Gå til innhold

Kan EL utebli selv om man har ca normal syklus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Just wondering...

Jeg trodde at så lenge mensen kommer, så har man hatt EL for 14 dager siden. Eller er det ikke slik det alltid fungerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror også det samme som deg, men er veldig usikker.

Føler jeg leser så mye forskjellig...

Skrevet

Jeg tror nok også at så lenge man har fått en mensblødning så har man hatt EL for 12-14 dager siden.

Vi satser på det.... :)

Skrevet

Blødning er jo et resultat av eggeløsning. Tidspunktet kan være alt fra 12 til 16 dager før.

Skrevet

Jeg har også lurt på dette...

Har jo lest flere steder at selv om man har eggløsningssymtomer osv så er det ikke sikkert at det er sluppet egg.

Men betyr det at hvis man ikke har hatt eggløsning så kommer ikke mensen da ??

Eller kan man få mensen til normal tid selv om man ikke har sluppet noe egg ?

Som du ser har jeg ikke noe svar....bare lurer på akkurat det samme.

Hadde eggløsning i går/dag, hvertfall så fikk jeg positiv el test fredag kveld og lørdag formiddag. Men selv om testen var positiv har jeg skjønt at jeg nødvendigvis ikke har hatt noen el, kroppen kan bare ha prøvd...Blir ikke helt klok på dette...Da burde vel mensen også utebli ???

Skrevet

Min gynekolog sa at man kan få bløding uten å ha hatt el. Dersom syklusen er veldig ustabil/lange er det et tegn på at man ikke har el, iallefalll ikke hver måned. Jeg har hatt veldig ustabil syklus og fikk pergo - spiren satt da på første forsøk.

Hvis syklusene er ca lik hver måned og ikke er lengre enn 35 dager er det sannsynlig at du har el.

Skrevet

Var også hos gynekolog i sommer, og fortalte jeg hadde litt ustabil syklus. Kan gå seks uker i mellom hver mens. Han tok ultralyd, og så jeg hadde mange egg. Kunne tyde på at jeg ikke hadde eggløsning sa han...

Har begynt å ta el-tester i forrige uke. Er på dag 17 nå, og fortsatt ikke tegn på eggløsning eller positiv test... :( Forrige syklus var på 36 dager. Frustrert!!!

Skrevet

Skal til gyn. på torsdag, så skal spørre han da....i`ll be back med svar...

Men jeg synes uansett det er merkelig at man ikke har EL når man får en blødning jeg da.....

CattaT: Han sa du hadde mange egg, betydde det mange små folikler det el? Sa han noe om PCOS?

Skrevet

Jeg hadde ikke el forrige syklus, og den var på 26 dager... Det er visstnok helt normalt å hoppe over el innimellom. Mensen forårsakes av at livmorslimhinner støtes ut som følge av fall i progesteronnivået når det ikke fester seg et egg. Dersom el ikke har funnet sted, vil livmorslimhinnene til slutt bli så tykke at de støtes ut og skaper en "ikke-naturlig mens" (i følge min gynekolog). Blødning har mao ikke nødvendigvis sammenheng med el.

Skrevet

Spireklar:

Nei, han sa ingenting om PCOS. Viste meg bare eggene på skjermen (sikkert folikler da?), og sa egentlig ikke noe mer rundt det. Dette var i juli, og jeg sa at vi ikke stresset med å bli gravide, men at det heller ikke gjør noe om det skjer. Fikk beskjed om å ta kontakt igjen hvis jeg ikke blir gravid innen et år.

Ble litt forvirret igjen da jeg var hos legen for 1 mnd tid siden (som holder til i samme lokale som gynekologen). Kom inn på dette, men hun sa at det ikke var skrevet noe i journalen rundt dette, annet enn at alt var normalt.

Så derfor har jeg nå gått til innkjøp av billig el-tester. Bare for å se hvordan det ligger an...

Sluttet på p-piller i april, så kan jo hende det er derfor jeg har hatt ustabil syklus. Men de siste 3 mnd. har det vært 31, 28 og 36. Typisk nå som vi virkelig vil at det skal skje helst i går :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...