Gjest Skrevet 28. september 2008 #1 Skrevet 28. september 2008 På besøk fra 2.trimester her og lurer på hvilke tilrettelagte arbeidsoppgaver dere har fått på jobben? Selv synes jeg ikke at jeg har fått noen, snarere tvert i mot. Sjefen ser at jeg klarer meg tilsynelatende greit, og gir meg derfor stadig nye arbeidsoppgaver. Jobbet dere 100 % frem til permisjonen? Er så sliten og stressa, kjenner at jeg har lite å gi nå. Og hvor mye har dere klart til vikaren som skal overta for dere i permisjonstida? Mange spørsmål her, men håper på svar.
en liten og en stor! Skrevet 28. september 2008 #2 Skrevet 28. september 2008 Hei! Er lærer, men dette svangrskapet har jeg gått sykemeldt veldig lenge. Men kan prøve å svare deg likevel. Forrige svangerskap gikk jeg i full stilling uten noe ekstra tilrettelegging helt til 1,5 uke før permisjon. Det gikk fint, selv om det var i 1.klasse. Men da var jeg frisk og fin, ingen plager i det hele tatt. Før jeg sykemeldt meg fullt denne gangen gikk jeg en måned i aktiv sykemelding. Det kan jo være et alternativ? Ta en prat med legen din, fortell at du er sliten. Aktiv sykemelding er kansjke heller ikke ideelt, det går mye på selvkontroll da. Jeg gjorde det slik at jeg tok på meg enkelte fag, som norsk og matte på gruppa mi, og de andre lærerne dekket opp for resten (for det ble jo self ikke satt inn vikar, slik det egentlig skal, når man går aktivt.) Vet ikke om dette var til hjelp, men... Ang å legge klart til vikaren, er det jo ikke meningen du skal planlegge undervisningen for ham. Men det er jo greit å gi en oversikt over hvilke tema du har jobbet med i hvilke bøker, slik at han vet det. Dessuten er det lurt å be om en samtale med vedkommende slik at du får informere muntlig om ukeplaner, og rutiner på ulike ting. Skriv et inforskriv til ham om ulike ting, gjør det slik du ville likt å få det om du skulle vikariere. Slikt kan du jo gjøre istand i god tid. Lykke til - og ikke slit deg ut! Ingen som takker deg for det likevel... TA vare på deg selv, det er ikke SÅ mange svangerskap vi skal gå igjennom i livet. Ta deg tid til å nyte også! Snakk med legen!
Ludviginne - mamma!! Skrevet 28. september 2008 #3 Skrevet 28. september 2008 Jeg hadde store planer om å jobbe fullt frem til jeg gikk ut i permisjon 22. sept. Vikaren min ble ansatt i vår, med avtale om å følge min permisjon. Jeg hadde dårlig samvittighet, siden jeg skulle begynne med 8.trinn, ny klasse. Da høsten kom, møtte jeg et par dager tidligere, siden jeg er med i lederteam. Og første dag måtte jeg gå og legge meg, var en del svimmel i sommer også, og ble bare verre og verre. Ble derfor aktiv sykmeldt før skolen begynte, og vikar kom inn fra starten For meg var aktiv sykmelding gull verdt. Svimmelheten var verst på formiddagene, men jeg fikk noen administrative oppgaver som jeg kunne gjøre f.eks hjemme på kveldene, da formen var bedre. Så tilrettelegging var helt topp hos meg ja... Jeg synes du skal si fra jeg, og gjerne ta en prat med legen din også, hør om mulighet for aktiv sykmelding, evt sykmeldt i en viss prosent (pass da på evt annet fravær!!!) I forhold til hva som var klart til ny vikar, så hadde vi jo planlagt oppstart og sånn teamet, så vikar kom jo bare rett inn.... Var egentlig ikke så mye for meg å klargjøre...
Nagilimia Skrevet 28. september 2008 #4 Skrevet 28. september 2008 På jobben min er de supre! Der tror jeg de er villige til å tilrettelegge hva jeg enn skulle foreslå På timeplanen min var det egentlig meningen jeg skulle ha gym i 2. klasse, men når jeg kom på jobb i august hadde rektor satt meg opp på styrkingstimer i 3. klasse i steden (uten at jeg hadde bedt om det, men ble spurt om det var en bra ordning da). Uka i forige spurte jeg om jeg kunne få slippe litt innspeksjon etter høstferien. (Er så deilig å kunne sette seg ned innimellom slaga, med bena i været, og det ble fikset samme uke Jeg avslutter i tilegg hver dag med å legge frem ting i tilfelle jeg skulle bli borte neste dag, for jeg har vært utrolig sliten i det siste. Heldigvis er det enda 6 uker til jeg skal ut i permisjon. Håper å jobbe helt frem til da, men om det blir 100% får jeg se ann. Utrolig deilig med ferie nå ihvertfall!! Husk å ikke være redd for å fortelle hvordan du trenger å få ting tilrettelagt. Tror de fleste arbeidsgivere er ganske fleksible, istede for å ende opp med å få folk sykemeldt
Gjest Skrevet 28. september 2008 #5 Skrevet 28. september 2008 Hei Jeg er idrettslærer på vgs og er fortsatt i full jobb. Er i dag 34+5 og håper å fortsette med fullt de siste 2 ukene før permisjon. Uken som kommer er det høstferie og det hjelper jo veldig. Nå skal det sies at jeg har hatt et veldig lett svangerskap (hadde det sist også), men kun noen uker i starten med noe kvalme. Er veldig aktiv til vanlig da jeg også er treningsinstruktør og tror at dette har hjulpet mye på formen. Har foreløpig ikke hatt noe tilrettelegging på jobben ifm graviditeten, men jeg er blitt flinkere til å bruke elevene istedet for å bruke meg selv. Er i tillegg kontaktlærer for en 1 klasse og koordinator for en 2 klasse. Merker at noen dager er tyngre enn andre grunnet timeantallet pr dag (har 8 timer enkelte dager), men har gitt elevene mine i noen tilfeller egentrening hvor jeg kun er observatør og dette har fungert godt. Har fått beskjed på jobben hvis det skulle være noe- men har en enorm stå på vilje og burde nok bli enda flinkere til å si stopp men har litt flink pike syndromet i meg ennå selv om jeg nærmer meg 30 år. Vi må tross alt huske på den lille i magen vår. Etter høstferien skal jeg kun jobbe 1 uke også er det permisjon så slutten er nær nå c",) Masse lykke til videre og husk at det er vi som må sette grensene selv- selv om det ikke alltid er like lett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå