Gå til innhold

Er i en ekstremt vanskelig situasjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor er alkoholiker, så mye at hun har vært på avrusning flere ganger, men aldri holdt ut. Likevel har jeg gått med på å la henne være dagmamma hver fredag, fordi det da ikke var plass i barnehagen. Jeg forstår ikke hvorfor jeg kunne være så dum, for på fredag var hun tydelig pussa da vi kom opp. Påstod at hun bare hadde hatt et halvt glass, men hun løp jo rundt som en galning, så jeg tipper at det var en underdrivelse. Men nå kommer sambo og sier at jeg ikke har noe med hva andre gjør, men jeg mener jo helt klart at jeg kan bestemme at en halvbrisen kjerring ikke skal ha noe med barnet mitt å gjøre. Og det gjelder også i framtiden. Så nå sier han at får hun ikke passe barnet vårt lenger, så får jeg bare flytte... Hva ville dere gjort?? Forstår faktisk ikke hvordan han kan støtte moren sin nå, men slik er vel noen menn. Jeg vil jo ikke miste ham, men vil aldri se moren hans igjen, for dette er noe av det verste hun har gjort før...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde pakka sakene mine, tatt med meg ungen og flytta gitt. Har han ikke noen forståelse for at du ikke vil la en alkoholiker som er synlig beruset passe ungen deres, nei da er han ikke mye å spare på.

Skrevet

Skjønner deg godt jeg, jeg er i samme situasjon bare at det er min egen mor (hun er ikke så alvorlig rammet at hun har vært på avrusning men er meget glad i en dram og har vondt for å slutte) hun får ikke ha snuppa på overnatting, men kan etter eget ønske få ha henne noen timer på dagtid. Da leverer jeg henne og sjekker tilstand og dersom noe skulle vært "galt" hadde jeg dratt hjem med en gang. Dette vet hun utmerket godt. Alkohol og mitt barn skal ikke blandes!

Skrevet

Hva er viktigst for deg? Barnet ditt eller en mann som ikke respekterer det du ønsker og som ikke ser hva som er best for sitt barn?

HVis du vet svaret på det, så vet du hva du bør gjøre også.

Jeg hadde helt klart pakket sakene. Barnet mitt kommer foran alt annet. Og aldri i verden om jeg lar på folk som er påvirket av alkohol passe han.

Kan ikke skjønne hva som er galt med mannen din. Han må vel skjønne at en beruset dagmamma ikke er det beste for barnet.

Skrevet

Svigermora mi er også ofte halvfull. Hun er selvsagt såret over at mormor så ofte får passe barna mens ikke hun får... Jeg klarer ikke helt å stole på henne. Hun er så vimsete også.

Men hun er kjempeflink med barna og er opriktig glad i dem, så det er en kjempevanskelig situasjon. Når man ser det fra utsiden så er det sikkert ikke lett å skjønne hvorfor vi ikke bare nekter henne samvær. Det er ikke så svarthvitt. Hun er jo herlig og snill og gjør ingen noe galt..

Samboern min er kjempesåret over at jeg ikke stoler fullt og helt på mora hans. Han mener at hun har vært en fantastisk mor for han etc..

Det er IKKE lett. Nå har vi full barnehage plass så det er ikke noe tema for oss å la svigermor passe barna fast men hadde det vært det vet jeg ikke om jeg ville latt henne passe dem. Tror nok dessverre ikke det..

Skrevet

vanskelig og vanskelig situasjon... mannen din er jo blind og dum hvis han mener at moren skal få passe barnet i alkoholpåvirket tilstand!!!!

nei, svarte heller...

har selv hatt en alkoholisert mor (død nå), og jeg lot henne aldri passe sønnen min med mindre min far også var tilstede. stolte ikke på henne, for hun kunne godt funnet på å drikke mens hun var barnevakt...

"bare" flytt du - så kanskje han tar poenget....

Skrevet

HI her...

Sett at jeg flytter. Da har han krav på samvær med barnet. Og da er det stor risiko på at han lar henne passe henne alene... Og han bryr seg ikke om at hun har drukket, for han mener at det er et valg hun har tatt. Og jeg hadde ikke taklet å levere fra meg et så lite barn til noen jeg ikke stoler på.

Skrevet

Dette må du ta opp på familievernkontoret.

Skrevet

Kanskje han trenger den oppvåkningen det vil være at du tar barnet med og flytter? Han tror nok ikke at du kommer til å gjøre det, og derfor vil det kanskje virke som et sjokk på ham, dersom du gjør det.

Han trenger det nok, når han ikke fatter alvoret i dette. Du kan ikke la ungen din utsettes for ruset barnepass, bare for å ikke miste denne mannen her. Det kommer DU til å angre mer på, enn på at du flytter.

Skrevet

Den tanken kjenner jeg(farfar til mine unger er alkoholiker). Det er ikke lett det der, men du kan sette krav i forhold til samvær. F eks at BF MÅ være tilstede, dersom ungene skal treffe farmor. Dette er nok noe du må kjempe med/mot i lang tid, om du velger å gå. Det har jeg gjort, helt til barna ble så store at de klarte mer å passe seg selv. Farfaren fikk ikke ha ungene alene, men jeg må si jeg ikke likte at han var rundt ungene i hele tatt.

Dersom han overlater ungen til sin mor, og hun er ruset, så kan det meldes til barnevernet for omsorgssvikt, faktisk. Og da har du som hovedomsorgsperson et lite problem; det kommer til å være deg barnevernet kommer til for å spørre om hvorfor du lar BF's mor passe ungen.... Samtidig har jo BF rett på samvær(eller rettere; barnet har rett på samvær med far). Bestemor har ikke rett på samvær. Og etter loven har ikke du mye med hva BFvelger å gjøre når han har barnet.

Loven som omhandler samvær, stemmer ikke med loven om barnevern og barneloven. I teorien skal barneloven gå foran loven om samvær, men i praksis er det omvendt.

Skrevet

Men hvordan kan jeg passe på hvem som har henne i praksis? Hun kan ikke snakke...

Skrevet

Hmm

"men jeg mener jo helt klart at jeg kan bestemme at en halvbrisen kjerring ikke skal ha noe med barnet mitt å gjøre."

Betyr det at du skal bryte all kontakt nå? Er det derfor mannen din reagerer som han gjør? Ikke det at jeg ikke skjønner deg hvis så er tilfelle, men da kan kanskje et kompromiss være samvær med tilsyn for farmor?

Kan virkelig ikke fatte at han kan syntes det er OK at en halvfull person passer barnet deres. Sett at hun skader seg hos farmor og farmor må ta med henne til legen i brisen tilstand. DET er ikke kult. Mange sånne situasjoner som kan skade familien deres langt verre enn om hun mister den ene dagen med pass i uka. I tillegg "vet alle" hvor skadelig det er for barn å være i nærheten av alkoholikere.

Hvis han setter sin mor foran sin datter, hadde jeg heller flyttet. Heller det enn å vite at du lot det skje hvis noe galt skulle intreffe. Hadde ikke klart å leve med vissheten om at barnet mitt ble passet av en full person. Det er helt utenkelig for de fleste av oss tipper jeg.

Skrevet

Det spørsmålet jeg sitter igjen med etter å ha leste dette er om du på fredag faktisk lot din fulle/brisne/alkoholiker svigermor passe barnet ditt?

Men uansett - her er det vel hensynet til barnet ditt som må være det viktigste? Greit nok at du ikke vil miste samboeren din, men hva om en dag svigermor er så snørre full at hun sovner på sofaen med en røyk eller med en kasserolle på ovenen mens hun passer barnet ditt? Da kan det faktisk være barnet ditt du mister.....

Man leker ikke mamme eller pappa når man har valgt å bære fram et barn. Din samboer virker umoden og ikke så veldig interessert i det beste for barnet deres.

Med andre ord, du må være den voksne og ansvarlige.

Flytt ut - dump samboeren - velg ditt barns liv og helse.

Skrevet

Først og fremst spør mannen din om han hadde ment det var ok å levere barnet i barnhagen, der en halvfull følskolelærer tok i mot?

Hvis han ikke hadde gjort det, er det jo samme situasjon med moren hans, barn og alkohol hører ikke sammen uansett!!!

Hvis han ikke kan godta det, da bør du flytte, det er det som er beste for barnets sikkerhet.

Dersom du er bekymret for om moren hans kommer til å passe barnet alene mens far har samvær, bør du ta en tlf til barneverntet, si at du er bekymret for dette når far har samvær!

Skrevet

Han vokste opp med en konstant halvbrisen mor, og var vant til fyllekuler minst 3-4 ganger i uka. Og han er likevel glad i moren sin. Tror kanskje han har fortrengt at det kanskje ikke var en så grei barndom likevel. Farfaren til jenta vår er død, og tanten som bor i samme huset har gitt opp. Hun gidder ikke å passe barn, hun sier hun har nok med å passe mor, som tross alt bare har fyllekuler ca 1 gang i måneden nå, selv om hun er småbrisen hver kveld (noe jeg ikke fikk vite før jeg snakket med henne nå).

Men jeg har iallefall klart å skaffe barnevakter ut neste måned nå, så jeg har litt tid til å bestemme meg på. Synes faktisk at det er latterlig at han forsvarer henne, men det har han egentlig alltid gjort. Og jeg tror ikke at han alltid mener det, han føler seg vel forpliktet til å støtte mammaen. Syns det blir for dumt hvis vi skal bryte på grunn av noe som er hans mors problem, så jeg har bestemt meg for at det skal mye til før jeg flytter, når vi ellers har det greit. Skal heller sørge for ny dagmamma, håper på full barnehageplass snart, har stått lenge på venteliste.

Men fra deg, suski fikk jeg et tips, kanskje bryte all kontakt blir for dumt. Er vel bedre om jeg tar henne med meg opp og besøker henne selv. Da har jeg tross alt full kontroll.

Og dumme meg har faktisk dårlig samvittighet for at jeg skal nekte henne å passe henne alene. Men må nesten tenke på barnet mitt, heller enn svigermors følelser.

De skuffer meg veldig begge to, når de ikke skjønner at det var galt å drikke når hun skulle passe vesla. Hun argumenter med at hun ikke hadde tenkt å bli full...

Takk for svar alle sammen. HI

Skrevet

Jeg lot henne selvfølgelig ikke passe henne. Tok en syk-barnepasser-dag.

Skrevet

Hva med å gå direkte til svigermoren din og fortell om bekymringene dine. Fortell henne at du ikke kan stole på henne når hun drikker mens hun har barnet, en gang er en gang for mye! Du har fått mange gode argumenter fra de andre her ser jeg...

Viktig å holde samtalen på et saklig nivå, det er jo pga av alkoholen og ikke dama personlig du ikke kan stole på henne.

Deretter forteller samboeren din etterpå hva som er blitt sagt også kan han ta stilling til om det er verdt å forlate familien sin for... tror kanskje ikke det når alt kommer til alt...

Stå på for barnet ditt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...