Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du, når jeg først har mulighet til å spørre en som er arkitekt :-)

Omtrent hva bør vi beregne til arkitekt tror du? Vi trenger altså en som kan hjelpe oss litt med å skissere opp bruk av tomten (litt over 2 mål, ganske skrå tom), altså hvor bør huset stå, garasjen og noen tips til uteområde+ en som kan fintegne huset for oss med utgangspunkt i våres plantegninger (og evt justeringer, gode råd osv).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er kjempevanskelig å svare på det og det er helt klart lokale variasjoner.

Som sagt jobber jeg selv med helt andre type prosjekter som f.eks store offenlig bygninger.

Så jeg tør dessverre ikke gi deg et tall, men anbefaler at du kontakter en arkitekt i området hvor du bor, så vil han/hun kunne gi et uforpliktende tilbud.

Skrevet

Ok :-) Har hørt timeprisen er ca 700-800 kr, men aner ikke hvor mye tid det vil gå med til dette.

Skrevet

Timeprisen kan ligge rundt der.

Men hvor mange timer er avhengig av hvor langt det skal tegnes.

Man deler det gjerne opp i faser, starter med et skisseprosjekt eller et prosjekt fram til byggesøknad og etter godkjenning av byggesøknad tegnes det f.eks anbudstegninger og lages anbudsbeskrivelse, man innhenter priser fra ulike entreprenører, deretter evt. justeringer på tegningene til arbeidstegninger. Man kan også bruke arkitekten til å følge opp håndverkerne under byggingen av huset.

Skrevet

Hm, ser for meg tusenlapper med vinger på jeg nå, hehe... Vi beregner vel egentlig 50 000 - 100 000 kr, tror du det er altfor lite? Vi trenger nok hjelp til både byggesøknad og til å lage anbudstegninger, men å følge opp under byggingen tror jeg vi skal klare selv med hjelp fra kontrollmann-fyr fra banken.

Skrevet

Vel, er du heldig kan du også spare på å bruke en god arkitekt, som planlegger godt og som sørger for lite sprenging osv.

Og med oppfølging på byggeplass mente jeg å sjekke at de faktisk bygger riktig, etter tegningene og etter regler. Det er dessverre utrolig mye slurv i byggebransjen og mye byggefeil knyttet til f.eks fuktskader.

Men man kommer langt med å være nøye på å bare velge velrenommerte byggefirmaer som konkurrerer på pris.

Skrevet

Ja det tenkte vi. Jeg er så heldig å ha en tante som jobber i kommunen med å sjekke hus osv etter bygging, så hun har god oversikt over hvem som er seriøse og flinke eller ei av slike firmaer, så vi skal få en liste over hvem vi bør velge og hvem vi bør holde oss langt unna. Så får vi se hvordan anbudsrunden går. Endel sprenging må vi nok belage oss på da tilkobling til vann og kloakk er i tomtegrensen diagonalt nedenfor hvor huset bør stå (med tanke på naturlig utflating på toppen, utsikt osv), men jo mindre jo bedre så klart :-)

Yusen takk for alle gode råd og tips! Du har gitt meg endel å tenke på og noen mulige jeg kan kontakte i morgen :-)

Skrevet

Det var så lite.

Lykke til videre, det er spennende å bygge hus, men man må ha mye tålmodighet. I Oslo er det ofte laaang behandling i kommunen og mange naboer med mange klager, det slipper dere kanskje :-)

Skrevet

Vi håper i hvertfall det beste. Er vel endel som går over disk også nå etter hva jeg har skjønt.

Vi har forsåvidt god tid da, planlegger ikke å flytte før sommeren 2010 så byggingen (sprenging ol) kommer neppe igang før om 1 års tid eller så.

Jeg er rimelig sikker på at huset ikke vil være til sjenanse for noen av naboene, så håper vi slipper noe stress der. Det vi er mest spent på er om vi vil klare å få gjennomslag for å bruke mer enn 20% i forhold til tomtens areal, vi burde hatt 27-28% for drømmehus + garasje ol, men tror endel andre hus i samme reguleringsområde har oversteget denne grensen så da er det jo håp.

Vi har faktisk bygget hus en gang før, er 4 år gammelt nå, så vi er litt dreven i dette, men da var det byggefirma, nå vil vi ha "vårt eget" hus om du skjønner? :-)

Skrevet

Du kan også høre med en byggingeniør. De har også god peiling på dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...