Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #1 Skrevet 28. september 2008 eller manisk depresiv. Noen som har det? Eller noen som har nært familimedlem som har det (tenker foreldre/svigerforeldre)Hvilke tanker har dere i forhold til barna deres? Snakket de noe om at det var arvelig? Vet ikke helt hva jeg vil frem til, men min sviger har det, og lurer på om noen hvet hvor stor sjangs for at babyen skal få det? Ingen av barna til sviger har det... velger å være anonym her..
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #2 Skrevet 28. september 2008 Jeg har det, mor og tante har det og. Tror det må være arvelig. Men tenker ikke på det til daglig. Lever normalt med medisiner.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #3 Skrevet 28. september 2008 Synes å huske at det er ca 20% arvelig. Halve svigerfamilien er rammet av denne lidelsen. Oppvekst og miljø har nok mye å si med tanke på trigging av sykdommen.
ScaryMama Skrevet 28. september 2008 #4 Skrevet 28. september 2008 De fleste psykiske lidelser har en arvelig komponent i en eller annen grad. Bipolar lidelse er arvelig, men det skal en del til før en person utvikler denne lidelsen. Man arver en tilbøyelighet til å kunne utvikle bipolar lidelse, men det er ikke dermed sagt at man kommer til å utvikle det. Miljømessige faktorer er også avgjørende når det gjelder utviklingen av biolar lidelse. Så, for å utvikle bipolar lidelse må man først være arvelig disponert for det, også må det være faktorer i miljøet som gjør at sykdommen bryter ut. Det er ingen stor sansynlighet at et barn med en besteforelder med bipolar lidelse vil utvikle det. Det er mer risikabelt når en forelder har det, for da er både den genetiske komponenten større, i tillegg til at miljøet barnet vokser opp i vil være preget av lidelsen i en relativt høy grad. Du forteller at ingen av barna til svigerfaren din har lidelsen, så jeg tenker at du kan ta det helt med i ro i forhold til at barnebarna vil utvikle lidelsen.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. september 2008 #5 Skrevet 28. september 2008 min mor har den diagnosen. det går ikke i pluss :/ det er ikke lett og være barn av foreldre med bipolar lidelse. staten har laget en side for barn og ungdom med foreldre som har psykiske lidelser. du kan jo ta en titt hva disse barna skriver https://www.morild.org/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå