsovingstabletter selv..

Hun har aldri likt å sove. Som baby også sov hun veldig lite. Var vel rundt 1 år når hun helt sluttet å sove på dagtid..

Skrevet

rutiner, rutiner og rutiner.. og atter rutiner.

Ikke noe dill og dall, når det er natta så er det natta!

Skrevet

tror ikke det var et forsøk på å være frekk...

Men overskriften din fikk faktisk meg og sikkert andre til å tenke innsovning som i å sovne inn (for siste gang...)...

Skrevet

www.sovekarin.no

Har sett henne på tv, mange foreldre og barn som har hatt god hjelp av henne. Hun reiser også på besøk om det er nødvendig...

Ellers kan du jo søke på nett etter søvnterapauter.

Skrevet

Våre har også alltid sovet lite, de sluttet også med dagsoving ved 1 år, men jeg har for min del aldri sett det somnoe problem at de har vært oppe en stund utover kveldene så for eg har det vært helt greit. Ville aldri brukt piller for noe sånt. Og det å vekke dem tidligere virker faktisk om man gjør det konsekvent i noen måneder...

Skrevet

Kan forresten også anbefale boken hennes (du kan låne den på biblioteket??)...

Skrevet

Da kan jeg opplyse dere om at det faktisk heter INNSOVINGSTABLETTER og ikke sovetabletter som det virker som det er mange som tror.. Men,men...

Skrevet

Oktaviastar: Selv om ting fungerer sånn hos dere, trenger det ikke nødvendigvis være sånn for andre. Akkurat nå går hun ikke i barnehage,men har alltid gjort det, og da sto vi opp halv syv. Hjalp det tror du? Nei!

Jeg har hørt om sove-karin selv, og har vært inne på tanken. Godt at ikke alle trenger å være småfrekke og bedrevitere;-)

Skrevet

Vi har hatt barn med søvnvansker, og har hatt gode erfaringer med relativt tidlig leggetid hver kveld - frem til syvårsalderen skulle de legge seg kl 19.00 - 19.30 enten de var trøtte eller ei. Da var det kvelden og sengetid, og selvom vi har hatt mange runder med unger som påstår de ikke er trøtte når de skal legge seg har dette vært det som funket best for oss. Rutiner i forkant av leggingen er viktig; det sender signaler om at leggetid nærmer seg. Hva slags rutiner det skal være velger man selv i forhold til hva som passer.

Og når de har skjønt at sengetiden er ufravikelig, og at det ikke er lov å dingle oppe til sent på kveld/natt, så roer de seg i sengen og sovner faktisk også uten at det tar timesvis.

Selvsagt skjer det av og til at noen ikke får sove med en gang - men opp av sengen er ikke lov. Får ikke helt med meg i innlegget ditt om hun har lagt seg men ikke sovner, eller om hun er oppe så sent?

Har et vennepar som alltid har latt ungen være oppe til hun omtrent sovnet av seg selv i en krok i stua - den niåringen er oppe til elleve-halvtolv uten at noen leer på et øyelokk engang. Syns det er helt sprøtt; unger trenger mer enn 8-9 timers søvn. Og jeg trenger litt voksentid uten barn på tampen av dagen!

Men for å svare på spørsmålet ditt: Jeg ville ikke ha brukt innsovningstabletter; trodde ikke det var en opsjon engang til barn.

Skrevet

Hun legger seg i åtte tiden. Hun får ikke lov til å være oppe til sent på kveld nei!

Jeg skal ihvertfall ta det opp med lege igjen. Som sagt har jeg ikke lyst til å gi henne vallergan selv, men får håpe legen tar det seriøst denne gangen. Har byttet lege fra hun som ville gi henne vallergan;-)

Takk for svar;-)

Skrevet

vallergan er ikke innsovningstabletter

Skrevet

Hei

Det er stor forskjell på Vallergan og innsovningstabletter - Vallergan er et preparat mot allergi, og har søvnighet/døsighet som bivirkning og er derfor ikke noe innsovningspreparat. Vi brukte det en periode på vår eldste; hun våknet utallige ganger i løpet av natten og det snudde søvnmønsteret hennes. Før det hadde vi vært i kontakt med det som den gangen ble kalt søvn-lab'en på Ullevål, uten at det gjorde det noe bedre for oss.

Tror ikke leger vil gi barn innsovningstabletter; men Vallergan er jo noe annet - jeg ville ikke hatt de store betenkelighetene med å prøve det til en femåring som sover så dårlig som din gjør. Lykke til!

Hilsen anonym 22.06

Skrevet

Er du lege? Det var ihvertfall det legen min gav meg en utredning om.. Forskjellen på innsovingstabletter og sovetabletter. Og da gikk vallergan under innsovningstabletter.

HI

Skrevet

Hmm... Tydlig at legen min ikke hadde peiling da:-( Hun var veldig klar på det at vallergan var innsovingstabletter.

Men var selv inne å leste litt om det nå. Det er jo ikke vanedannende på noen måte virker det som. Så da er det vel ikke så ille å prøve det for en liten periode hvis denne legen også mener det;-)

Takk for svar;-)

HI

Skrevet

Har ikke opplevd det selv,men har en venninne som har en jente som er lik din. Hun sov lite som barn og hadde store problemer å sovne på kvelden. Værst var det på vinteren. Hun fikk ikke noen tabletter til sin jente, men prøvde "sove" te og det virket på den måten at jenta ble søvnig og slappet bedre av på kvelden. Men hun kunne ikke gi dette til jenta over lengere periode, da snakker vi om år. Så det beste for min venninne var å godta at jenta hennes var slik at hun ikke trengte mere søvn. Hun gikk på soverommet i 20 tiden og fikk holde på med sitt på soverommet til hun la seg i 22- 23 tiden.

Idag er jenta 20 år og hun har problemer også i dag å få sove på kvelden.

Hva med å godta at hun er slik, eller gå til legen å spørre om vallergan?

Hva med å la henne få "styre" med sitt på soverommet, uten oppmerksomhet fra deg? Mulig hun er blitt vant med ekstra oppmerksomhet fra deg på kvelden og fått servise fra deg, siden du er sliten og kansje gir etter fortere enn du ville ha gjort om du var tipp topp?

Skrevet

Jo,da. Jeg har en tendens til å gi litt for lett etter av og til. Jeg er veldig sliten om kvelden når barna skal legges (er alene med de).

Er ikke noe spesiell tilhenger av at hun skal få styre på med sitt. Tror ikke det er noe ålreit for henne å ikke få sove heller. Hun stresser fælt med at hun ikke får sove. Det virker som hun vil sove, men får det ikke til om du skjønner?

Det er vel bedre å ta tak i det nå, så hun slipper å ha sovevansker fortsatt som 20-åring som din venninne.

Skrevet

Ja jeg skjønner hva du mener, er helt sikkert ikke kjekt for jenta di heller, når hun stresser seg opp.

Du har allerde tatt tak i det:-) Nå gjennstår det å bestille legetime:-)

Skrevet

Jepp;-) Skal ringe legen i morgen, for minsten er ikke i form. Så da bestiller jeg time til henne i samme slengen;-)

Skrevet

Innsovningstabletter.. herregud, du skremmer meg jo, trodde du satt å spekulerte å ta livet ditt :o

Sovetabletter, hehe..

Skrevet

Har du sjekket barnet hos manuellterapeut og/eller kiropraktor? Svaret (og løsningen) kan ligge der. Bare send meg PM om du lurer, har mye erfaring når det gjelder søvnløshet - plager i muskel og skjelettapparatet hos barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...