Gå til innhold

Sex etter fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg gikk gravid, var absolutt all sexlyst borte.. Jeg ble nesten kvalm bare min samboer kom borti meg på intime områder..

Så da jr kom til verden for 3 uker siden, kom sexlysten tilbake momentant.. Det er sånn at det er forferdelig og tenke på at vi må vente 6 uker før vi kan ha samleie igjen.. Men er det sånn at man MÅ vente 6 uker med samleie, eller er det bare å sette igang så fort det ikke er ubehagelig lenger? Jordmor snakka om at mormunnen ikke lukker seg med det første etter en fødsel, og at så lenge mormunnen er litt åpen, så skal man hverken ha sex eller bade, eller risikere at det kommer bakterier opp i livmora.. Noen som har peiling??Blir kjempeglad for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter andre fødsel hadde vi sex etter tre uker. Uten kondom... Tok en sjanse med andre ord.

For det anbefales å bruke kondom de første 6 ukene uansett, både pga faren for infeksjon som din jordmor pekte på, OG ikke minst for å hindre en ny graviditet. Noen ytterst få opplever nemlig å bli gravide igjen raskt etter en fødsel, selv om det er sjelden det skjer.

Nå er det to uker siden siste fødsel, og jeg kjenner meg klar igjen. Har en pakke kondomer liggende nå, og regner med at det ikke er så lenge til vi prøver igjen.

Grunnen til at det anbefales å vente 6 uker, er som jordmor sier, faren for infeksjoner og at det er da de fleste går til legen og får resept på minipiller osv. Men brukes det kondom, burde det ikke være noen fare. I tillegg er det jo mange som ikke orker før hvis de har blitt klippet/sydd/revnet osv. Etter første fødsel ventet vi 5 uker fordi jeg ble klippet ganske mye, og ikke følte meg klar før.

Skrevet

Hadde etter 3 uker vi, ikke no problemer med det!!

Skrevet

du kan ha når du vil, men større infeksjonsfare de første 6 ukene, så før det er kondom anbefalt. men du gjør hva du vil, når du vil.. Om du velger uten kondom før blir også deres valg, men som sagt, kan lettere få infeksjon gr. såret i livmoren kanskje ikke har grodd enda

Skrevet

Tusen takk for svar :) Herregud, kondom var ikke i mine tanker engang.. Vi får nok komme oss på butikken før vi hopper i halmen tror jeg :o) Ikke vits i å påføre seg selv infeksjoner og dritt når man så lett kan unngå det. Hadde også vært litt tidlig og bli gravid igjen 3 uker etter fødsel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...